2011 הייתה טובה בסה"כ לחברות הבנייה; זה יימשך?

תחום הבנייה והתשתיות סיים שנה סוערת עם 8% עלייה מצרפית בהכנסות ■ עיקר ההכנסה נבעה מפיתוח תשתיות - בשורה טובה לכולנו, אבל הסיכון שמאפיין היום את התחום ואי הוודאות הכלכלית, מטילים צל כבד על העוסקים בנדל"ן

למרות האשראי המצטמצם, אי הוודאות הכלכלית הגלובלית והזעזועים החברתיים והפוליטיים שאפיינו את השנה החולפת, הצליחו חברות הבנייה והתשתיות הישראליות לטפס ולצמוח. נתוני החברות ב-2011 מעידים על רווחיות ותפוקה מרשימות וצומחות. נתון מחמיא נוסף לענף הוא עלייה בדירוגי התפוקה הבינלאומיים, הגם שהעלייה היא בין היתר תוצאה של ירידת המדורגות האחרות. זאת ועוד - לא לעולם חוסן, האיום בקיצוצי תקציבי ממשלה, הקיפאון ההולך ומתבסס בשוק המגורים והעננה הכלכלית המתעבה באירופה, מאיימים על הענף (ראו מסגרת).

מדירוג חברות הבנייה והתשתיות המובילות של BDI Code, המתפרסם זו השנה השמינית ברציפות, עולה שסך ההכנסות של החברות המדורגות בענף ב-2011 הוא 36 מיליארד שקל, סכום שמשקף עלייה של 8% בהשוואה לנתוני אשתקד.

בראש הטבלה מדורגת קבוצת שיכון ובינוי שבשליטת שרי אריסון, עם חברת הבת סולל בונה, שהכנסותיה ב-2011 עמדו על 5.33 מיליארד שקל. זאת, לאחר שדורגה במקום הראשון גם בשנה שעברה והכנסותיה זינקו ביותר מ-9%. במקום השני, חטיבת הבנייה של אפריקה ישראל, עם הכנסות בגובה 4.6 מיליארד שקל. גם אפריקה שמרה על מקומה בהשוואה לדירוג 2011, והכנסותיה זינקו ב-37%.

במקום השלישי נמצאת קבוצת אלקטרה, שלעומת שתי מובילות הטבלה לא רשמה שינוי משמעותי בהכנסותיה, שהסתכמו ב-2.85 מיליארד שקל, אולם שיפרה את מיקומה יחסית לשנה שעברה, אז דורגה במקום הרביעי. אשטרום ירדה מיקום אחד בטבלה ונמצאת במקום הרביעי וירדה 10% בהכנסות, ל-2.6 מיליארד שקל. את החמישייה הפותחת סוגרת קבוצת שפיר עם זינוק בגובה 15% בהכנסות ל-2.12 מיליארד שקל, אך היא דורכת במקום בדירוג.

א. דורי, היום בשליטת קבוצת גזית גלוב, ממוקמת במקום השישי עם הכנסות בגובה 1.39 מיליארד שקל ב-2011 ובמקום השביעי, לפני אורתם סהר הנדסה שהכנסותיה הסתכמו אשתקד ב-882 מיליון שקל. שתי החברות שמרו על מקומן בדירוג. אחת החברות הבולטות בדירוג היא אזורים, שנרכשה לפני כשנה על ידי הרשי פרידמן, שדילגה על ארבעה מקומות והגיעה למקום השמיני עם הכנסות של 730 מיליון שקל. במקום התשיעי מדורגת אס.ג'י.אס עם 623 מיליון שקל הכנסות, ירידה של מקום אחד לעומת אשתקד. תדהר סוגרת את העשירייה הראשונה ושומרת על מקומה בדירוג, עם 543 מיליון שקל הכנסות.

