מה מחפש לוקסנבורג בסאני?

מי שמתכנן להשתלט על סאני עשוי למצוא את עצמו ללא נכסיה העיקריים

1. לוקסנבורג. הברוקר יעקב (לוקסי) לוקסנבורג (פעם ברוקר, תמיד ברוקר) לקח סיכון מחושב: השקעה לא גדולה של 35 מיליון שקל באג"ח סאני ובאג"ח החברה הבת שלה, סקיילקס , מציבה אותו בעמדה המאיימת על שליטתו של אילן בן-דב בנכסים השווים מיליארדים: חברת הסלולר פרטנר , וזיכיון יבוא מכשירי סמסונג בישראל.

מחר (ד') יתכנסו מחזיקי האג"ח של סאני כדי לדון בהפרת תנאי איגרות החוב, מה שעשוי לכאורה להוביל לדרישת פירעון מיידי.

עם זאת, קשה להניח שמטרת המהלך של לוקסנבורג היא השתלטות עוינת על החברה באמצעות האג"ח. הרי בין סאני לפרטנר ניצבת משוכה גבוהה, בדמות חברת סקיילקס, לה חובות אימתניים של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה ולבעלת השליטה הקודמת בחברת הסלולר, האצ'יסון הסינית. היקף החובות הללו עולה כיום על שווי נכסי החברה.

לכן, הגיוני הרבה יותר שמטרת המהלך היא הפעלת לחץ מצידו של לוקסנבורג על בן-דב, כדי שהאחרון (או גורם אחר שיחלץ לעזרה), ירכוש ממנו את אותן איגרות חוב שהוא קנה באחרונה במחירי רצפה, תמורת סכום כפול ומשולש. מכירה שכזו תניב ללוקסנבורג רווח הון נאה של מיליוני ואולי אף עשרות מיליוני שקלים.

2. בן-דב. נפילתה של מניית פרטנר, על רקע התחרות החריפה בשוק התקשורת, מאיימת למוטט על ראשו של אילן בן-דב את פירמידת החובות שבנה מעליה, בסקיילקס ובסאני. בן-דב, מדווחים גורמים המקורבים לו, נלחם ככל יכולת כדי למנוע מצב של אובדן שליטה בעסקיו.

לצורך זה הוא פועל לפריסת החוב של סקיילקס להאצ'יסון (הלוואת מוכר בסך 300 מיליון דולר), כאשר השלב הבא עשוי להיות פנייה להסדר חוב עם מחזיקי האג"ח של סקיילקס וסאני. בהסדר כזה יוותר בן-דב על חלק מהחזקותיו בחברות הללו לטובת מחזיקי האג"ח, אך עדיין ישמור על פוזיציית שליטה בעסקיו, בדומה להסדר שהעביר לב לבייב באפריקה ישראל.

אלא שבניגוד ללבייב, שהביא לטובת הסדר החוב כסף מהבית, והרבה, כלל לא ברור אם בן-דב רוצה או יכול להזרים הון פרטי למהלך דומה בסאני-סקיילקס.

3. חגורה ושלייקס. מה יקרה אם מחזיקי האג"ח של סאני, ולוקסנבורג בראשם, יחליטו לפעול להעמדת החוב לפירעון מיידי ולהשתלט באמצעותו על עסקיו של בן-דב? במצב כזה, אומר גורם בשוק, "לבן-דב יש חגורה ושלייקס". החגורה היא הסכם ההלוואה של סקיילקס מול האצ'יסון, המקנה לאחרונה זכות לקחת לידיה חזרה את מניות השליטה בפרטנר במצב של שינוי שליטה בחברה.

השלייקס הוא הזכיינות בה מחזיקה סקיילקס ליבוא מכשירי הסלולר והטאבלטים של סמסונג, אשר הוערכה בעבר בשווי שבין 600 מיליון שקל למיליארד שקל. הסכם הזיכיון מתבסס על מערכת קשרים אמיצה שבנה בן-דב עם היצרנית הקוריאנית, הנמשכת כבר למעלה מעשור.

מדובר בפעילות הרושמת גידול מרשים בהכנסות וברווחים בשנים האחרונות, בעיקר עקב הפופולאריות לה זוכה בישראל סדרת מכשירי ה"גלקסי". סקיילקס רשמה אשתקד זינוק של 175% בהכנסות מפעילות זו, ל-1.25 מיליארד שקל, והרווח ממנה יותר משילש את עצמו, והגיע ל-178 מיליון שקל.

אלא שהסכם הזכיינות עם סמסונג, המוארך מדי כמה שנים, מסתיים בסוף 2013, ואין איש עסקים בישראל שמוכן להמר כיום על חידושו ללא נוכחותו של בן-דב כבעלי סקיילקס.

ללא מניות השליטה בפרטנר ופעילות היבוא של מכשירי סמסונג, עשויים מחזיקי האג"ח של סאני למצוא את עצמם בלי בן-דב, אבל גם בלי המכנסיים.

מיהם המוסדיים
 מיהם המוסדיים