גרוניס: "הרכב ביהמ"ש העליון משקף את החברה הישראלית"

השופט אורי שהם ופרופ' דפנה ברק-ארז הושבעו לעליון, ובכך הושלם הרכב הערכאה העליונה ל-15 שופטים ■ השופטת מרים נאור הושבעה למשנה לנשיא

הושלם הרכבו של בית המשפט העליון לשנים הקרובות: בטקס חגיגי, שבשל שיפוצים במשכן הנשיא התקיים בבית המשפט העליון, הושבעו שני שופטים חדשים לעליון - פרופ' דפנה ברק-ארז והשופט אורי שהם.

בד-בבד, הושבעה השופטת מרים נאור לתפקיד המשנה לנשיא בית המשפט העליון, והמיועדת לרשת את מקומו של הנשיא, אשר גרוניס, לאחר פרישתו בינואר 2015.

כעת, לאחר כניסת השופטים החדשים לתפקידם, פועלת ערכאת השיפוט הבכירה בתקן מלא של 15 שופטים במינוי קבע.

מינויה של ברק-ארז הוא המינוי הראשון זה שנים ארוכות של פרופסור מהאקדמיה לבית המשפט העליון. בעבר כיהנו בעליון פרופסורים למשפט, שחלקם עברו במהלך הקריירה גם בתפקידים ציבוריים שונים, ובהם אהרן ברק ויצחק זמיר שכיהנו כיועצים משפטיים לממשלה, פרופ' יצחק אנגלרד ואחרים.

נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, ציין בדבריו כי "הרכבו של בית המשפט העליון משקף את החברה הישראלית. אין בלבי ספק כי השופט שהם והשופטת ברק-ארז הם תוספת ברוכה לבית המשפט העליון. הצטרפותם לשורותינו תסייע במאמץ היומיומי הכרוך בהתמודדות עם עומס התיקים הניכר. מילוי מכסת השופטים בבית המשפט העליון ודאי יסייע בהפחתת הלחץ המוטל על השופטים, אך אין בו כדי לפתור את הבעיה".

גרוניס רמז על תמיכתו ברפורמה במבנה בתי המשפט, שתסייע להפחית את מספר התיקים המגיעים לטיפול בעליון. בעבר הביעה הנשיאה הקודמת, דורית ביניש, תמיכה בהקמת ערכאת ערעור ארצית בין בתי המשפט המחוזיים לבית המשפט העליון, כך שהעליון ידון רק בעתירות לבג"ץ ובערעורים בעלי היבט תקדימי.

"סמן חברתי, מוסרי ודמוקרטי"

המשנה החדשה לנשיא העליון, השופטת מרים נאור, אמרה כי "השופט בכל ערכאה צריך לעשות מה שצריך לעשות. כך יעשה השופט גם אם הוא יודע שהכרעתו לא תהיה פופולרית, או לא תהיה פופולרית במגזר כזה או אחר של הציבור. אין לשופט כל ברירה. לעתים נדירות נתקל השופט באיומים שנועדו להשפיע על הכרעתו. לעתים קרובות יותר הוא נחשף לניסיונות השפעה מעודנים יותר. ואולם הידיעה שאין ברירה אלא לעשות את מה שנכון לעשותו - מביאה עמה שלוות נפש. השופטים נצטוו - לא תגורו מפני איש. לא תגורו".

נשיא המדינה, שמעון פרס, הביע תמיכה בלתי מסויגת בפעולתו של בית המשפט העליון. "בית המשפט העליון הוא סמן חברתי, מוסרי ודמוקרטי", אמר פרס, "הוא חייב לפסוק באומץ-לב, ללא משוא-פנים, במנהיגות משפטית. אין לתאר את מרקם חיינו הדמוקרטיים ללא עוצמתו של בית המשפט העליון, שאינו ירא ממוראה של מלכות. אני יודע שקיימת ביקורת כלפי בית המשפט העליון בסוגיות בוערות העומדות לפתחנו, אך הנני ער לחוכמת השילוב של בית המשפט בין צו החוק המוסרי לבין צורכי הביטחון וצורכי החברה והמדינה".

ביחס לגל העבירות האלימות אמר נשיא המדינה כי "יש לנהוג באפס סובלנות כלפי כל סוגי האלימות", ובנוגע לגילויי ההסתה כלפי זרים אמר כי "על כולנו להוקיע להוקיע גילויי גזענות וקולות הסתה. שנאת זרים עומדת בניגוד ליסודות היהדות".

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר כי "השופטים שמונו היום מייצגים קשת רחבה של הציבור בישראל. השופטים שמתמנים באים מכל רובדי החברה בישראל".

לדבריו, "מילוי תקני השופטים בעליון ומינוי שופטים לשאר הערכאות הוא צו השעה. מיום כינונה של הממשלה הנוכחית מונו עד היום 213 שופטים, מתוכם 154 שופטים חדשים לכהונתם הראשונה כשופטים. בתקופה זו נבחרו שבעה שופטים לבית המשפט העליון".