סיגל פעיל עוברת ממשרד אריאל שמר למשרד אשר חלד

אל עו"ד פעיל מצטרפים שני עורכי דין נוספים ממשרד שמר וכן לקוחות שייצגה ■ פעיל וחלד על השינוי שחל ביחסי העבודה: "העובדים הפכו להיות פחות מבוהלים"

עו"ד סיגל פעיל, עד השבוע מספר 2 במשרד עורכי הדין אריאל שמר, מצטרפת למשרד עורכי הדין אשר חלד, כשותפה בכירה. אל פעיל מצטרפים עוד שני עורכי דין ממשרד שמר, זוהר גיפס ויפעת תבור; וכן לקוחות שייצגה פעיל בשנים האחרונות, ביניהם ארגון המורים, ועדי הטלוויזיה החינוכית וחיפה כימיקליים, עיריות ירושלים ורמת-השרון, אלבר ציי רכב ועוד. לאחר הצטרפות פעיל ושני עורכי הדין החדשים, ימנה משרד אשר חלד 20 עורכי דין ושותפים.

את בחירתה לעבור למשרד חלד תולה פעיל ב"מגוון סיבות ובעיקר מתוך תחושה ממושכת שקיימים פערים משמעותיים בתפיסות העולם שלנו בתחומים שונים. מהיכרותי עם דרכו של משרד חלד ושותפיי החדשים, קיימת התאמה ב-DNA הניהולי והמקצועי, ואני בטוחה שמצאתי כאן את הבית שחיפשתי".

- אינך מרגישה תחושת "בגידה" כשאת עוזבת עם לקוחות כל-כך דומיננטיים של המשרד?

פעיל: "כלל וכלל לא. מדובר בלקוחות שבחרו להמשיך את הטיפול המקצועי שהם מקבלים באופן אישי ממני זה שנים".

- ה"גירושים" כואבים?

פעיל: "הפרידה כואבת, מטבע הדברים לאחר שנים רבות של שותפות, אך לא הייתי מכנה זאת 'גירושים כואבים'. אנחנו אנשי מקצוע, ולעיתים יש לקבל החלטות גם אם הן קשות. הערכתי ואהבתי הרבה למשרד שמר נשארה ועודנה".

חלד מברך על הצטרפות פעיל למשרד: "מדובר בתוספת משמעותית ליכולות המשרד מבחינה משפטית וארגונית גם יחד. על רקע הצטרפותה של סיגל, יכולות המשרד לספק פתרונות משפטיים מורכבים תוך הקצאת צוות גדול לטיפול בתיק או במשבר, יעלו מדרגה".

הקלה עם ארגוני עובדים

בשנה החולפת אירעו לא מעט סכסוכי עבודה מתוקשרים, ובהם מאבקי הרופאים ועובדי הרכבת. לדברי חלד ופעיל, הנמצאים בלב העשייה בתחום דיני העבודה זה שנים, הסכסוכים הללו, כמו גם המחאה החברתית, יכולים להוביל לתמורות חיוביות ביחס כלפי העובדים בארץ. אבל זה לא יקרה בין לילה.

לדברי חלד, "בתחום דיני העבודה לא חל שינוי מהותי בשנה האחרונה. עם זאת, חל שינוי באווירה הציבורית. סכסוכי עבודה מתנהלים היום בצל המחאה החברתית ובמקביל אליה, ונראה כי הציבור וכלי התקשורת בוחנים ביתר שאת את השאלה 'מי צודק' כעניין רלבנטי לקביעת היחס שיש לתת לעובדים הנמצאים במוקד המאבק או הסכסוך".

וחלד מחדד: "כשמדובר בסכסוכים קיבוציים, החוק מקבל היום פחות חשיבות מהשאיפה לצדק. עורכי דין וגם שופטים בבית הדין מתעניינים פחות בסיטואציה החוקית, במובנה הטכני, ועוסקים יותר בוויכוח המהותי, הכלכלי והציבורי ובצורך לאזן ולפשר בין האינטרסים".

לשאלה - האם מצב העובד השתנה היום לטובה, עקב התחזקות ועדי העובדים, שמא להיפך, כוחו נחלש בעידן החוזים האישיים, השיב חלד: "קודם כול צריך לשאול מיהו אותו 'עובד' שבוחנים אם מצבו השתנה לטובה או לרעה. האם מדברים על עובד רכבת, המגובה בוועד לוחמני שדואג לאינטרסים שלו, או על עובדת ניקיון המנקה בלילה משרד?

"בעניין מעמד עובדת הניקיון, תשובתי היא: לא השתנה דבר. אולם הסובלנות החברתית נגד פגיעה בזכויותיה הולכת ויורדת, וזה חלק מן השינויים החשובים שאני מייחס למחאה החברתית ולסכסוכי העבודה המתוקשרים של השנה החולפת".

עו"ד פעיל יותר אופטימית: "האפשרות שמצב העובדת ישתפר גדלה משמעותית. המהפכה החברתית, תיקוני החקיקה ואכיפה בלתי מתפשרת של בתי הדין מאפשרים לה היום יותר אופציות לשמור על זכויותיה".

