בג"ץ: 70 קופות מחוות מזור לא יישלחו לניסויים בחו"ל

נקבע כי 70 קופות מחוות מזור, שניצודו בטבע, לא יישלחו לניסויים בארה"ב

בג"ץ דן היום (ג') בעתירת ארגוני זכויות בעלי חיים נגד משלוחן של 90 קופות מחוות מזור, המיועדות לניסויים במעבדה בארצות-הברית.

השופטים קבעו כי 70 מהקופות המיועדות למשלוח, שניצודו בטבע, לא יישלחו לחו"ל - כך דווח בגלי צה"ל. בעלי חוות מזור יגישו בשבוע הקרוב את תשובתם לבג"ץ.

מחוות מזור נמסר בתגובה: "בג"ץ ערך היום דיון שנסוב סביב הסוגיה של יצוא קופות מן הטבע. במסגרת הדיון הציג עו"ד רוברט פישמן, בא-כוחה של חוות מזור, את עמדת החווה באשר לנחיצות אישור המשלוח למחקר למציאת תרופה למחלת פרקים כרונית בקרב נשים מבוגרות. עו"ד פישמן ציין עוד כי לאור הארכת תוחלת החיים והבעיות הבריאותיות הנלוות לכך, כגון מחלות בהן אלצהיימר, פרקינסון ועוד, קיים צורך גובר והולך מצד גופי המחקר בקופים מבוגרים כמו אלה נשוא העתירה.

"בית המשפט לא הטיל ספק בחשיבות המחקר הרפואי, בגוף המחקרי ובמעבדה המבצעת אותו ולא בתנאים בהם הקופים מוחזקים בחוות מזור ובחוקיות פעילותה. בית המשפט הכיר במקום החיוני שהחווה ממלאת כחלק מהמערך העולמי לפיתוח תרופות למחלות חשוכות מרפא.

"בית המשפט הביע תרעומת על חוסר העקביות של רשות הטבע והגנים, שאישרה את יצוא הקופים שנולדו בטבע למחקר הרפואי הנ"ל, ולאחר מכן חזרה בה בעקבות החלטת השר להגנת הסביבה. חוות מזור הסתמכה על אישור רשות הטבע והגנים שהינה הרשות המוסמכת, ולאחר קבלת האישור התקשר עם גופי המחקר בארה"ב והתחייב בפניהם לספק את הקופים למחקר לפי דרישתם.

"לאור כל זאת, בג"ץ הציע פשרה שתאפשר את קיומו של המשלוח הנ"ל ולו באופן חלקי. לפי ההצעה, מתוך 90 הקופות שהיו מיועדות ליצוא, ה-50 שנולדו בטבע לפני כ-18 שנה והיוו את גרעין הרבייה הראשוני של החווה יישארו בחווה, ואילו 40 הקופים הנוספים הצעירים יותר ילידי החווה - יתאפשר יצואם לטובת המחקר הרפואי במעבדת SNBLבארה"ב.

"בתגובה, חוות מזור הודיעה כי דרושים לה אישורים מגופי המחקר בארה"ב, מאחר שמדובר בקבוצה אחת של קופים הנדרשת לצורך המחקר, ועל פניו לא ניתן לפצלה. החווה תודיע לבית המשפט על הסכמתה לפשרה עד ליום ראשון 10 ליוני.

"אם תתקבל הצעת הפשרה, לא יכולו ארגוני הזכויות למען בעלי החיים (העותרים) לעתור כנגד המשלוח של הקופים אשר נולדו בחווה שמיועדים למחקר ספציפי זה".