ערוץ 9: "כשל קריטי במדידת הרייטינג של הוועדה למדרוג"

מנכ"ל ערוץ 9 ליאוניד בלחמן דורש להקים גוף בלתי תלוי שיבדוק את נתוני הוועדה ■ הוועדה למדרוג: ערוץ 9 לא מחפש את חקר האמת; אין הצדקה לבדיקה חיצונית

"כשלים קריטיים באופן מדידת הרייטינג של הוועדה למדרוג המודדת את הרייטינג של ערוצי הטלוויזיה" - כך טוען היום (ד') ערוץ 9, המסתמך בין היתר על חוות-דעת של המומחה לסקרים, פרופ' קמיל פוקס. הערוץ דורש הקמת גוף חיצוני ובלתי תלוי שיבדוק את נתוני הוועדה למדרוג.

במהלך חצי השנה האחרונה ערכו פרופ' פוקס וד"ר אלק אפשטיין, מומחה לסוציולוגיה מהאוניברסיטה העברית, בדיקות באשר לנתונים שהציגה הוועדה למדרוג באחרונה כלפי הרגלי הצפייה של דוברי הרוסית בישראל.

"בתחילת עונת שידורי סתיו-חורף 2010 נרשמו תמורות בלתי צפויות ובלתי מוסברות בשיעורי הצפייה המתייחסים לערוץ 9 בפרט, ולאוכלוסיית העולים דוברי רוסית בכלל", טוענים בערוץ 9. "נתוני הוועדה מצביעים על תמונה מעוותת ובלתי סבירה, לפיה אוכלוסיית העולים חדלה כביכול לפתע פתאום, בחודש אוקטובר 2010, לצפות בשידורי טלוויזיה בכלל, וזאת בניגוד לשאר חלקי האוכלוסיה".

בערוץ הדגישו כי "השינוי החד" חל "בשעה שלא חלה כל תמורה דמוגרפית, סוציולוגית או אחרת שהייתה יכולה להסביר שינוי דרמטי כזה".

"לא ניתן להסביר את הירידה החדה בשיעורי הצפייה בקרב אוכלוסיית העולים מעל גיל 18 אלא בשינוי משמעותי ומובהק סטטיסטית בתת הפאנל של העולים מברית-המועצות לשעבר, כך שאחוזי הצפייה של הפאנל הזה עשויים לאמוד בצורה מוטה מאד את הרגלי הצפייה של אוכלוסיית היעד", אמר פרופ' פוקס.

"יש עדות מדעית חזקה לכך שנתוני הצפייה שאנו מקבלים מדי יום לא משקפים את המציאות", תקף היום מנכ"ל ערוץ 9, ליאוניד בלחמן, את הוועדה למדרוג בשיחה עם "גלובס".

לדברי בלחמן, "יש כאן מסורת לא לתת לאף אחד להתקרב לקופסה השחורה הזאת שנקראת נתוני הוועדה למדרוג. למרות זאת לקחנו את הנתונים והבאנו אותם למומחים כדי שאלה יבחנו אותם. כשקיבלנו את הניתוחים שלהם הגענו למסקנה חד-משמעית שיש בעיה שצריך לטפל בה דחוף, ורק מישהו חיצוני יוכל לפתור את הבעיה", הוסיף.

לדבריו, הבדיקות שבוצעו לא עוסקות רק בערוץ 9, שמיועד למגזר דוברי הרוסית בישראל. "יש פה סיפור של אוכלוסייה שלמה שלא נספרת. ערוץ 9 הוא חלק מהצפייה במגזר בקהל יעד מסוים, אבל צריך להדגיש כי כל השוק נפגע".

"הרצפה עקומה?"

מנכ"לית הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, מסרה בתגובה: "אין שום חדש בבדיקה. העובדה שבקרב אוכלוסיית בתי העולים בפאנל נרשמה ירידה בסך הצפייה ידועה לנו ונבדקה באמצעים שעומדים לרשותנו, אשר לא הצביעו על בעיה בתקפות הפאנל. כדי להבין את התופעה הזו יש צורך באמצעי מחקר כמותיים ואיכותיים רחבים לאורך זמן, כפי שהוצע לערוץ 9.

"לצערי, ערוץ 9 בחר בדרך מתודולוגית לא נכונה. ההתייחסות שהועברה לנו לוקה בבורות, באי-דיוקים ובאי-הבנה של תהליך הגיוס לפאנל, ומכאן גם המסקנות המוטעות אליהם מגיעים המחברים. נראה כי ערוץ 9 לא באמת מחפש את חקר האמת, אלא מנסה לתלות את הירידה בצפייה בו במערכת המדידה (בחזקת הרקדן הטוען כי הרצפה עקומה).

"לנוכח זאת אין שום הצדקה לבדיקה חיצונית, שממילא מתקיימת באופן שוטף על-ידי פרופ' צבי גילולה מהאוניברסיטה העברית. כך או כך, הם יכולים להציג את בקשתם למליאת הוועדה, וזו תדון בה כמקובל".