גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היורו יוצא לדרך (חתחתים)

פולין ואוקראינה לא ממש נפתחו למערב, לא התמודדו כראוי עם פיתוח התשתיות לקראת הטורניר, ועדיין סובלות ממערכת פוליטית חשוכה

בסופו של דבר, גם ירום הודו מישל פלאטיני, נשיא ארגון הכדורגל אופ"א המארגן את אליפות אירופה שתצא מחר לדרך - נאלץ להודות. "ההחלטה להעניק את אירוח משחקי יורו 2012 לפולין ואוקראינה היתה אולי טיפה נמהרת", מלמל הצרפתי. ואז הוסיף במהירות את הקלישאה הנמרצת וההכרחית: "אבל אני בטוח שהטורניר יהיה חגיגה מפוארת של הכדורגל האירופי". נדיר מאוד שעסקן כדורגל בכיר של אופ"א נאלץ לשפה כל כך חריפה. כי בתרגום מעסקנית לעברית מדוברת, פלאטיני בעצם אמר ש"הבטלנים המטומטמים שחפרו אחד לשני בלי סוף לא הצליחו להרים אפילו מחזמר במתנ"ס ביחד, אם לא היינו עומדים להם על הראש ומאיימים עליהם באלימות לא היינו מצליחים לתפור את אוסף הקרעים הזה ביחד למה שנקרא לו מעכשיו ואילך טורניר אליפות אירופה 2012".

***

אפשר לנסות להבין את אופ"א. לפני חמש שנים, במליאת הארגון בקארדיף שם הוחלט להעניק את היורו למדינות המזרח-אירופיות, ישבו הרבה ישישים שלא ממש מפוקסים על המתרחש בעולם, עסקנים מקצועיים שעבדו בצמידות לקבלני קולות מהשוק האפור-כהה ומתקני עולם תימהוניים, לרוב מהצפון האירופי הקריר, שלא מבדילים בין סיפורי הבדיות מהקמפיינים של המועמדות לארח את היורו, ובין המציאות. למשל הרושם השטחי, שנים ספורות אחרי המהפכה הכתומה, שבאוקראינה נפתחו למערב, שהדמוקרטיה צועדת קדימה והמדינה מתעוררת להתפתחות מהירה.

וויצ'ייץ' פולייבסקי, אחד מראשי הוועדה המארגנת הפולנית של המשחקים, מאמין שבאופ"א חשבו שפולין ואוקראינה הן מדינות דומות, בגלל הקרבה הגיאוגרפית ביניהן, ו"שבאופ"א שינו את דעתם לאחר מכן במהירות". קשה להסביר עד כמה זה רחוק מהאמת. שמעתם פעם על בוגדן חמלניצקי המתועב, הקוזאק שהוביל במאה ה-17 התקוממות עממית של האורתודוכסים האוקראינים נגד הקתולים הפולנים ושותפיהם ועושי דברם היהודים? מי שאחראי למעשי הטבח הנתעבים ומעוררי החלחלה הוא עד היום אולי גיבור העם הנערץ ביותר על האוקראינים.

האמת היא שחוץ מגבול, אין לאוקראינים ולפולנים דבר במשותף. אולי חוץ מהמוצא הסלאבי. איש מהם לא מבין את שפת רעהו, כך שכל הדיונים המשותפים נערכו באמצעות מתורגמנים. מעבר לכך, להבדיל מאוקראינה, פולין חברה באיחוד האירופי (למרות שלא שייכת לגוש האירו), מה שהקשה במיוחד על תנועת מעבר בגבול המשותף. לדוגמא, מעבר של כוח עבודה, של אנשי משימות ארגוניות משותפות, וגם של אוהדים. מה שהוביל לבסוף ליצירה של כוח פיקוח גבולות משותף, שינפיק לאוהדים, בתשלום, אישור מעבר מיוחד: "יורו 2012 פאס". זה כמובן לא מבטיח את היעלמות הבלאגן במעברי הגבול. אחרי הכל, זה גבול הכניסה לאירופה, ורבים ינסו לנצל את ההזדמנות.

