אושר: המבקר יוכל להשלים דוחות עד 3 חודשים מסיום כהונתו

המשמעות: המבקר היוצא לינדנשטראוס יוכל לפרסם את הדוח הסופי בפרשת הרפז ובנושאים נוספים, עד תום 3 חודשים מיום סיום כהונתו שחל בשבוע הבא

מבקר המדינה היוצא, מיכה לינדנשטראוס, יוכל לפרסם את הדוח הסופי בפרשת הרפז-אשכנזי ובנושאים נוספים, עד תום 3 חודשים מיום סיום כהונתו שחל בשבוע הבא - כך אישרה הערב (ג') מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.

הצעת החוק, שאותה יזמה הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ אורי אריאל, בתיאום עם המבקר לינדנשטראוס, אושרה בהליך-בזק הן בוועדה והן במליאה, ותיכנס לספר החוקים כבר בימים הקרובים.

במהלך הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אריאל, כי "החוק עבר בקריאה ראשונה על-ידי 25 חברי כנסת כמעט מכל הסיעות. המבקר הנכנס הוא זה שיקבע אילו אמצעים יוקצו למבקר היוצא לצורך כתיבת הדוחות הנותרים, והכול ייעשה בהבנה. לאור בקשת משרד המשפטים נשקול לתקן גם את חוק יסוד: מבקר המדינה, כדי שאפשרות הגשת הדוחות גם לאחר סיום הכהונה תובא גם בו".

יצוין כי למרות החוק החדש, לינדנשטראוס לא יוכל לכתוב בעצמו את הדוח בפרשת נסיעות השרים לחו"ל ו"ביביטורס", וזאת מאחר שטרם העביר למבוקרים את טיוטת הדוח לתגובתם. על-פי ההערכות, עובדה זו היא שאיפשרה את תמיכת הקואליציה בתיקון לחוק.

על-פי החוק החדש, המהווה תיקון לחוק מבקר המדינה, נוסף לחוק סעיף ולפיו "מסר המבקר למבוקרים טיוטה של דין וחשבון או של חוות-דעת והסתיימה כהונתו, 3 חודשים או יותר לאחר מסירת הטיוטה, יהיה מוסמך לסיים את הכנת הדין וחשבון או חוות-הדעת ולהגישם בתוך 3 חודשים מיום סיום כהונתו".

עו"ד שרית שפיגלשטיין ממחלקת הייעוץ והחקיקה במשרד המשפטים טענה נגד ההצעה כי "חוק יסוד המבקר קובע כי הוא יכהן תקופת כהונה אחת בלבד ולא יותר. לא תקין שחוק רגיל יתוקן בצורה שאינה עולה בקנה אחד עם חוק יסוד. אם מעוניינים בתיקון - יש לתקן את חוק היסוד".

שפיגלשטיין הוסיפה כי אין מקום להשוואה לשופטים, הממשיכים לכתוב פסקי דין לאחר תום כהונתם, כי לדבריה המבקר אינו שופט, והוא עומד בראש רשות שלטונית ולא שיפוטית.

לדבריה הצטרף עו"ד אייל ינון, היעוץ המשפטי לכנסת, שקרא לערוך תיקונים בהצעה, ולפיהם בנוסף לתיקון בחוק יסוד: מבקר המדינה, כן בהבהרה כי מדובר רק בכתיבת טיוטה סופית שאחרי איסוף העדויות, ולא במהלך של כתיבת הדוח, והתניית הגשת הדוח בהסכמת המבקר הנכנס.