אנליסטים: ירידות בשווקים? כולם מחכים לשיפור באירופה

אנליסטים מעריכים: הירידות בבורסות אסיה חרף הורדת הריבית המפתיעה בסין ונאומו הצונן של יו"ר הפדרל ריזרב אמש, מצביעים על מוקד הבעיה האמיתי בשווקים - המשבר באירופה

המשקיעים באסיה שולחים הבוקר את המדדים המרכזיים בסין לירידות שערים, למרות ההודעה המפתיעה מצד הבנק המרכזי בסין על הורדת הריבית, בין היתר לאור אכזבתם מנאומו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי. אולם, למרות החדשות המעט מאכזבות מארה"ב, סביר שהמשקיעים לא ציפו בכל מקרה להכרזה בומבסטית על רכישות אג"ח מצד ה'פד', אלא לכל היותר לרמיזה בוטה של הנגיד האמריקני על מוכנותו של הבנק להקלה מוניטארית נוספת.

ולפיכך, את ירידות השערים האחרונות נוטים להסביר כלכלנים ואנליסטים בעיקר באמצעות מילה אחת: אירופה. גם הורדת דירוג האשראי של ספרד אמש על ידי סוכנות פיץ', תרמה לתחושה בשווקים כי הבעיות הבסיסיות ביבשת מוכת החובות עדיין שרירות וקיימות, ועלולות לצוף בכל רגע שוב על פני השטח.

כעת, כשהבחירות ביוון מתקרבות והחשש מקריסת המערכת הבנקאית בספרד מתגבר, מזהירים כלכלנים רבים כי על מנהיגי אירופה לפעול, ויפה שעה אחת קודם.

"כל העיניים נשואות לאירופה - כולם רוצים לראות את המנהיגים ביבשת לוקחים את עצמם בידיים ופועלים", אמר ארט קאשין, מנהל השקעות ב-USB. "אני חושב שהשווקים משוכנעים שמנהיגי אירופה שמים כבר לב כמה רע המצב, ומקווים כי יטפלו באופן יותר אגרסיבי במשבר".

"היו יומיים של עליות. כעת נדרש תיקון ויום ו' הוא יום מושלם לכך", דברי קאשין, שסבור כי אמנם בהתחלה המשקיעים התעודדו מהורדת הריבית של הבנק המרכזי בסין (לכ-3.25%), אולם לאחר מכן תהו אם משמעות המהלך אינה אלא הודאה של הבנק הסיני כי הכלכלה מתקדמת לעבר האטה משמעותית.

"אני חושב שהמשקיעים הולכים לאזן פוזיציות לקראת סוף השבוע", סבור ג'אק אלבין, כלכלן ב-Harris Private Bank. "אני חשוב שהמשקיעים פסימיים מדי ומוכרים יותר מדי. יש עדיין לא מעט נתונים חיוביים לגבי השוק, שנוח להתעלם מהם".

למרות האופטימיות החלקית, רבים מאמינים כי גם נאומו של יו"ר ה'פד' ברננקי, שנמנע אמש מלרמוז על תוכנית רכישות אג"ח שלישית בשווקים, איכזב את המשקיעים והבהיר בין השורות מסר ברור מצד הבנק המרכזי בארה"ב: כלכלת ארה"ב בהאטה, אך אירופה היא הבעיה.

"מה שברננקי אמר בעצם, הוא שעלינו לפקוח עיניים ולשים לב לאירופה. אם המצב באירופה ידרדר, ה'פד' יפעל כדי להחזיר אמון לשוק וייצא בהקלה כמותית", סיכם בריאן אדמונס, מנהל מחלקת המסחר ב-Cantor Fitzgerald. "אירופה היא המוקד כרגע".