גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלי ישי: "לא אשקוט עד שיופקו לקחים"; האוצר: "דוח הזוי"

תגובות לדוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל: האוצר טוען כי הדוח מאיים על היציבות הכלכלית של ישראל; אלי ישי סבור כי האסון היה יכול להתרחש גם אם מערך הכיבוי היה בשיא כושרו

מבקר המדינה פירסם היום את דוח הביקורת המיוחד על אסון השריפה בכרמל. הדוח היה חריף מאוד וחשף מחדלים וכישלונות שהובילו לתוצאה הטרגית - מותם של 44 אנשים. בדוח יש ביקורת חריפה על התנהלות שרי האוצר והפנים, המשטרה, שירות בתי הסוהר, מערך הכבאות וההצלה וגורמים נוספים האחראים על מערך כיבוי שריפות ענק, ובהם הרשויות המקומיות ומערכת הביטחון.

התגובות לדוח לא איחרו להגיע:

‎‎משרד האוצר: "דוח חסר שחר באופן קיצוני"

"לצערנו, בכל הנוגע לאוצר, הדוח נשאר הזוי וחסר שחר באופן הקיצוני ביותר. הדוח מאיים על היציבות הכלכלית של ישראל מאחר שהוא הופך את השמירה על חוק התקציב לבלתי אפשרית".

‎‎השר אלי ישי: "אדרוש דיון להפקת לקחים"

‏"לבי עם המשפחות השכולות ביום קשה וכואב זה‏‎.‎‏ דוח המבקר מוכיח שיש להתייחס בכובד ראש לדרישות השרים בנושאים מצילי חיים, והדבר החשוב ביותר כעת הוא להפיק לקחים שימנעו אסון דומה בעתיד. אני מתכוון לדרוש דיון בממשלה להפקת לקחים מהדוח וקביעת כללים מיוחדים לטיפול בדרישות הנוגעות לנושאים מצילי חיים‎.‎‏

"קביעתו הברורה של המבקר, המבחינה בין האסון הנורא ומותם האכזרי של 44 הקורבנות לבין מוכנות מערך הכיבוי, מוכיחה כי אסון שכזה יכול היה להתרחש גם אילו היה מערך הכיבוי נמצא בשיא כושרו ומצויד בציוד המתקדם ביותר, ואין כל קשר בין מוכנות מערך הכיבוי להחלטות שהובילו לאסון‎.‎‏

"במשך 26 פסקאות חסרות תקדים, קובע המבקר במפורש שבזמן כהונתי נעשה מאמץ בשיעור שאין דומה לו כדי לשקם את מערך הכיבוי. דברי המבקר חדים ונחרצים:‏‎ ‎‏'יש לציין לזכותו של שר הפנים מר ישי, כי הוא אכן הצליח במקום שבו אחרים לא הצליחו' (עמוד 168).

"התגובות שאני מקבל מלוחמי האש ומרוב המשפחות השכולות מרגשות אותי מאוד. חובתי האישית היא להיאבק למענם ולהבטיח להם שלא אשקוט ולא ארפה עד שיופקו הלקחים. זה לא ישיב את יקיריהם, אך ימנע עצב וכאב ממשפחות אחרות בעתיד ובכך אולי תהא מעט‎ ‎נחמה עבורם".

משרד ראש הממשלה: "חלק מהליקויים תוקנו כבר מיד אחרי האסון"

"ראש הממשלה לומד את ממצאי הביקורת של מבקר המדינה. חלק מהליקויים עליהם מצביע המבקר תוקנו כבר מיד אחרי האסון בכרמל: הוקמה טייסת כיבוי שכיבתה בשנה האחרונה יותר ממאה שריפות, לרבות שריפת הענק בירושלים. מערך הכיבוי הועבר ממשרד הפנים למשרד לביטחון הפנים והוקצו לו עוד מאות מיליון שקל לטובת פתיחת 8 תחנות כיבוי אש, גיוס עוד 300 לוחמי אש, ורכישת עוד 89 רכבי כיבוי.

"בנוסף מציין מבקר המדינה בדו"ח כי 'למעורבותו האישית של ראש הממשלה להשגה דחופה של אמצעי כיבוי מחו"ל, תוך ניצול מערכת קשריו עם מנהיגי המדינות שהביעו נכונות לסייע בכיבוי, היתה תרומה חיובית וחשובה'. זאת בהתייחסו לכך שזמן קצר אחרי פרוץ השרפה פעל ראש הממשלה להבאת 38 כלי טיס, מטוסים ומסוקים מ-12 מדינות שונות. ללא מטוסי הכיבוי האווירי שהובאו מחו"ל לא ניתן היה להתמודד בהצלחה עם האש. ראש הממשלה מודה למבקר המדינה על עבודתו והוא ימשיך לפעול לתיקון הליקויים".

משטרת ישראל: "צוות בכיר יבחן את ממצאי הדוח"

"‎‎דוח מבקר המדינה על השריפה בכרמל מציין את עוז רוחם של שוטרי משטרת ישראל ויתר כוחות ההצלה, שהתמודדו במערכה מול האש. מסירותם של שוטרי משטרת ישראל באירוע השריפה הובילה לפינוים ללא פגע של מאות אסירים מכלא דמון ומאות אזרחים.

