עבודות שירות וקנסות לנאשמי פרשת השימוש במידע פנים באלספק

השופט חאלד כבוב: "הגיעה העת לצמצם את הפער בין הרטוריקה הקשה בה נקט ביהמ"ש בעבירות כלכליות, לבין הענישה המקלה שהייתה נהוגה בעבירות מסוג זה"

שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, גזר היום (ב') עבודות שירות, מאסר על-תנאי וקנסות על נאשמי פרשת השימוש במידע פנים בחברה הציבורית אלספק הנדסה.

על אייל עדן, לשעבר מנהל התפעול של החברה, נגזרו 6 חודשי עבודות שירות, שנתיים מאסר על-תנאי וקנס בסך 150 אלף שקל; על נחום גרטנר, שהיה מנהל הרכש של החברה, נגזרו 3 חודשי עבודות שירות, שנה וחצי מאסר על-תנאי וקנס בסך 80 אלף שקל; בנוסף, נגזרו על כל אחד מבני משפחתו של עדן - אחיו יניב עטיה, אמו חווה עטיה ואחותו קרן עטיה - שנת מאסר על-תנאי וקנס בסך 40 אלף שקל.

השופט קבע כי עדן וגרטנר פגעו בערך הציבורי החשוב של אמון הציבור בהגינות התנהלותו של שוק ההון. "הגיעה העת לצמצם את הפער בין הרטוריקה הקשה, בה נקט בית המשפט בעבירות כלכליות, לבין רמת הענישה המקלה, שהייתה נהוגה במחוזותינו בעבירות מסוג זה", פסק.

רכישת מניות

חברת אלספק הנדסה עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות-בנות, בפיתוח, ייצור, הרכבה ושיווק של מוצרים בתחום שיפור איכות החשמל. בנובמבר 2008 פתחה החברה במשא-ומתן עם רוכשים פוטנציאליים בספרד לרכישת מערכת חדשה שפיתחה בסכום של למעלה מ-6 מיליון אירו.

במארס 2009 מסרה החברה בדוח התקופתי על המשא-ומתן, אך ציינה כי אין ודאות שיושג הסכם. מיד לאחר מכן נחתמו ההסכמים, והחברה פירסמה על כך דוח מיידי. לפני פרסום הדוח, עלה שער המניה של החברה ב-49%, ולאחר הפרסום - ב-5.8%.

עדן וגרטנר הורשעו כי בתקופה שבין חתימת ההסכם לבין פרסום הדוח, בהתבסס על מידע הפנים, רכשו מניות של החברה בשווי של כ-140 אלף שקל וכ-30 אלף שקל, בהתאמה. בנוסף, הורשע עדן כי מסר את מידע הפנים לאמו, לאחותו ולאחיו, שרכשו מניות של החברה בסך 20-25 אלף שקל כל אחד.

עורכות הדין נוית נגב, גל הררי-גולדמן וליזי שובל ממשרד שינמן-נגב-ניב, שייצגו את אייל עדן, מסרו: "אנחנו שמחות על גזר הדין. בית המשפט נתן משקל ניכר לאופן ניהול ההליך, ללקיחת האחריות של עדן ולנסיבות המיוחדות של התיק. עדן הוא אדם נורמטיבי וערכי, וכפי שקבע בית המשפט - האפיזודה הזו אינה מאפיינת את אורחות חייו".

משפטו של סמנכ"ל שיווק ומכירות של אלפסק, אפרים קדץ, שעומד אף הוא לדין בפרשה באשמה כי ניצל מידע פנים של החברה, עודנו מתנהל.

עו"ד ניר רשף ייצג את נחום גרטנר. עו"ד רותי ליטבק ייצגה את בני משפחתו של אייל עדן.