"הציבור הורגל לחשוב שחוסר השוויון הוא תוצר של צמיחה"

הכלכלן הנודע וזוכה פרס נובל, פרופסור ג'וזף שטיגליץ, טוען בטור דעה שכתב כי חוסר השוויון בארה"ב הגיע לרמת שיא בתקופה זו והוא מסכן את "חלום האפשרויות האמריקני"

הדברים שכתב פרופסור ג'וזף שטיגליץ על מצב החברה והכלכלה מכוונים אומנם לארה"ב, אך נראה כי הם מתאימים במיוחד גם לאוזניים ישראליות שמאזינות בימים אלו לקולות המחאה החברתית. במהלך טור דעה שכתב הכלכלן הנודע הוא טען כי בעבר ארה"ב הייתה נחשבת ל"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", אך כיום היא מדינה הנגועה באי שוויון מחמיר ובמערכת פוליטית שנוטה להעניק הטבות כלכליות לעשירים על חשבון שאר הציבור.

שטיגליץ, שזכה בעבר בפרס הנובל על מחקריו פורצי הדרך, טוען כי הצמיחה הנמוכה בארה"ב וחוסר השוויון מסכנים את חלום האפשרויות האמריקני. "ארה"ב עבדה קשה כדי ליצור את חלום האפשרויות האמריקני, אך כיום החלום הזה נחשב למיתוס", שטיגליץ כתב בטור דעה ל"פייננשל טיימס".

שטיגליץ טוען כי החוסר שוויון בארה"ב הגיע לרמה הגבוהה ביותר בעשור האחרון והפער בין האנשים עם השכר הממוצע (מעמד הביניים) לבין העשירונים העליונים התרחב מאוד בשנים האחרונות ומסכן את החברה האמריקנית.

"ארה"ב חשבה על עצמה תמיד כארץ השייכת למעמד הביניים, אך אין זה כך", מציין שטיגליץ. "כיום, חיי הילדים באמריקה תלויים הרבה יותר בהכנסה של ההורים שלהם, מאשר באירופה או במדינות מתועשות אחרות".

שטיגליץ מבסס את דבריו בין היתר על נתונים רשמיים שפרסמה הממשלה. לפי הנתונים אלו, הפער בין ההכנסה של משקי הבית האמריקנים גדלה ב-18% מאז 1967 ועד היום, למרות שבשנים האחרונות, בעיקר בשל המשבר הכלכלי שפרץ בארה"ב, המגמה הזו הצטמצמה במידה מסוימת.

"הציבור הורגל לחשוב שהחוסר שוויון בהכנסות הוא תוצר לוואי של צמיחה גבוהה, אך זוהי תפיסה שגויה", כותב שטיגליץ. "הכלכלה האמריקנית צמחה בשיעורים גבוהים יותר בעשורים שלאחר מלחמת העולם השניה, אז החוסר שוויון היה נמוך יותר".