משחקי כבוד

שרי האוצר והתמ"ת בממשלת ישראל יצאו השבוע לקרב בין משרדי מתוקשר סביב מדיניות המיסוי כלפי חברת אינטל ישראל. במקרה, או שלא במקרה, התפרסמה השבוע החלטתה של אינטל לגבי המיקום של מפעל הייצור החדש שלה: באירלנד ולא בישראל.

מרכז הפיתוח של אינטל בחיפה התפרסם בעולם בזכות החדשנות שלו, במיוחד בתחום המיחשוב הנייד; שני מרכזי פיתוח נוספים קיימים בפתח תקוה וביקום; בירושלים נמצאים מפעל הייצור הוותיק ומרכז פיתוח; ובקריית גת פועל מפעל הייצור פאב 28. בשנת 2011 ייצאה אינטל מישראל מוצרים בכ-2.2 מיליארד דולר, שהיוו יותר מ-10% מיצוא תעשיות ההיי-טק והאלקטרוניקה. סך הכול הייצוא של אינטל מישראל מאז 1999 היה כ-22.4 מיליארד דולר.

אינטל השקיעה עד היום בישראל כ-9.4 מיליארד דולר ולעומתם קיבלה מענקים ממשלתיים של כ-1.3 מיליארד דולר. עד היום רכשה החברה עשר חברות סטארט-אפ ישראליות. האחרונה שבהן היתה חברת טלמפ, שנרכשה בשנת 2011. נכון להיום אינטל מעסיקה כ-7,800 עובדים ישראלים ועל-פי הערכת החברה היא מייצרת תעסוקה עקיפה לעוד כ-23 אלף איש.

הנתונים האלה עמדו, כך אני מקווה, מול עיניהם של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל, כשחשבו בשנה שעברה על חבילת ההטבות שיציעו לחברת אינטל במטרה לשכנע אותה להקים כאן, בבית שאן, את המפעל הבא שלה. מדינת ישראל הציעה לאינטל מה שהציעה, אבל נראה כי אירלנד הציעה יותר. אינטל החליטה להקים שם את מפעל הייצור הבא שלה, בטכנולוגיית 14 ננומטר, בהשקעה של כמיליארד יורו.

מקבלי ההחלטות אצלנו החליטו שלא לרדת על הברכיים ולנסות לשכנע את אינטל כמעט בכל מחיר להקים את המפעל הבא שלה בישראל. הם לא יצטרכו לתת את הדין מול אלפי מפוטרים ומובטלים פוטנציאליים, יום אחד כשפאב 28 המתיישן ייסגר. זה מה שיפה בהיותך פוליטיקאי ישראלי: היום אתה מוכיח אומץ לב וגאווה לאומית ואומר "לא" לחברת ענק בין לאומית, ובעוד עשר שנים כבר תוכל להאשים מישהו אחר באבטלה הגואה ובירידה בייצוא.

בהדלפותיהם המבישות לעיתונות השבוע, הודו משרדי התמ"ת והאוצר שנושא המענקים והמיסוי של חברת אינטל הפך להיות כלי במשחקי הכבוד של שני השרים המטפלים בעניין. עתידם של אלפי עובדים באינטל ועשרות האלפים שכלכלתם תלויה בה מונח על כף המאזניים בין שני שרים בעלי אגו מנופח. בינתיים, גם חברות ענק בין לאומיות אחרות ממתינות למוצא פיה של מדינת ישראל בעניין. נותר לנו רק לקוות שבהקשר להחלטה הגורלית בעניין איראן ישכילו שרי הממשלה הנכבדים להשאיר את כבודם העצמי מחוץ למשחק. אשרי המאמין.