רוביני: "הגוש צריך לשקול גירושים מיוון, איטליה וספרד"

בטור דעה שכתב ב"פייננשל טיימס", רוביני טוען כי גוש האירו צריך לעבור "ארגון מחדש" ו"להקיא" מקרבן את המדינות החלשות ■ מוחמד אל-אריאן: "במקרה שהבחירות ביוון לא יניבו את התוצאות הרצויות, יוון תיכנס לכאוס כלכלי"

בעוד אירופה עוצרת את נשימתה לקראת פרסום תוצאות הבחירות הגורליות ביוון, שאמורות להכריע לאן מועדות פניה של "הטרגדיה היוונית", בכירים רבים בקהילה הפיננסית העולמית הצהירו לגבי הפתרון המועדף עליהם בכל הנוגע למשבר החוב המכרסם בכלכלת אירופה.

כך למשל, הכלכלן הנודע נוריאל רוביני, הידוע בכינויו "ד"ר אבדון" (Dr Doom) בשל התחזיות הפסימיות שלו, יצא היום בקריאה חדשה למנהיגי גוש האירו וטען כי הם צריכים לבצע "ארגון מחדש" ו"להקיא מקרבן" את המדינות החלשות יותר כגון יוון, פורטוגל ואירלנד.

בטור דעה שכתב ב"פייננשל טיימס", רוביני טען כי במסגרת הארגון מחדש, "גוש האירו צריך להתגרש מהמדינות הפגיעות יותר כגון יוון, ספרד, פורטוגל, איטליה וספרד, ולהישאר עם גרעין כלכלי חזק יותר לטובתם של כולם".

רוביני אינו היחיד שתומך בפרישתן של המדינות החלשות, ובכללן גם יוון, מגוש האירו. בראיון ל-CNBC מרטין פלדשטיין, פרופסור לכלכלה מהארווארד אמר כי המצב ביוון חמור מאוד ויישאר כך גם לאחר הבחירות. "עדיף יהיה ליוון לצאת מגוש האירו משום שהיא כבר לא תצליח להחזיר את הגלגל לאחור".

גם מנכ"ל קרן האג"ח פימקו, מוחמד אל-אריאן, טוען בטור דעה מיוחד שכתב ל-CNBC כי במקרה שהבחירות ביוון לא יניבו את התוצאות הרצויות, לפחות עבור נציגי ה"טרויקה" (הבנק המרכזי האירופי, קרן המטבע העולמית ומוסדות האיחוד), אז יוון תיכנס למצב של חדלות פרעון וכאוס כלכלי, משום שייגמר לה הכסף ומוסדות האיחוד האירופי ימאנו לסייע לה פעם נוספת.

העולם עוצר נשימתו

כאמור, הבוקר מאות אלפי אזרחים יוונים יצאו לקלפיות כדי לבחור את נציגי השלטון בפעם השנייה ברציפות בתוך פחות מחודשיים. רבים רואים בבחירות אלה כאבן דרך משמעותית בעתידה של יוון, אך גם בעתידו של גוש האירו והכלכלה הגלובלית.

משני צידי המתרס ביוון עומדים, מצד אחד מפלגת השמאל "סיריזה" המבקשת לנהל מו"מ עם מוסדות האיחוד האירופי לגבי התנאים של צעדי הצנע שאליהם היא התחייבה, ומן העבר השני נמצאות המפלגות המתונות יותר התומכות בהישארותה של יוון בגוש האירו, ובמרכזן "המפלגה הדמוקרטית החדשה".

חשוב לזכור כי קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, הזהירה בסוף השבוע את יוון לבל תיסוג מהתחייבותיה בכל הנוגע לרפורמות ולצעדי הצנע אליהן היא התחייבה כאשר מוסדות האיחוד האירופי וקרן המטבע העניקו לה את חבילת החילוץ שהצילה אותה מחדלות פרעון.