בתי הדין מאזנים בין חזקים לחלשים

לדברי פעיל, "סכסוכי ומאבקי העבודה האחרונים הובילו לכך שהעובדים הפכו להיות יותר ערים לזכויותיהם, פחות מבוהלים ויותר אמיצים מול המעסיקים. גם ריבוי הארגונים הפעילים תרם לכך באופן משמעותי, עד שלעיתים נראה כי בין הארגונים ישנה תחרות - מי יותר אקטיביסט".

פעיל גם "מזהה בבתי הדין לעבודה מגמה גדולה יותר להקלה עם ארגוני עובדים ובפרט עם ארגוני עובדים 'פורצים' (חדשים). אך מגמה זו מאפשרת לארגון עובדים, שמטרתו לגרום נזק למעסיק, לפעול בחוסר אחריות תחת כיפת ברזל שמעניק לו בית הדין".

- אם כך, משהו השתנה בבית הדין לעבודה?

חלד: "במציאות הדינמית של יחסי העבודה בישראל, אחת המגמות הבולטות היום היא שבתי הדין לעבודה מבצרים את מעמדם כמאזנים בין חזקים לחלשים, ולוקחים על עצמם את תפקיד 'מרגיעי הרוחות' של צדדים יריבים - הן על-ידי צווים ישירים או עידוד לניהול משאים-ומתנים בחסות ובמעקב של בית הדין. בכך מתחזק מעמדם כגורמים משפיעים על יחסי עבודה, על חשבון עיסוק ב'שפיטה' במובן השמרני של המונח.

"עם זאת, חשוב להבין שאלה לא תפקידים שיפוטיים קלאסיים. מדובר בתפקידים שמי שאמור לעסוק בהם במשטר תקין, הם הממונים על יחסי העבודה, למשל משרד התמ"ת, ולא השופטים. אלה עניינים שבמקום שבו יש קברניטים ראויים למשא-ומתן, הם אלה שאמורים לעסוק בהם ולא השופטים".

סיגל פעיל: בחזית המאבק של המורים

עו"ד סיגל פעיל, מעורכות הדין הבולטות בתחום דיני עבודה זה 16 שנה, היא מומחית לניהול סכסוכי עבודה, סכסוכים קיבוציים במגזר הציבורי והפרטי, ומשא-ומתן לקראת כריתת הסכמים קיבוציים (לרבות כתיבתם). פעיל מייצגת מעסיקים גדולים ציבוריים ופרטיים, ארגוני ועדי עובדים, וכן עוסקת בסכסוכי עבודה אישיים במגוון נושאים לרבות הטרדות מיניות, הפליות, פגיעה בשוויון ועוד.

בין לקוחותיה בשנים האחרונות: שטראוס, אלקטרה, ynet ו"ידיעות אחרונות", נמל חיפה, הרופאים המומחים. פעיל, המייצגת זה 14 שנה את ארגון המורים העל-יסודיים, עמדה לפני כחמש שנים בחזית המאבק המתוקשר של המורים לשיפור תנאי שכרם. פעיל עוסקת שנים בנושאים חברתיים ובחינוך. בעבר היא כיהנה כחברת מועצת העיר תל-אביב, ושימשה כיו"רית ועדת החינוך וכממונה על תיק החינוך בעירייה. בשנים 1998-2000 הייתה שותפה במשרד עורכי הדין קדם-פעיל-אנוך; בשנים 2000-2005 עבדה כעורכת דין במשרד דנקנר-לוסקי. משנת 2006 ועד השבוע הייתה פעיל שותפה בכירה במשרד אריאל שמר.

אשר חלד: הגן על אקסלנס בפרשת הכלכלן שלמה מעוז

עו"ד חלד עומד זה 30 שנה בראש משרד המונה היום 6 שותפים והמתמחה בדיני עבודה וביטחון סוציאלי זה 30 שנה. המשרד מייצג מעסיקים גדולים במשק ונמצא בצמתים המורכבים ביותר של סכסוכי עבודה והסדרים פנסיוניים. בין לקוחות משרדו: קבוצת פז, אקסלנס-נשואה, פלאפון, תעש, מיקרוסופט, שיכון ובינוי, מכתשים אגן, עמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות, וואוליה, דקלה חברה לביטוח, התאחדות הקבלנים, ארגון עובדי בנק המזרחי, ארגון עובדי מקורות, ועד עובדי "ידיעות אחרונות", עמותת גמלאי המוסד והשב"כ.

לאחרונה ייצג משרד חלד את בית ההשקעות אקסלנס בסכסוך המתוקשר בעניין הדחתו של הכלכלן שלמה מעוז. חלד מייצג גם את חברת עופר השקעות בעניין תביעתה של רות עופר, אלמנתו של יולי עופר, שדורשת מהחברה פיצויי שארים בסך 17.5 מיליון שקל.