"מיד לאחר האסון קיימה המשטרה תחקיר מעמיק לצורך הפקת לקחים ולהיערכות למקרה אסון. לקחים אלה כבר יושמו, בין השאר, בתוכנית האימונים ובתרגילים, בשדרוג מערכת הקשר והחוזי ובהעמקת שיתוף הפעולה בין גורמי החילוץ וההצלה.

"משטרת ישראל שיתפה פעולה עם משרד מבקר המדינה לכל אורך הדרך. מיד עם פרסום הדוח מינה מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יוחנן דנינו, צוות בכיר בראשות המפכ"ל לשעבר, רנ"צ (בדימוס) שלמה אהרונישקי. צוות זה התבקש לבחון את ממצאי הדוח ולהציג למפכ"ל המלצות ליישום מסקנותיו".

‎‎שירות בתי הסוהר: "נפעל ליישום הלקחים"

‎‎‏"דוח מבקר המדינה הוא דוח מעמיק ורגיש השופך אור על נקודות חשובות הדורשות שיפור. אנו מתייחסים לדוח זה כאל כלי חשוב לשיפור וייעול המוכנות הארגונית לקראת ההתמודדות עם אתגרי העתיד ואנו מברכים את כל מי שעמל על כתיבתו.

‏"בשנה וחצי שחלפו מהאירוע ועד היום, ביצע הארגון מגוון פעולות ליישום הלקחים והטמעתם בכל הרמות. המרכזיים שבהם: בניית מרכזי שליטה מחוזיים, בחינת ועדכון פקודות, נקיטת פעולות למניעת שריפות והתמודדות עמן, שיפור ושדרוג אמצעי הקשר והתיאום בין שב"ס ל גורמי החירום וההצלה וביצוע תרגילים משותפים בתרחישים שונים, שכללו פינוי בתי סוהר. בעקבות האירוע הוקם מערך נפגעים ארגוני שתפקידו לתמוך במשפחות השכולות ופותח מתווה להנצחת החללים.

"אש הכרמל עדיין בוערת בלבנו. על הציבור לדעת שהארגון, בכל הרמות והמדרגים, ישנן וילמד את מסקנות הדוח ואת הלקחים ויפעל ללא לאות על מנת ליישמם בפועל ובאופן מלא".

נציבות הכבאות וההצלה: "הדוח הוא תוכנית העבודה שלנו לשנים הקרובות"

‎‎נציב הכבאות וההצלה, רב-טפסר שחר איילון: "את הדוח יש ללמוד לעומקו ואת המלצותיו יש ליישם בהקדם, על בסיס ההנחה שהאירוע הבא מחכה כבר מעבר לפינה. מבחינתי, זו תוכנית העבודה של מערך הכבאות לשנים הקרובות. מונה צוות בכיר ליישום תיקון הליקויים ויישום הלקחים שפורטו בדוח. בנציבות הכבאות מאמינים כי מערך הכבאות נמצא היום במקום טוב הרבה יותר ממה שהיה בדצמבר 2010. עם זאת, עדיין צריך להוסיף לוחמי אש ולבנות תחנות כדי שזמן התגובה לאירוע יעמוד על 11 דקות בכל הארץ. בנציבות הכבאות סבורים כי ככל שיתקצר זמן התגובה לשריפה, כך ניתן להשתלט עליה מהר יותר ולצמצם את נזקיה".

יאיר לפיד: "דוח המבקר - כתב אישום חמור נגד נתניהו".

יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד: ״המבקר הגיש בדוח היום, בדומה לדוח הקודם על המרמרה, כתב אישום חמור נגד נתניהו על ניהול רשלני וחסר אחריות של ענייני המדינה״. לפיד אמר את הדברים במסגרת כנס שינוי שיטת הממשל בתל אביב.

ח"כ גפני: "לא מדובר באחריות של שר כזה או אחר"

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ הרב משה גפני יצא היום להגנת שר האוצר יובל שטייניץ ושר הפנים אלי ישי ואמר כי אין מקום למתקפות עליהם בעקבות דו"ח מבקר המדינה, "מדובר בכשל מערכתי מבחינת מדינת ישראל שנמשך לאורך שנים רבות והממשלות לדורותיהם הפקירו את מערך הכבאות ולא טיפלו בו כראוי, לא מדובר באחריות של שר כזה או אחר אלא כישלון של המערכת כולה". גפני הוסיף: "אני תומך במבקר המדינה בכל פעולותיו כמבקר, אבל אין מקום להעלות אישום כנגד שר הפנים שדרש יותר מקודמיו לתקצב את מערך הכבאות או כנגד שר האוצר שאפשר להאשים אותו על כל תאונת דרכים ולטעון שהוא אשם בכך שהכביש לא סלול כראויהיה אמור לתקצב את תיקון הכבישים, ממשלת ישראל לדורותיה אשמה בכשל המערכתי ובתקצוב הלקוי של מערך הכבאות ובכך צריך להתמקד, בתיקון העוול, בתגבור תקציבי ובמערך הכבאות האוירית, ולא לחפש את ראשם של שר הפנים ושר האוצר. כולם ידעו שיש חסר תקציבי וניהול כושל והממשלות דחו זאת, העצב והזעם בעקבות האסון הם בלתי ניתנות לתיאור, אבל צריך להתמקד בדברים שצריך לעשות תקציבית וארגונית ולא לחפש שר כזה או אחר".

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה