פרופ' בהרווארד: "יוון אבודה; פרויקט גוש האירו היה טעות"

הפרופ' מרטין פלדשטיין, בריאיון ל-CNBC: "אני חושב שלא ניתן לתקן את יוון, הדבר הטוב ביותר עבורה ועבור אירופה הוא לצאת מגוש האירו"

משבר החוב באירופה הרחיק לכת, ועדיף יהיה למדינה לפרוש מגוש האירו ולחזור לדראכמה - כך סבור הפרופ' לכלכלה מאוניברסיטת הרווארד, מרטין פלדשטיין, בריאיון ל-CNBC היום (ו'). זאת, לקראת הבחירות הקרבות במדינה, המעלות חשש לחוסר יציבות פוליטית ביוון ולפרישתה מהגוש.

בסוכנות הדירוג S&P הבהירו השבוע כי ישנו "לפחות" סיכוי של אחד ל-3 כי יוון תצא מגוש האירו בחודשים הקרובים, לאחר שיתקיימו הבחירות במדינה - שייערכו ב-17 ביוני. "תרחיש זו עלול להוביל את המדינה הפגיעה גם כך, למצב של חדלות פירעון", הזהירו בסוכנות.

"אני חושב שלא ניתן לתקן את יוון, היא עברה את נקודת האל-חזור, אבודה", אמר פלדשטיין. "התרחיש הטוב ביותר עבור יוון הוא לעזוב את גוש האירו, לעבור למטבע נפרד, ולחזור לנתיב של צמיחה".

"לתת ליוון לעזוב יהיה מהלך כואב בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך זה יהיה טוב יותר עבור יוון בפרט ואירופה כולה", לדבריו. "פרויקט גוש האירו היה טעות לאור המבנה המקורי שלי. צריך להכיר בכך שהמדינות בגוש שונות מאד זו מזו".

עוד ציין פלדשטיין כי אינו רואה את חזון האיחוד הפיסקאלי של גרמניה מתגשם: "זה לא יקרה, מה שכן יקרה זה הזרמת הון לספרד. הבעיה הגדולה ביותר לספרד בטווח הארוך אינה הבנקים שלה, אלא העצמאות הכלכלית של במחוזות שלה - המאפשרת למחוזות אלה להיכנס לגרעונות כבדים ללא שליטה".