כחלון לצה"ל: תפסיקו לאיים שיפלו טילים בגלל סמארטפונים

ועדת הכלכלה אישרה את הרפורמה בציוד קצה סלולרי ■ נציגי צה"ל טענו כי תחומי התדר של המכשירים הסלולריים שיוכנסו לארץ עלולים לשבש מערכות ביטחוניות

ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, אישרה היום (א') את הרפורמה בציוד קצה שנועדה להגביר את התחרות בשוק. בעקבות כך לא יהיה עוד צורך באישור סוג ורישיון סחר שהקשו על יבוא מכשירים סלולריים, ומעתה כל מכשיר שיעמוד בתקנים בינלאומיים יוכל להיכנס לישראל.

שאמה-הכהן אמר בפתח הדיון כי "מדובר בעוד צעד מבורך שמוביל משרד התקשורת, יחד עם הוועדה, למען צרכני הסלולר". לדבריו, "בעוד בעולם רואים היצע גדול במחיר נמוך, כאן הריכוזיות בענף ומספר היבואנים המצומצם גורמים לכך שהצרכנים זוכים להיצע מצומצם, המכשירים מגיעים בעיכוב, מחירם יקר יותר, ואין תחרות אמיתית. אחרי שמחירי שימוש בסלולר בשיטת 'הכול כלול' ירדו לכ-99 שקל בחודש - מחיר המכשיר הפך ליקר יותר מהשירות, ואין תרופה יותר טובה לכך מהסרת חסמים".

"הצבא לא יכול לעכב כל דבר"

שר התקשורת, משה כחלון, הוסיף כי "אני מקווה שהסרת החסמים תוביל לגיוון במכשירים, ריבוי יבואנים וירידה במחיר, כדי שקניית מכשיר סלולרי תפסיק להיות כמו קניית דירה".

במהלך הדיון טען נציג הצבא, סגן אלוף אשר ביטון, כי ישנם מכשירים שעלולים לשבש את מערכת "כיפת ברזל", וביקש לדעת כיצד מתכוון המשרד למנוע כניסת מכשירים שאינם עומדים בתקנות.

כחלון תקף בחריפות את הדברים ואמר כי המשרד עיכב כבר מספר פעמים, מטעמי ביטחון, כניסה של מכשירים מתקדמים כמו האייפד, והפך ללעג כשבסוף הסתבר כי אין באיומים דבר.

לדבריו, לא ייתכן שצה"ל יאיים שבגלל הרפורמה המדינה תיפגע מגרדים, סקאדים ורקטות - במיוחד כאשר לא הוכח שמכשירים שהוכנסו ביבוא אישי או על-ידי תיירים, ולא עברו אישור על-ידי המשרד - גרמו לנזק. "צריך לרוץ קדימה, והצבא לא יכול לעכב כל דבר", אמר.

בתום הדיון נקבע כי הרפורמה תיכנס לתוקף בתוך 30 יום מפרסום הצו. שאמה-הכהן אמר כי הוא יהיה מוכן לבחון את הנושא שוב, אם שר הביטחון יפנה לוועדה ויסביר לה מדוע הוא חושב שהצו יפגע בביטחון.