חברות נוספות ששיפרו את מקומן בדירוג באופן ניכר הן: מנרב אחזקות שעלתה חמישה מקומות למקום ה-14, עם הכנסות של 496 מיליון שקל; חברת אביסרור משה ובניו שעלתה אף היא חמישה מקומות בדירוג למקום 21, עם 270 מיליון שקל הכנסות; חברת צבי צרפתי ובניו שזינקה 34 מקומות ומדורגת במקום ה-30 עם 234 מיליון שקל הכנסות; חברת דונה קפצה תשעה מקומות למקום ה-35, עם 250 מיליון שקל הכנסות.

מיד אחרי פינלנד

מנתונים שעיבדה BDI עולה שהגידול בתפוקת בענף הבנייה והתשתיות בישראל בשנים 2009-2011 היה במצטבר גבוה מ-21%. מדובר על השיעור השני בגובהו במדינות המערב לאחר פינלנד, שם גדל ב-22%. אחרי ישראל ניתן למצוא ברשימה את פולין עם גידול מצטבר של 20%, שבדיה עם גידול מצטבר בשיעור 15.5%, גרמניה (13.7%), קנדה ואוסטרליה (12%) ובריטניה (11%). הבדיקה כללה את התפוקה בבנייה למגורים, לא למגורים, שיפוצי בנייה, בניית תשתית ביטחון ותשתיות אזרחיות.

עם זאת, לפי הנתונים שעובדו על ידי BDI מנתוני בנק ישראל ו-OECD, עולה שרוב מדינות OECD סבלו מירידה בייצור בענף הבנייה והתשתיות בשיעורים שונים, באופן שמבטא את עומק המשבר הכלכלי. כך למשל באירלנד הממוקמת אחרונה בטבלה ירד הייצור ביותר מ-45%, בספרד נרשמה ירידה בשיעור 35%, באיסלנד - 24%, ובארה"ב ירידה בשיעור 5.4%.

העובדה שישראל ממוקמת סוף סוף במקום טוב במדד השוואתי כלשהו היא אכן סיבה למסיבה, אבל מבט רחב יותר עלול להשבית את השמחה: האחראים לעליות במדד הם נתוני התשתיות שהשפיעו על הדירוג.

למעשה, המדינה החליטה היום לעשות את מה שהיה צריך לעשות בעשורים האחרונים, ושפע המכרזים והפרויקטים בתחום התשתיות התנקזו לתקופה קצרה.

מדינות מערביות שנמצאות הרחק מאחור בטבלה כמו אוסטרליה, ניו-זילנד, הולנד, ספרד, ארצות הברית ועוד פשוט עשו זאת במרוצת השנים ובהדרגה, בעוד בישראל מנסים לגשר על פער של שנים במאסה של פרויקטים שבדרך גם מעיבה על המימון של הענף כולו. מחיר קטן לשלם בשביל לככב לרגע בראש טבלה השוואתית של מדינות המערב.

"המשבר יגיע לענף הנדל"ן בסוף 2012"

"המשבר יגיע גם לענף הנדל"ן לקראת סוף השנה, ברבעון האחרון של 2012", מעריך אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי BDI . "מחנק האשראי משפיע. החברות נכנסו למשבר בצורה טובה ונכון להיום הן נהנות מביקוש לדירות ולעבודות תשתית, אבל עוד כמה חודשים המצב ישתנה. הבנקים מצמצמים את האשראי ואין לקבלנים אלטרנטיבות מימון אחרות. הצפי להחמרה במצב וברמת הסיכון גדול. אם המצב ימשיך באותו הכיוון יש סכנה שנראה פשיטות רגל אצל קבלנים קטנים וגם בינוניים. החברות הגדולות נמצאות במצב טוב והן יציבות".

מדד הסיכון המשולב של BDI Coface בענף הבנייה עמד באפריל 2012 על 6.48. מדובר בעלייה של 4% בסיכון בהשוואה לאפריל אשתקד. עם זאת, בעבר כבר ניצב הענף ברמות סיכון גבוהות יותר - בדצמבר 2009 עמד המדד על 6.77 ושנה קודם לכן, בדצמבר 2008, הוא עמד על 6.86 נק'.

