זועבי: "אשתתף בעוד משט לעזה; נתניהו צריך לעמוד לדין"

ח"כ חנין זועבי לפני דיון בבג"ץ על שלילת זכויותיה הפרלמנטריות: "אם יהיה עוד משט אשתתף גם בו, כי זה מעשה אנושי" ■ "מי שצריך לעמוד לדין הוא מי שהטיל את הסגר הימי ומדכא את העם הפלסטיני - ברק, נתניהו ואשכנזי, לא אני"

"אם יהיה עוד משט לעזה אני אשתתף גם בו, כי זה מעשה אנושי" - כך אמרה היום (ג') ח"כ חנין זועבי (בל"ד), לפני הדיון בבג"ץ בעתירה שהגישה נגד שלילת חלק מזכויותיה כחברת כנסת, בעקבות השתתפותה במשט הטורקי לעזה לפני כשנתיים על ספינת ה"מרמרה".

זועבי אמרה כי "מי שצריך לעמוד לדין הוא מי שהטיל את הסגר הימי ומדכא את העם הפלסטיני - אהוד ברק, בנימין נתניהו וגבי אשכנזי, לא אני". חברת הכנסת דיברה בפני הרכב שופטי בג"ץ בראשות הנשיא אשר גרוניס.

את העתירה הגישה זועבי יחד עם ארגון "עדאלה" והאגודה לזכויות האזרח. בג"ץ דחה את ההחלטה לעיון, והמשמעות היא כי פסק הדין יינתן בעתיד הקרוב או בשבועות הקרובים.

"לא הגעתי לכנסת בשביל למצוא חן, אלא בשביל לפעול", אמרה זועבי. "בעצם ההחלטה נגדי, הכנסת ביטלה כל אפשרות של פלורליזם. יש לי זכויות בתור חברת כנסת לעשות דברים שגם על פניו נראים נגד החוק", לדבריה.

ביולי 2010 הצביעה הכנסת בעד שלילת זכותה של זועבי לצאת מן הארץ, שלילת זכותה להוציא ולהחזיק בדרכון דיפלומטי, וכן נשללה ממנה ההשתתפות בהוצאות משפטיות.

בעתירה טוענת זועבי כי חסינותה הפרלמנטרית מאפשרת לה לקחת חלק בפעולות מסוג זה. "לא מדובר בעבירה, אלא בהגדרה פוליטית של הכנסת כ'מעשה לא ראוי'. ההשתתפות שלי במשט פשוט לא מוצאת חן בעיני הקונצנזוס - זו ענישה פוליטית".

בתגובה לדברים אלה, היועץ המשפטי של הכנסת, עו"ד אייל ינון, אמר כי שלילת הזכויות הפרלמנטריות של זועבי מוצדקת, משום שלא מדובר רק בהתבטאות חריגה אלא בהשתתפות פעילה במשט שנועד באופן גלוי להסיר את הסגר על עזה.

כזכור, במשט הטורקי לעזה, פעילי המשט פעלו באלימות ופצעו את חיילי השייטת שנאלצו להשתלט על הספינה. במהלך ההשתלטות נהרגו 9 פעילים טורקים.