סטנלי פישר: "אומרים שאני דואג יותר לבנקים מאשר לזוגות הצעירים; זה פשוט לא נכון"

נגיד בנק ישראל על מחירי הדירות: "ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של נכסים שהיו בטוחים - והפסיקו להיות כאלה" ■ על אירופה: "המצב מאוד קשה; נערכים לתרחיש שמדינה או שתיים יעזבו את האירו"

"אני רואה את בנק ישראל כאחראי על יציבות המערכת הבנקאית. זה לא אומר שאנו צריכים להגן על כל מה שהבנקים עושים ואנו מצפים שהם יתנהגו באופן אחראי, כולל כלפי משקי בית והחברות, לרבות עסקים קטנים ובינוניים" - כך אמר היום (ה') נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, בכנס שערך הבנק בסוגיית יציבות המערכת הפיננסית. נזכיר כי הדוחות הכספים האחרונים של הבנקים חשפו תשואות להון גבוהות בהרבה כלפי שני המגזרים הללו, לעומת תשואת ההון הכוללת של הבנק, עובדה שעוררה כלפי הבנקים זעם רב.

עוד עקץ הנגיד שוב את הבנקים, ודחה את הטענות לפיהן הדרישות הרגולטוריות החדשות גורמות למחנק אשראי: "לעיתים ישנן טענות על פיקוח הדוק מדי. רוב השנים יש טענות כאלו. אבל יש שנה אחת שתמיד כולם שמחים שהיינו קשוחים וניהלנו פיקוח הדוק - זה קרה בשנות ה-2000 וב-2009. אז כולם היו שמחים".

"מאד זהירים ביחס לנדל"ן"

לדברי פישר, התלונות חזרו כאשר בנק ישראל דרש את העלאת דרישות ההון מהבנקים: "הם חששו שהדרישה החדשה תגרום להפחתת האשראי. הגענו לאיזון טוב בין הצורך לחזק את הבנקים ולאפשר להמשיך לספק הלוואות. אין התנגשות בין שמירה על צמיחה ברת-קיימא לבין שמירה על היציבות המערכת הבנקאית. זו אחת הסיבות שאנו מאוד מאוד זהירים ביחס לשוק הנדל''ן".

"בערך 40% מהתיקים של הבנקים בישראל מושקע בנדל''ן (במובן הרחב) בישראל", המשיך פישר. "אין מגבלה על משקל המשכנתאות בתיק האשראי. למרות שאין מגבלה כזו, אנו עוקבים באופן הדוק".

פישר הוסיף כי "בעבר השתמשנו בצעדי פיקוח כדי למנוע בעיות בשוק הזה. מבחינה היסטורית, המשכנתאות בישראל נחשבות לנכסים בטוחים יחסית, זה נכון לגבי העבר. אכן היו מעט בעיות - אבל זה נכון לעבר. לכן, יש כמה אנשים שמספרים לנו שאנו צריכים להירגע לגבי שוק המשכנתאות והנדל''ן, וזה נכון. אבל ההיסטוריה מלאה בדוגמאות של נכסים שהיו בטוחים, עד שהם הפסיקו להיות בטוחים. לכן, אנו לא יכולים להירגע לגבי שוק הנדל''ן".

עם זאת, פישר גם הגן על הבנקים ואמר עוד: "אני שומע לעיתים קרובות שאומרים כי 'הנגיד דואג יותר למערכת הבנקאית ממה שהוא דואג לזוגות צעירים'. זה פשוט לא נכון. אנו דואגים ליציבות של המערכת הבנקאית כי אנו דואגים לזוגות צעירים - כך גם אנו דואגים לכל מי שחי בישראל. בערך כמחצית מהמשברים הפיננסים התחילו בשוק הנדל''ן לכן אנו נמשיך להיות מאוד אחראים בנושא".

פישר נשמע היום פסימי במיוחד לגבי מצב החמור של המשק העולמי אך חשף כי הבנק נערך לכל תרחיש: "המצב באירופה מאוד קשה והוא לא משתפר. יש הרבה אי וודאות. תפקידנו בבנק ישראל והאוצר, שנושא באחריות של שמירה על המשק, זה להיות מוכן לטפל בכל בעיות אם יהיו התפתחויות שליליות באירופה. אנו מוכנים לזה אבל אני לא יכול לדעת מה יקרה אם מדינה אחת או שתיים תעזוב את הגוש. הצלחנו להתמודד עם משבר ענק ב-2008, ויש לי אמון שנוכל לשמור על המשק".

מתנועת "ישראל יקרה לנו" נמסר בתגובה לדברי פישר: "בכירי בנק ישראל שכחו כנראה כי הפגיעה הקשה ביותר בכלכלה ואזרחי ישראל היא מכת האינפלציה. כפי שדוח קדמי אישר, מחירי המזון בישראל גבוהים בהרבה משאר העולם, מחירי הנדל"ן הפכו את קניית דירה לחלום בלתי אפשרי עבור דור שלם. לאחר שבהמלצת פישר נמנעה הממשלה מלבצע את המלצת טרכטנברג להטיל מס על בעלי הכנסות גבוהות - מציעה המשנה לנגיד להטיל מיסים רגרסיבים על האוכלוסיות החלשות ומעמד הביניים. בלשון תנכית אפשר לומר כי פרופסור פישר ייסר אותנו בשוטים וד"ר קרנית פלוג בעקרבים".