שמידט: "האנדרואיד בישראל יקר מבחו"ל - אלוהים יודע למה"

יו"ר גוגל, אריק שמידט, בביקור ראשון בישראל, הרעיף שבחים על הטכנולוגיה הישראלית. התייחס להשפעה הגבוהה של צה"ל על תעשיית ההיי-טק המקומית ושיבח במיוחד את יכולת ניתוח הנתונים והאנליטיקה שבה ניחנים רבים מהמתכנתים הישראלים

"הדיקטטורים שהיו במצרים, בלוב ובטוניסיה היו מבוגרים מדי ולא הבינו את האינטרנט", כך אמר יו"ר גוגל, אריק שמידט, בביקור ראשון בישראל במסגרת כנס של גוגל בשם Big Tent. שמידט התייחס לאביב הערבי ואמר כי "לסגור את האינטרנט במדינות ערביות זה צעד דרמטי מדי. כשהממשלה מכבה את האינטרנט לתושבים זה סימן שהיא מפחדת".

"הרשת נתנה לאנשים שנלחמו במשך שנים כלי שלא היה להם קודם. בלוב ניסו להדיח את קדאפי במשך שנים והרבה אנשים נהרגו בדרך אבל דרך השימוש באינטרנט הם הצליחו להתארגן למחאה אמיתית". עוד הוסיף שמידט ואמר כי "זו לא חברת טכנולוגיה שאפשרה את המחאות האלה אלא ההקרבה של האנשים, אנשים שנלחמים עבור החופש שלהם - עד לכדי מוות. ואנחנו רואים את זה היום בסוריה".

שמידט התייחס לכך שמחירי הטלפונים יורדים עם הזמן וכך מי שמחזיק היום טלפון פשוט יוכל בעתיד להרשות לעצמו סמארטפון. באותה נשימה התייחס שמידט גם לסוגיית המחירים של הסמארטפונים בישראל: "מכשירי האנדרואיד בישראל הרבה יותר יקרים מבחו"ל - אלוהים יודע למה".

שמידט התייחס גם להתפתחותה של הטכנולוגיה, תוך כדי הרעפת שבחים על הטכנולוגיה הישראלית. שמידט התייחס להשפעה הגבוהה של צה"ל על תעשיית ההיי-טק המקומית ושיבח במיוחד את יכולת ניתוח הנתונים והאנליטיקה שבה ניחנים רבים מהמתכנתים הישראלים.

"הטכנולוגיה מתקדמת כל הזמן. אני לא חושב שאף אחד הבין את הכוח של ג'ימייל בתחילת הדרך או כשרכשנו את יו-טיוב לא הבנו כמה וידיאו הוא חזק ושיו-טיוב תהפוך להיות כמו שירות מדיה ווידיאו מסורתי. למצלמות היום יש יותר כוח מחשוב ממה שהיה למחשב שלי כשהייתי צעיר", אמר שמידט.

"אבל על אף הטכנולוגיה, מה שאתה לומד בחיים זה ככל שאתה מתבגר, מה שחשוב זה עם מי אתה מטייל, עם מי אתה נהנה ועם מי אתה עובד. אי אפשר להיות מחוברים כל הזמן וצריך לכבות את הטלפונים שלנו, אפילו לשעה, כדי לתקשר עם אנשים כי לסמס לאנשים זה לא באמת לדבר איתם".

שמידט התייחס בדבריו גם לפרשת ויקיליקס, שחשפה אלפי מסמכים סודיים על יחסיהן של מדינות כמו ארה"ב וישראל, ולדבריו "דווקא שמחנו ללנקק למסמכים האלה - כי זה מה שאנחנו עושים. לא ראינו בעיה לאפשר לקוראים את המידע הזה אבל לא היינו רוצים לארח את זה בעצמנו כי אנחנו לא סוג כזה של חברה שמארחת תכנים".

המנחה באירוע המיוחד, העיתונאית אילנה דיין, ניסתה להקשות על שמידט בנושא. "אם הייתה מגיעה דרישה מחברך הטוב נשיא ארה"ב ברק אובמה, שהיה אומר לך שיש שם מידע רגיש ומבקש ממך להסיר אותו מגוגל, איך היית מגיב", היא שאלה. "אם היינו נכנעים לבקשה אישית מברק אובמה על הסרת ויקיליקס מתוצאות גוגל אז היינו מאבדים את האמון שבנו כי הכול היה יוצא בסוף החוצה ולא היינו עושים זאת. טלפון כזה גם אף פעם לא הגיע", ענה לה שמידט.

נושא נוסף ששמידט התייחס אליו היה הצנזורה בסין, שגרמה לגוגל לצאת מהמדינה לאחר מספר שנים של פעילות. "אחת הבעיות עם צנזורה היא שאתה תמיד צריך להיות חשדן שאולי יש פיסת מידע שאתה לא יודע כי לא מגיע לך לדעת. זה הופך אותך לפרנואידי. זו דרך גרועה לחיות. כשנכנסנו לסין, האמנו שהאסטרטגיה הכי טובה הייתה להיכנס לשם ולנסות לעבוד עם האזרחים ולהראות להם את הערך בפתיחות. אחרי חמש שנים, אני יכול להגיד לכם שזה לא עבד אבל אנחנו ניסינו לעבוד עם הממשל. הצנזורה הפכה לגרועה מדי", אמר שמידט. "אם אתה לא מנסה, אתה לא יודע. אנחנו באמת ניסינו וזה באמת לא עבד. גוגל מלאה בדברים שניסינו ודברים שנכשלנו בהם - כבר שכחתי את השם שלהם".