"חוק התספורות" צפוי לעבור לפני יציאת הכנסת לפגרה

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום את מיזוג הצעת "חוק התספורות" של ח"כ זהבה גלאון וח"כ יצחק וקנין (ש"ס), עם הצעת חוק ממשלתית של משרד המשפטים ■ ההצעה תאושר בהקדם לקריאות שנייה ושלישית

ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום (ג') את מיזוג הצעת "חוק התספורות" של ח"כ זהבה גלאון וח"כ יצחק וקנין (ש"ס), עם הצעת חוק ממשלתית דומה שהוגשה על ידי משרד המשפטים. ההצעה תאושר בהקדם לקריאות שנייה ושלישית, וחקיקתה צפויה להיות מושלמת עוד טרם היציאה לפגרה.

לדברי ח"כ גלאון, "זהו סוף לבזאר הטורקי בשוק ההון. החוקים שמוזגו מהווים מהפכה של ממש במעורבות הציבור בשוק ההון, ומתערבים היכן שהגופים המוסדיים כשלו בהגנה על חסכונותינו.

"במקום שבו קרנות הפנסיה מסכימות פעם אחר פעם להסדרי חוב עם תספורות שערורייתיות וממשיכות להלוות כספים לבעלי הון שכושלים בהחזר חובותיהם, אנו קובעים שיש להפקיע את הסמכות מהם, ולהציב מפקח אובייקטיבי מטעם בית המשפט שיקבע האם ההסדר המתגבש משרת את ציבור החוסכים. הבעיות בהתנהלות המוסדיים בשוק ההון נוצרות מכיוון שהם נשלטים על ידי בעלי הון, וכך מנהליהם משרתים גם אינטרסים עסקיים במקביל לאלה של החוסכים", לדבריה.

שלמה נס הוסיף בדיון: "בשלוש השנים האחרונות הראו ששוק ההון לא יודע להתמודד עם תופעת התספורות, לרבות הרגולטורים. לאחרונה יש השתוללות בשוק, אין הסדר ואין פיקוח והתפתחה תרבות בה מובילים הסדרים באיומים ובתקשורת, ולא במו"מ על שולחן הדיונים.

"הגופים המוסדיים פועלים מתוך אינטרס, הם לא רוצים להביא את הבעיה לביהמ"ש. במקרה של חברות חדלות פרעון, קודם כל נדרשת מעורבות ביהמ"ש ברמת הפיקוח, מה שימנע השתוללות ויביא תוצאות טובות יותר. יש 400 חברות שגייסו אג"ח בשוק ההון. כ- 25%-50% מהן נמצאות בהליכי הסדר כלשהו. עד שנת 2009, כ-130 חברות הגיעו להסדרי חוב, עשרות מהן הגיעו לחדלות פרעון בסופו של הליך, ולא יתכן שנמשיך במצב הקיים", אמר נס.