תדהמה בשוק הסולארי: הוקדמו תנאי המכסות למערכות גג

על-פי תנאי המכסה שפורסמו אמש לשימוע, נחתך התעריף המוצע ליצרני מערכות הגג ל-69 אגורות לקוט"ש ■ יזמים סולאריים כינו את התנאים "לעג לרש"

תדהמה בשוק היזמות הסולארי בעקבות פרסום תנאי המכסה החדשה למערכות גג. יזמים סולאריים כינו את התנאים "לעג לרש" וטענו כי רשות החשמל, בראשותה של עו"ד אורית פרקש-הכהן, החליטה לחסל את הענף ולעשות פלסתר מהחלטת הממשלה שהורתה לה להקצות מיידית מכסה של 30 מגוואט לטובת החשמל הסולארי.

המכסה שנפתחת היא למעשה הקדמה של מכסה שהיתה מתוכננת להיפתח ב-2014. הממשלה החליטה על הקדמת המכסה לאור המחסור הצפוי בחשמל בקיץ הקרוב שמאלץ את המדינה להשקיע בפתרונות יקרים בהרבה לייצור חשמל מהחשמל הסולארי.

ואולם באיגוד הישראלי לאנרגיה מתחדשת אמרו היום כי תנאי השימוע מבטאים מדיניות שנועדה להביא לחיסולה של היזמות הסולארית בישראל. לדברי מנכ"ל האיגוד איתן פרנס "מי שמפחית תשואה ליזמים ב-50% מעוניין לחסל את התחום. רשות החשמל מתעללת ביזמים והמפסיד היחידי הוא הציבור בישראל שלא יוכל להתנתק מהתלות בחברת החשמל לעולם".

מנכ"ל אנרפוינט ישראל, דני דנן, אמר ל"גלובס" כי "מדינת ישראל מתנהגת בחוסר הגיון ובצביעות. התנאים שמציעה רשות החשמל הם לעג לרש, הרשות משלמת אולי מס שפתיים לממשלה אבל אם כבר מפרסמים מכסה, שיעשו את העבודה בצורה רצינית. התחושה היא שרוצים להבריח מכאן את היזמים לשווקים בחו"ל".

על-פי תנאי המכסה שפורסמו אמש לשימוע, נחתך התעריף המוצע ליצרני מערכות הגג ל-69 אגורות לקוט"ש. הזכאות למכסה הוגבלה למתקנים שיספיקו לסיים את כל הליכי ההתחברות לרשת לא יאוחר מה-1 באוגוסט, כשמלוא הסיכון במקרה של אי עמידה בתאריך מוטל על היזם. יציויין כי לצורך קבלת אישור ההתחברות תלוי היזם בהוצאת טופס ארבע על-ידי הרשות המקומית ובכך שחברת החשמל תבצע את סקר ההתחברות.

ואולם הקביעה המטרידה ביותר מבחינת היזמים היא החלטת הרשות לקצץ ב-50% את התשואה הנורמטיווית על ההון ליזמים, תשואה שעל בסיסה מחושב התעריף. בשימוע הנוכחי קוצצה התשואה באופן תקדימי מ-14 ל-7 אחוזים.