אחרי יורו 2008 בשווייץ ואוסטריה, ובלגיה-הולנד בשנת 2000, שיצרו טורניר אחיד בשני צדי הגבול, כולל מיתוג משותף שיצר תחושה אחידה בכל מקום, במזרח אירופה משנים כיוון. "הטורניר יעשה כל שביכולתו להציג שתי מדינות נפרדות, לא טורניר בודד ויחיד כמו אחרים בעבר. מה שאנשים לא מבינים זה שההבדלים בין שתי המדינות הם אלה שיעשו את הטורניר לאטרקטיבי כל כך. לאוהדים יש הזדמנות לבקר בשתי מדינות עם שתי תרבויות שונות", הסביר פולייבסקי למגזין "ספורטס ביזנס אינטרנשיונאל".

בצד השני של הגבול דווקא כן שואפים לאחדות כלשהי. "תאמינו לי, שהיורו הזה הוא עבורנו משהו באמת מאד מסובך", אומר מרקיאן לובקיבסקי, מנהל הטורניר בצד האוקראיני, "עבורי כדיפלומט זה צעד ראשון לאינטגרציה באירופה, לשיתוף בערכים אירופיים. אמנם צעד קטן מאוד, אבל זה יביא אותנו לאירופה מאוחדת".

***

היתרונות שמבטיח אירוח של טורניר כמו היורו הן מה שמוגדר במדעי המדינה כ"סופט פאוור" (כוח רך). יצירה של תדמית, של סימפטיה, של אחווה. זו אופציה מעולה עבור מדינה שרוצה להתקדם למרכז הבמה, לזכות בסיוע ובידידות מבחוץ. אבל אוקראינה הצליחה עד היום לא רק לבעוט בדלי, היא גם שרפה את תכולתו. אחרוני חבריה נעלמו. אם אוקראינה היתה ידועה רק לפריקים של גיאוגרפיה כמדינה האירופית הגדולה ביותר בשטחה, או למתעניינים בפוליטיקה כערש וארון הקבורה בו-זמנית של המהפכה הכתומה, היום היא שם דבר. כלומר, שם דבר לשחיתות, לרמיסת ערכים דמוקרטיים, למדינה מפגרת מאחור, לפוליטיקה של קיפאון ומשחקי כוח.

שרים לשעבר ממפלגות יריבות ומנהיגי האופוזיציה נמצאים בכלא וסובלים מעינויים. על מערכת המשפט אמר ארגון זכויות האדם HRW ש"הביטחון בעצמאותה התערער". פשעים על רקע גזעני, רדיפת פליטים ומחפשי מקלט פוליטי נמצאים על סדר היום. אחרי שבעבר מתמודדים לנשיאות האשימו זה את זה כ"נאצי" וכ"סוכן CIA", ואף הגיעו, ככל הנראה, לתחתיתה הבאר, עם הרעלת הנשיא יושצ'נקו לפני מערכת בחירות - ביטל לאחרונה הנשיא יאנוקוביץ' את ההגבלות שהוטלו על הכוח של הנשיא, וערער עוד יותר את יסודות הדמוקרטיה במדינה. ואף מילה על האסירה הכי מפורסמת באירופה, יוליה טימושנקו.

***

לא פחות נורא הוא המצב החברתי במדינה. מערכת הבריאות הרעועה מסרבת לעזור לחולי איידס מכורים לסמים, ומנסה להוציא עליהם פרטים; תושבים רבים לא מסוגלים לממן לעצמם טיפולים הכוללים ניתוח. ועדת האו"ם לזכויות הילד התריעה לאחורנה על חוסר במידע על התעללות בילדים מכל סוג במדינה. בסתיו האחרון הוגשה לפרלמנט האוקראיני הצעת חוק "נגד תעמולת ההומוסקסואליזם", שמטרתה לאסור על הפצת מידע בנוגע להומוסקסואליות לכל תושבי אוקראינה. ואם מתעללים בבני אדם, למה שלא יתעללו גם בבעלי חיים? מי שיחפש באוקראינה כלבים וחתולים לא ימצא כאלו, לאחר שמיליונים מהם הומתו לכבוד הטורניר.