הענף מוגדר כבעל סיכון גבוה מהממוצע במשק (6.29) והוא אחד מארבעה ענפים המוגדרים מסוכנים וחלשים ביותר (עם ענף התיירות ובתי המלון, מסעדות ובתי קפה ושירותי הובלה יבשתיים). נציין שהעלייה במדד הסיכון של כלל המשק בהשוואה לאשתקד גבוהה יותר והגיעה ל-6.6%.

"חברות הנדל"ן נמצאות במצב טוב יחסית לענפי המשק האחרים, שבהם כבר ראינו נפילות" מסביר ינאי, "בענף הבנייה החברות הצליחו עד כה לשמור על יציבות שמקורה בשנתיים טובות מאוד שהיו לענף, עם רווחיות גבוהה ומחויבות לבנקים שירדה. רמת הסיכון של הענף אומנם עלתה אבל ביחס לענפים אחרים הנדל"ן נמצא עדיין ברמה סבירה".

- מה עלול לשנות את התמונה?

"אם יפתחו עוד אשראי לענף זה ישנה את המצב באופן מידי לטובה. במקביל, מדברים עכשיו על קיצוצים. אם יחליטו לקצץ בתחום התשתיות יכול להיות מצב שיהיו ביטולים של מכרזים ופרויקטים וכתוצאה מכך חברות עלולות להיקלע לקשיים. בתחום הבנייה למגורים, כבר כמה חודשים שיש ירידה בביקוש, אבל עד עכשיו החברות יכלו לספוג את זה כי הגיעו עם רזרבות. אם מצוקת האשראי תימשך ותהיה שוב ירידה בביקוש לדירות, חברות הבנייה שעוסקות בעיקר במגורים יהיו הראשונות להיפגע".

הנכונות קפצה, הקונים חוזרים

במסגרת מדד אמון הצרכנים אנו שואלים את הציבור בכל חודש, באמצעות מכון סמית, האם יקנו דירה בתוך חצי שנה. ניתן לראות ששיעורם של מי שאינם פוסלים את מהלך הקנייה גבוה במאי ב-8% בהשוואה ליוני 2011. יתרה מכך, אם מתמקדים אך ורק ב"רציניים" (ומנפים מהססים), השיעור בחודש האחרון גבוה ב-30% ובהחלט יכול להעיד על שינוי.

בחרנו את יוני 2011 כחודש ייחוס, אך דווקא חודש לפני כן הטיל בנק ישראל פצצה והגביל את רכיב הפריים במשכנתא לשליש. היקף המשכנתאות ירד מ-4.8 מיליארד שקל במאי אשתקד ל-4 מיליארד ביוני אשתקד. בחצי השנה האחרונה התכנס המספר לרמה של 3 מיליארד שקל בממוצע. זהו ביטוי להתמתנות בשוק הדיור, כולל מחירי הדירות. בשורה התחתונה, נתון מאי מעיד על ירידה של 26% בהיקף ההלוואות לדיור ב-12 חודשים. ריבית המשכנתאות נמצאת ביוני קרוב מאוד לרמתה בחודש הייחוס, ואפשר שתרד עוד בצל החרפת המשבר באירופה.

ולבסוף ל"נתוני האמת": מספר עסקאות הדיור באפריל (בו חלו השנה פסח ויום העצמאות) עמד על כ-6,000, נמוך ב-20% מהחודש הקודם וירידה חדה בהשוואה ל-2010 ו-2009, אז נרשמו מעט יותר מ-8,500 עסקאות לחודש בממוצע.

יחד עם זאת, באוצר הדגישו השבוע כי "נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על עלייה משמעותית במספר העסקאות, הן בהשוואה לאפריל והן בהשוואה למאי אשתקד". יהיה מעניין מאוד לראות האם מדובר במגמה ברורה של חזרה לשוק הדירות.

שיעור הגידול בתפוקת סקטור הבנייה
 שיעור הגידול בתפוקת סקטור הבנייה

דירוג חברות הנדל
 דירוג חברות הנדל