יותר תחרות בשוק התשתיות: ישונו תנאי המכרזים

בעקבות חשיפת "גלובס": משרד השיכון ישנה את התנאים במכרזי התשתיות והפיתוח, מהלך שיפתח את פלח השוק הזה, שמגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה, לתחרות גדולה יותר

בעקבות חשיפת "גלובס": משרד השיכון ישנה את התנאים במכרזי התשתיות והפיתוח, מהלך שיפתח את פלח השוק הזה, שמגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה, לתחרות גדולה יותר.

לפני כחצי שנה הגישו התאחדות בוני הארץ וחברת אשר גרין מבנים עתירה כנגד התנאים שהציב המשרד במכרזי תשתיות. התנאים הרתיעו יזמים רבים מלגשת. ראשית, כי במכרזים נקבע תנאי שביעות רצון, שלטענת הקבלנים נתן חופש לוועדת המכרזים לפסול מועמדים ופגע לכאורה בחופש העיסוק. "מדובר בחוסר סבירות ובחוסר מידתיות מובהקים", לשון העתירה. עד עכשיו, טענו העותרים, משרד השיכון יכול היה לפסול כמעט כל מציע במכרז ללא נימוק ממשי.

הושגה פשרה

לאחרונה הושגה פשרה בין הצדדים, שקיבלה השבוע תוקף של פסק דין מביהמ"ש המחוזי בירושלים, ולפיה ישונה סעיף שביעות הרצון בכל המכרזים מ-25 ביוני. עדיין לא ידוע מה יהיה נוסח הסעיף החדש, אך להערכת אשר גרין, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר אגף הבנייה החוזית, מעתה יפרסם "משרד השיכון מכרזים שתנאיהם הוגנים ושיאפשרו לקבלנים רבים להשתתף".

הסיבה השנייה שבעטיה נרתעו קבלנים מלגשת למכרזים הייתה התשלום הנמוך לטענתם. לטענת העותרים, במקום ב"מאגר המאוחד", המחירון המחייב שקבע החשב הכללי במשרד האוצר, משתמש משרד השיכון, לכאורה שלא כדין, ב"מחירון לעבודות פיתוח" שפרסם בינואר 2009, ולא עודכן מאז. הקבלנים טענו שהתמחור מרתיע חברות מלהתמודד במכרזים, שכן הן לוקחות על עצמן סיכון גבוה.

לפי הוראות החשכ"ל, חייבים משרדי הממשלה לערוך את הסכמי ההתקשרות עם קבלנים בהתאם לחוזה המדף 3210, הקובע מכניזם של תמחור שינויים ותוספות להסכם. חוזה המדף מפנה לצורך הערכת השינויים, למחירון "המאגר המאוחד". לפי הפשרה שהושגה השבוע, משרדי השיכון והאוצר יערכו בדיקה של נושא התמחור, תוך הקשבה לטענות הקבלנים, ועד 1 בנובמבר יגישו ממצאיהם להתאחדות בוני הארץ. דובר משרד השיכון אישר את הפרטים.

המהלך צפוי להשפיע על עשרות מכרזים שמוציא משרד השיכון בשנה, בהיקף של כ-0.5 מיליארד שקל. עו"ד גל הררי ממשרד הררי לוטן, שבאמצעותו הוגשה התביעה, העריך כי המהלך ישפיע על עבודות בהיקף עשרות מיליוני שקלים.