מי לא קיבלו משכורות? עובדים בבחירות להסתדרות

במחלקת השכר של חברת מנפאואר, שהעסיקה את העובדים, התנצלו: "זה כואב, אבל המשכורת תיכנס רק ב-19 לחודש" ■ ועדת הבחירות של ההסתדרות מצביעה על הקבלן: הארגון לא העסיק את העובדים

ועדת הבחירות של ההסתדרות הכללית התהדרה בחודש שעבר באופן הניהול של מערכת הבחירות, בין היתר בכך שלמעלה מ-9,000 עובדים הועסקו ביום הזה במגוון תפקידים. שבועיים לאחר מכן, ל"גלובס" נודע כי באופן מביך למדי, חלק מהעובדים כלל לא קיבלו את המשכורת. אחד העובדים, שהועסק בפועל באמצעות חברת "מנפאואר פרויקטים", אמר ל"גלובס": "בדרך כלל זו חברה מאוד מסודרת, אז דווקא כשמדובר בהסתדרות? אני לא מבין איך קורה דבר כזה".

בדיקת "גלובס" העלתה כי כל מספרי הטלפון במוקדים הרלוונטיים אליהם הופנו העובדים נותרו היום ללא מענה. כשפנינו למחלקת השכר של קבוצת מנפאואר, נענינו כי מדובר בתקלות טכניות שמשתנות בין עובד לעובד, לעתים משום שהעובדים לא מילאו לכאורה את הטפסים כראוי. למרות זאת, אחת העובדות במחלקת השכר השיבה בגילוי לב: "זה פרויקט בפריסה ארצית ויש לנו לחץ מטורף. הגענו מוקדם בבוקר ונצא מאוחר בלילה כדי לתת מענה. לפי העדכון שקיבלנו המשכורת תיכנס רק ב-19 לחודש. אני יודעת שזה מעצבן וכואב". במילים אחרות, שכרם של העובדים שכבר הולן מזה יומיים, יתעכב במשך עשרה ימים.

העובדים שהועסקו ביום הבחירות להסתדרות, שהתקיים ב-22 במאי, מילאו תפקידים מגוונים, בהם מזכירי קלפיות; חברי ועדת בחירות; ואנשי תמיכה ולוגיסטיקה לרבות נהגים. העובדים שהועסקו בקלפיות הועסקו ישירות על ידי ועדת הבחירות, ואילו היתר על ידי מנפאואר או חברת מלם מערכות מקבוצת מלם-תים, שפיקחה על ניהול הבחירות בצד המחשוב והלוגיסטיקה, כאשר מנפאואר שימשה קבלן משנה שלה.

מן התגובה של ועדת הבחירות עולה כי גם עובדים שהועסקו ישירות על ידי ההסתדרות טרם קיבלו שכר, וכי באשר לעובדי מנפאואר ההסתדרות אינה צד בעניין לכאורה. וכך נמסר: "בימים אלו משלימה ועדת הבחירות המרכזית את אימות הנתונים של חברי ועדות קלפי שנשכרו ליום הבחירות, וזאת לאחר שינויים רבים שחלו ביום הבחירות בהרכב ועדות הקלפי. מיד לאחר מכן ישולם שכרם של חברי ועדות הקלפי כנדרש. המועסקים הנוספים לא נשכרו על ידי ההסתדרות אלא על ידי מלם". אחד העובדים אמר על כך: "איך ההסתדרות יכולה להגיד שהיא לא אחראית? אם היא מעסיקה באמצעות קבלנים אז אין לה שום אחריות?". באופן אירוני, ההסתדרות היא שקידמה בעצמה את החוק להגברת האכיפה, שנכנס בימים אלה לתוקף, ושלפיו גם על מזמין השירות קיימת אחריות מסוימת בכל הקשור למילוי חוקי העבודה, ולא רק לקבלן.

חברת מנפאואר מסרה בתגובה: "מנפאואר העסיקה ביום הבחירות להסתדרות 2,700 עובדים. רובם הועסקו ביום הראשון ומיעוטם, לביצוע השלמות, ביומיים שלאחר מכן. מרבית העובדים קיבלו את משכורתם ב­­­­­­יום ראשון, אתמול, ה-10 ביוני. 7% בלבד מהעובדים שלא הגישו עדיין טפסי 101 או שבטפסים שהגישו נמצאו פרטים אישיים שגויים, יקבלו משכורות ב-19.6.2012, על פי הערך הנכון ליום ה-18.6.2012 - זאת על מנת למנוע עיכוב נוסף.נכון לרגע זה, כ-2/3 מעובדים אלה העבירו טפסי 101 ויטופלו בהתאם. מנפאואר פועלת כדין ועל פי חוקי המדינה בכל תחומי עיסוקה ומציבה את רווחת העובדים בראש מעייניה".