לאור כל הדברים האלו, נראית פולין כמו מעצמת דמוקרטיה נאורה, מובילה ומתקדמת. אבל זה לא אומר שאין למדינה בעיות רציניות. המערכת עוד לא נרפאה מהשחיתות שפשתה בזמן הקומוניזם ואחריו. בעיר פוזנאן האשים הגוף האזרחי "המשרד המרכזי למלחמה בשחיתות" את ראש העיר ומקורביו במעורבות בסחרור כלפי מעלה של עלות שיפוץ אצטדיון הכדורגל המקומי שיארח את יורו 2012, תוך חליבת הפרויקט לטובות אישיות.

גם החוליגנים בפולין הם בעיה שלא באה על פתרונה. "אם לא באצטדיון, נמצא את הגרמנים בחוץ וניכנס בהם", הבטיח אחד מגופי האוהדים בראיון לטלוויזיה הגרמנית. זו הסיבה שבגללה נפתח האצטדיון בוורשה באיחור גדול, משום שהמשטרה ביקשה לשפר את מערכת התקשורת הביטחונית באצטדיון לקראת משחקים רגישים. התקשורת הפולנית חשפה שמשטרת פולין לא מספיקה עבור השמירה על הבטחון, וכ-5,000 חיילים יתווספו אליה ואל כוחות האבטחה הפרטיים כדי למלא את המכסות.

***

האם ממשלות אוקראינה ופולין הצליחו לשפר את התשתיות לקראת הטורניר? לא ממש. במיוחד באוקראינה המצב זוועתי, אבל גם הפולנים סיימו רק 80% מהפרויקטים שהיו אמורים להסתיים עד פתיחת המשחקים. כך למשל לא שופץ אף כביש המוביל לאוקראינה למרות התכנון, ובאוטוסטרדה מברלין לוורשה, שאמורה להוביל את עשרות אלפי האוהדים ממערב אירופה, חסרים 100 קילומטר מתוך 600. מה שצפוי לייצר פקקי ענק ב-100 בדרכי הגישה החלופיות של 100 הקילומטרים החסרים.

מחירי הטיסות לשתי המדינות המארחות מרקיעים שחקים (עד ל-2,500 אירו לכרטיס הלוך ושוב מגרמניה, במקום 450 כרגיל), ללא תשתית מספקת של תחבורה בין המדינות (חוסר בטיסות ישירות, רכבות שמחליפות גלגלים בגבול במשך שעות בגלל סטנדרטים שונים). אפילו חדרי מלון ברמה סבירה חסרים.

כל אלו מרחיקים את אוהדי הכדורגל מהטורניר ושולחים אותם אל המרקעים הפרטיים והפומביים. והעניין הזה, טוען מגזין ה"קיקר" בציניות מופגנת, הוא אולי חלק מהמלחמה של אופ"א בשוק השחור לכרטיסים. כי איש לא מעוניין בכרטיסים "שחורים" במחירים מופרכים, כשאפשר לקנות כרטיסים זולים בשפע. כך נמכרו למשל באינטרנט שני כרטיסים למשחק, אולי המסקרן ביותר בשלב הבתים, בין גרמניה והולנד, ב-12.5 אירו. פלוס שלושה אירו דמי משלוח. מחיר הכרטיס הנקוב? 30 אירו. באותו שלב תשחק הולנד גם מול דנמרק, ולמשחק נמכרו ארבעה כרטיסים תמורת 18.35 אירו, כולל משלוח. פחות מהצגה יומית.

באופ"א מקווים שהקטסטרופה לא תהיה כל כך גדולה, וטומנים ראש בחול, עד יעבור זעם. גרמניה סירבה להציג מועמדות לאירוח היורו של 2020. המועמדות שנותרו הן טורקיה, אירלנד-סקוטלנד-וויילס וגיאורגיה-אזרבייג'ן. טורניר בהזדמנות, מישהו רוצה?

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה