שכר חיילי צה"ל יעלה עד 2,200 שקל; האוצר מתנגד

האוצר: "חסרים 500 מיליון שקל" ■ היקף התוכנית: כ-1.6 מיליארד שקל ■ גורם באוצר: "הרי משרד הביטחון בעצמו טען שאין כסף לאימונים"

משרד הביטחון גיבש מתווה תקציבי, שיאפשר העלאה בשכר חיילי החובה בצה"ל. על פי התכנון, יעלו דמי הקיום לחיילים בשירות חובה במאות אחוזים עד 2,200 שקל בחודש. על פי התוכנית, המימון להעלאת דמי הקיום לחיילים יגיע ברובו ממקורות פנימיים במערכת הביטחון. עם זאת, במשרד האוצר טוענים כי התוכנית אינה ברת יישום.

מערכת הביטחון מציעה מתווה כספי בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל. מקורות המימון יהיו העלות הנוכחית של דמי הקיום (800 מיליון שקל), רידוד מסוים בפיקדונות חיילים משוחררים (350 מיליון שקל), ושיפוי חיצוני ממשרד האוצר בגובה של כ-500 מיליון שקל, על בסיס תקציב קיים, שיתאפשר, בין השאר, באמצעות תקציבים קיימים להטבות לחיילים משוחררים שאינם מנוצלים כיום.

בהנחיית שר הביטחון, מוביל בחודשים האחרונים מנכ"ל משרד הביטחון אודי שני עבודת מטה לגיבוש התוכנית בתאום עם אגף כוח אדם בצה"ל. על פי התוכנית, שתוגש בקרוב כהצעת חוק ממשלתית, דמי הקיום ללוחם יהיו 1,035 שקל בשנה הראשונה, 1,500 שקל בשנה השנייה, ו-2,200 שקל בשנה השלישית. תומך לחימה ישתכר 753 שקל בשנה הראשונה, 1,100 שקל בשנה השנייה ו-1,600 בשנה השלישית. חייל שמשרת בעורף ירוויח 520 שקל בשנה הראשונה, 700 שקל בשנה השנייה ו-1,000 שקל בשנה השלישית.

ממשרד הביטחון נמסר כי מערכת הביטחון תומכת בהעלאה משמעותית מדורגת של דמי הקיום המשתלמים כיום לחיילי החובה, בהתאם לאורך ותקופת השירות, ואבחנה בין סוגי השירות (לוחמים, תומכי לחימה וחיילים עורפיים). לדברי שר הביטחון, אהוד ברק, "ההעלאה תאפשר, במציאות המורכבת שלנו, תגמול הולם והוגן לאלה שנקראים ולוקחים יותר סיכון ומעמיסים על עצמם יותר את השירות הצבאי ובהמשך גם את שירות המילואים ואנחנו חייבים להם בהרבה". שני הוסיף כי "העלאת דמי הקיום לחיילים בשירות חובה היא חלק משינוי חברתי לאומי עמוק, שאינו קשור רק למשרד הביטחון. זהו שינוי נדרש למדינת ישראל".

אין תאום בין המשרדים

לעומת זאת, גורם במשרד האוצר ביקר היום בחריפות את התכנית שהתגבשה במשרד הביטחון, ואמר כי "אין לנו ובמשרדי ממשלה אחרים רזרבות של כחצי מיליארד שקל כדי לממן את התכנית הזאת. למיטב הבנתנו, וזאת על בסיס ההצהרות של משרד הביטחון, גם לו אין כסף בשביל זה. הרי משרד הביטחון עצמו טען שנגמר לו הכסף בשביל לממן אימונים ופעולות בסיסיות אחרות".

לטענת הגורם, משרד הביטחון לא תיאם את התכנית להעלאת השכר עם משרד האוצר והיא צפויה לגרור התנגדות, בין השאר, משום שהיא לא כוללת את קיצור שירות החובה של חיילי צה"ל, לצד העלאת שכרם. "אנחנו ממילא נכנסים לתקציב מאד קשה ולחוץ, למעשה לאחד התקציבים הקשים שידענו", אמר הגורם, "אין לתכנית כזאת תוחלת".

התוכנית להעלאת שכר
 התוכנית להעלאת שכר