הפיתוחים של רפאל: מערכת הגנה לכלי רכב וטיל נגד טנקים

החברה הביטחונית תציג בתערוכה בינלאומית בצרפת גרסה משודרגת למערכת מעיל רוח וטיל חדש ממשפחת טילי הספייק ■ גם כיפת ברזל תוצג בתערוכה

רפאל חושפת גרסה חדשה למערכת ההגנה האקטיבית מסוג מעיל רוח, באופן שניתן יהיה להתקין אותה גם על כלי רכב קלים. המערכת החדשה תיחשף בתערוכת הנשק היוקרתית יורוסטורי, שתתקיים בשבוע הבא בצרפת. מדובר במערכת קלה וזולה משמעותית ממעיל רוח, והיא אמורה לספק הגנה על ג'יפים ועל האמרים שפועלים באזורי לחימה, בעיקר אורבניים.

כיום, המערכת מסוגלת לספק הגנה מפני טילים נגד טנקים ורקטות RPG, שנורים לעבר טנקים בלבד. מערכת ההגנה הוכרזה מבצעית לפני למעלה משנה ומאז, כל טנק מרכבה סימן 4 שנמסר לצה"ל מצויד בה. בכוחה של המערכת לאתר במהירות שיגור של רקטה או טיל שנורים לעבר טנק, לחשב את מסלולו, לבחון את מידת הסכנה שהוא מהווה לכלי המטרה, ובהתאם לכך, לשגר לעברו אובייקט שמיירט אותו בעת מעופו במרחק בטוח מהטנק.

ברפאל מעריכים שפיתוח המערכת יושלם בתוך כשנה, והיא תספק לכלי רכב המשמשים כוחות צבא וצוותי חירום הגנה היקפית מפני רקטות RPG, תוך הבטחת היכולת לפוצץ אותן בעת מעופן במרחק קצר מהם.

טיל מהמתקדמים מסוגו

גם בתחום ההתקפי יש לחברה הביטחונית-ממשלתית מה לחדש ולהציע, ובכוונתה לחשוף לראשונה את המיני-ספייק - טיל חדיש נגד טנקים לטווח קצר של עד 1.5 קילומטר. המיני-ספייק יהיה האח הצעיר במשפחת טילי הספייק המתרחבת, שעד כה סיפקה לרפאל שורה ארוכה של עסקאות רווחיות עם צבאות רבים במערב. מדובר בטילים אלקטרו-אופטיים ורב-תכליתיים, שנחשבים מהמתקדמים והמדויקים מסוגם. בגרסאותיהם השונות ניתן להפעילם בידי כוחות רגליים, או לשגרם מכלי רכב, מספינות קלות ואף ממסוקי תקיפה. הטווח המרבי של טילים אלה הוא 25 ק"מ.

במסגרת התערוכה בצרפת, אנשי רפאל יציגו דגם של המערכת החדשה ואת הסימולציה שממחישה את הפעלתו. מנתונים שמסרו היום (ד') ל"גלובס" גורמים שמעורבים בפיתוחו עולה כי משקלו הכולל, לרבות הזביל שיישא אותו, יהיה כ-4 ק"ג, והוא יופעל באמצעות יחידת שליטה זעירה (ישל"ז), שבאמצעותה ניתן יהיה לשגר אותו לעבר המטרה. משקל הישל"ז מוערך בכ-4 ק"ג נוספים, כך ששני לוחמים בכוח חי"ר יכולים לשאת שישה טילים ולתפעל אותם באופן עצמאי, בהתאם לצרכים שעולים בשדה הקרב.

כיפת ברזל - פורצת דרך

בחברת רפאל הוסיפו כי עד כה כוחות שנדרשו לתקוף מטרה במרחק קצר מהם, נאלצו לעשות זאת באמצעות טיל ארוך-טווח. זאת, בעוד שהטיל החדש יוכל לתת מענה למטרות סמוכות, ובזכות המעוף הקשתי שלו, יהיה בכוחו לפגוע בחוליה שמסתתרת מאחורי מסתור או לפגוע במבנה, תוך כניסה אל תוך החלל שלו דרך החלון.

לצד הפיתוחים החדשים, רפאל מתכוונת להציג בתערוכה הקרובה גם את המערכת ליירוט רקטות לטווח הקצר, כיפת ברזל, שנחשבת פורצת דרך בעולם. זאת, במסגרת המאמצים לשווק אותה לצבאות זרים.