ג'קי מצא: "90% ממס ההכנסה נגבה מ-20% מהשכירים"

מנהל רשות המסים לשעבר יוצא בהתקפה חריפה כנגד כוונת האוצר להעלות את המסים וכנגד מסקנות ועדת טרכטנברג בפרק המיסוי

מנהל רשות המסים לשעבר, ג'קי מצא, יוצא בהתקפה חריפה כנגד כוונת האוצר להעלות את המסים וכנגד מסקנות ועדת טרכטנברג בפרק המיסוי.

"מדברים היום על העלאת מסים, וכבר העלו את המסים בוועדת טרכטנברג, אך תראו במי זה יפגע ופוגע. היום 50% מהשכירים לא משלמים מס הכנסה כי רף המס עלה, והם לא מגיעים לתקרה. 63% מהנשים לא משלמות מס. 35% מהעצמאים לא משלמים מסים", אמר מצא.

לדבריו, "הבעיה העיקרית של נטל המס מתעוררת לגבי אלה שמשתכרים מעל 13,000 שקל ברוטו בחודש. באיזה עשירון הם? יש להם 6,000 שקל משכנתא, 1,500 שקל על גנים ועוד הוצאות רבות, והם נמנים עם העשירון התשיעי במדינה. כשברוטשילד דיברו על מעמד הביניים, דיברו עליהם. על המורה, על השכיר בן ה-45 עם שני ילדים שמשתכר 13,000 שקל. שם נטל המס הגבוה ביותר. בשכבות 9-10 של האוכלוסייה".

מצא דיבר הערב בפאנל שעסק בשאלה "כמה מסים אנחנו משלמים באמת", במסגרת כנס אילת השנתי של לשכת רואי החשבון.

לדבריו, צריך לשאול מי זה "אנחנו" שמשלמים מסים. "90% ממס ההכנסה נגבה מפחות מ-20% מהשכירים. עשירון 9-10 משלמים 90% מהמסים, וועדת טרכטנברג העלתה דווקא להם את המס. אז נכון, עולה השאלה 'יש גירעון ואיך משלימים אותו?', אבל למה בהעלאת המס? זה בדיוק כמו אותה משפחה שיש לה מינוס, ומה היא עושה? במקום להתאמץ היא לוקחת הלוואה ומשלמת ריבית לוקחת עוד הלוואה ומשלמת עוד ריבית, ובסוף היא שקועה עוד יותר עמוק בבוץ. זו תהיה אותה תוצאה אם נעלה את המסים היום".

מצא ריצה אשתקד 8 חודשי מאסר בפועל, מתוך עונש המאסר בפועל בן 12 החודשים שהוטל עליו, וזאת,לאחר שהורשע בתחילת 2011, לפי הודאתו, ב-5 עבירות של מירמה והפרת אמונים ובעבירה של סיוע לשוחד.

השבוע ספג מצא ביקורת על עצם הופעתו בפאנל מקצועי בכנס לשכת רואי החשבון לאחר שהורשע בפלילים וריצה עונש מאסר בפועל, אך במהלך הפאנל לא ניכר עליו כי הוא מתרגש מהביקורת, והוא אף לא היסס לבקר את האוצר.

בהמשך דבריו מצא הזהיר כי "אנחנו נשלם על העלאת המסים בריבית דריבית. אנחנו נתקרב יותר לקירור המשק. זו בדיוק העת לתת דחיפה למשק הישראלי. זה כמעט נס שישראל נמצאת איפה שהיא נמצאת מבחינה כלכלית, ואירופה נמצאת במקום אחר. מי שהמציא את זה היה ראש הממשלה, שנתן דחיפה משמעותית למשק הישראלי כשהיה שר האוצר. הוא הוריד מסים בתקופות שהיו קשות ושיקם את המשק, אז זה מה שצריך לעשות עכשיו".

מצא התייחס להרגשה של הציבור הישראלי שהוא משלם יותר מדי מס, ואמר: "זו תחושה מוצדקת. בישראל מרוויחים חצי ומשלמים פי שניים מס. חלק מההרגשה הזו נובעת גם מכך שההכנסה הפנויה, חלק דומיננטי ממנה, מיוחס ליוקר המחיה. המזון יותר יקר, התקשורת יותר יקרה, הכול יותר יקר".

לבסוף סיכם מצא ואמר: "להפחית מסים זו לא סיסמה. זה קרה ב-2003, זה קרה ב-2009, אך לצערי היום זה לא קורה. להיפך, יש דיבורים על העלאת מס ליחידים ועל העלאת מס החברות, וזה כבר קרה בפועל כשוועדת טרכטנברג העלתה את מס החברות והמס על היחידים".

"ועדת טרטנברג עשתה הרבה דברים טובים בתחומים הכלכליים", אמר מצא, "אבל לצערי לא בעולם המס. כשהיא העלתה את המס על היחידים, היא לא באמת עזרה למי שהפגין ברוטשילד. המפגינים ברובם היו עובדים ממעמד יותר גבוה, ולא רק שהיא לא עזרה להם - היא פגעה בהם והכבידה את נטל המס בדיוק על האוכלוסייה הזו".

* הרחבה במהדורה המודפסת של "גלובס" מחר (ג').