האוצר: צעירים קנו מחצית מהדירות באפריל; המחירים ירדו

רק 6,200 דירות נמכרו באפריל - ירידה בשיעור של כ-17% בהשוואה למארס; בחודש אפריל השנה חל חג הפסח ■ באזור המרכז ובאזור באר שבע נרשמה ירידה של 0.3% במחירים, ואילו בחיפה, השרון והשפלה ירידה של 1%-1.3%

משרד האוצר פרסם היום (ב') את הסקירה החודשית על מצב המשק, "אורות אדומים", ממנה עולה כי השוק הנדל"ן המשיך להתקרר בחודש אפריל, אולם זוגות צעירים חוזרים לשוק בעוד המשקיעים ממשיכים לסגת ממנו. מהסקירה עולה גם כי במהלך חודש אפריל חל שיפור במרבית תחומי הפעילות הכלכלית במשק. עם זאת, בפעילות סחר החוץ נרשמה האטה ובמשבר החובות באירופה נרשמה הרעה נוספת.

בתחום הנדל"ן נרשמה באפריל ירידה בהיקף העסקאות בהשוואה לחודש מארס (חג הפסח חל השנה בחודש אפריל), אך היקף העסקאות בחודש זה נותר יציב בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. במקביל, נמשכה מגמת ירידות המחירים והיציאה של המשקיעים משוק הנדל"ן. בתוך כך, בחודש אפריל נמכרו 6,200 דירות, ירידה בשיעור של כ-17% בהשוואה למארס. בהשוואה לחודש אפריל 2011 נרשמה יציבות במספר העסקאות.

עלייה משמעותית במספר העסקאות (בהשוואה לאפריל אשתקד) נרשמה באזור ירושלים - עלייה בשיעור של 15%. שיעור עלייה של 7% במספר העסקאות נרשם באזור השפלה, זאת על רקע המשך הגידול ברכישת דירות ע"י זוגות צעירים באזור זה. משקל הזוגות הצעירים מסך רוכשי הדירות באזור עמד בחודש אפריל על 47%, גידול של 11% בהשוואה לאפריל אשתקד.

יש לציין כי נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על עלייה משמעותית במספר העסקאות, הן בהשוואה לאפריל והן בהשוואה למאי אשתקד.

באוצר מציינים כי מחירי הדירות החדשות הוסיפו לרדת בחודש אפריל, בשיעור של 0.8%לעומת מארס. באזור המרכז ובאזור באר שבע נרשם שיעור ירידה של 0.3%, ואילו באזורי חיפה, השרון והשפלה נע שיעור הירידה בין 1% ל-1.3%.

המשקיעים מצמצמים פעילות

עוד עולה מנתוני האוצר כי רכישת דירות ע"י משקיעים הוסיפה לרדת בחודש אפריל, כאשר בהשוואה למארס מגיע שיעור הירידה ל-19% ואילו בהשוואה לאפריל אשתקד נרשמה ירידה בשיעור של 9%. משקל המשקיעים בסך העסקאות עומד על 22%, לעומת שיעור של כ-25% באפריל אשתקד. האזור בו בולטת יותר מכל הירידה ברכישת דירות ע"י משקיעים הינו אזור באר-שבע, משיעור של כ-29% באפריל 2011, לשיעור של קרוב ל-22% באפריל השנה. במונחים כמותיים מדובר בירידה חדה בשיעור של 21% ברכישת דירות ע"י משקיעים בבאר-שבע, בהשוואה לאפריל אשתקד.

במכירת דירות ע"י משקיעים נרשמה ירידה בשיעור של 22% בהשוואה לחודש מארס, זאת כאמור בין היתר על רקע חג הפסח שחל באפריל. בהשוואה לאפריל אשתקד נרשמה עליה בשיעור של 4% במכירת דירות ע"י משקיעים. עליה חדה של 48% נרשמה באזור ירושלים.

שיעור רוכשי דירה "בהמתנה" התייצב על שיעור של 37% מסך משפרי הדיור. באזור השפלה, האזור בעל השיעור הגבוה ביותר של מלאי דירות בהמתנה, נמשכה גם בחודש אפריל המגמה של ירידה בשיעור משפרי הדיור הרוכשים דירה טרם שהספיקו למכור את דירתם הנוכחית. ירידה זו באה לידי ביטוי גם בירידה משמעותית במשקל משפרי הדיור באזור זה, כאשר את מקומם תופסים הזוגות הצעירים.