עוד כאב ראש לאילן בן-דב

התחזית העסקית שדחפה את מפיצת מוצרי אפל להעמיד את עצמה למכירה

הודעת משרד התקשורת אתמול על פתיחתו של שוק המכשירים הסלולריים לתחרות חופשית, גורמת כאב ראש נוסף לאילן בן דב. בן דב, שמחזיק בזיכיון למכירת הטלפונים הסלולריים של סמסונג בישראל, מבקש כידוע להעביר את הזיכיון הזה מסקיילקס לסאני - בה הוא ימשיך לשלוט - במסגרת העסקה למכירת סקיילקס להאצ'יסון הסינית.

האם הצעד של משרד התקשורת יביא לפגיעה בשווי הזיכיון של בן דב? סביר להניח שכן, אבל הדבר תלוי באופן שבו יתפתח השוק. לאורך השנים לא סבלה סמסונג מתחרות משמעותית מצד יבואנים מקבילים, והצרה הזו הייתה נחלתם של יצרנים אחרים. אמנם, בשנתיים האחרונות, מאז שההצלחה של דגמי המכשירים של סמסונג הפכה גדולה יותר, והמכירות צמחו בהתאם, התחלנו לראות כאן גם יבוא מקביל של מוצריה, אך עדיין לא בממדים משמעותיים.

עד לאחרונה העריכה סאני את שווי הזיכיון, לצורך הכנסת שותפים, בטווח מחירים של בין 600 מיליון שקל למיליארד שקל. אבל במסגרת עסקת בן דב-האצ'יסון מבקשים הצדדים למכור את הזיכיון מסקיילקס לסאני ב-100 מיליון דולר בלבד. האם ההסבר לכך הוא שהמחיר הזה אמור לשקף את ההתפתחויות הצפויות בשוק? פרופ' אמיר ברנע יצטרך לתת על כך את הדעת.

במאמר מוסגר אפשר לציין כי ייתכן שזה גם הרציונל שעומד מאחורי המהלך של iDigital, המפיצה את מוצרי אפל בישראל, והעמידה את עצמה באחרונה למכירה. יכול להיות שגם היא צופה שפתיחת השוק תביא לשינוי דרמטי ברווחיות התחום, כפי שקרה בעקבות ירידת המחירים בתחום הסלולר.

היבואנים הלא רשמיים מוכרים כיום טלפונים סלולריים במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים שבהם מוכרים אותם המפעילים. פתיחת השוק לתחרות חופשית, תאיץ את מגמת ירידת המחירים ותאלץ את זכיינית סמסונג להתאים את מחיריה לאלו של היבואנים. זה יביא לכך שסאני תצטרך לחשוב היטב האם היא יכולה להמשיך ולהסתמך על המכירה הישירה למפעילים, כפי שהיה עד כה, או שעליה לחפש ערוצי שיווק נוספים כדי להגיע לצרכני הקצה. האפשרות השנייה תחייב אותה לבצע השקעות גדולות במערך שיווק והפצה, ולא בטוח שבמצבה הנוכחי היא תוכל לעשות זאת.