השר לביטחון פנים: "ההצתות בירושלים - טרור ספונטני"

השר לביטחון פנים חושף שחלק מהעצורים בחשד להצתות האחרונות באזור ירושלים פעלו על פי החשד על רקע לאומני ■ "מדובר בטרור ספונטני, אבל ייתכן שיש מי שמחבר בין המקרים", אמר אהרונוביץ'

במשטרה עדיין חוקרים את המקור לשתי השריפות שפרצו אתמול (ג') באזור ירושלים בדרך אליה וממנה, וככל שהחקירה מתקדמת , עולה חשד כבד יותר כי מדובר בהצתה מכוונת.

בהתייחסות של השר לביטחון פנים לגל ההצתות האחרון באזור ירושלים, אמר יצחק אהרונוביץ' כי בחלק מהמקרים נעצרו חשודים על רקע לאומני שפעלו במסגרת מה שהוא מכנה "טרור ספונטני".

"אנחנו מניחים, בגלל סמיכות המקומות ולוח הזמנים, שכנראה מדובר בהצתה", אמר השר אהרונוביץ' בתום דיון שנערך הבוקר בכנסת בהצעת חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה לקראת הגשתו לקריאה שנייה ושלישית. "הדברים האלה נחקרים - אני מעריך שזו הצתה, אבל זה עדיין בבדיקה".

"צריך לזכור שהיו עשרות, אפילו מאות מקרים באזור ירושלים, ויש גם עצורים, חלקם על רקע לאומנ,י וזה דבר חמור ביותר", הוסיף השר. "אני מקווה שיוגשו כתבי אישום גם לגבי אלה שביצעו אתמול, אם מדובר בהצתה. אנחנו קוראים לזה טרור ספונטני, לא צריך ארגון כדי להצית יער כזה או אחר, ולכן צריך לבחון כל מקרה לגופו. יכול לקרות גם שמישהו עומד ומחבר את הדברים האלה, אבל זה נושא חקירתי שמתעסקים בו במחוז ירושלים מטבע הדברים".

בהמשך דבריו התייחס השר לאסון הכרמל ואמר שהופקו לקחים. "אנחנו נמצאים כבר במקום אחר, וראינו את זה אתמול בשריפה בתוספת כבאיות ומטוסי כיבוי", אמר אהרונוביץ'. "צריך לאשר את הרפורמה, ומצד שני האוצר צריך לאשר את תכנית החומש שהגשתי כדי לקצר את זמן התגובה של לוחמי האש. אני מכבד את הזכויות של לוחמי האש ולא אתן שיפגעו בהן, אבל החוק הזה יעבור כי אין ברירה וכולם מבינים את זה".

גם נציב שירותי כבאות וההצלה של ישראל רב-טפסר, שחר איילון, שהשתתף בדיון, חיזק את ההערכה שמקור האש בכביש 1 אתמול בהצתה מכוונת. "יש חשד כבד להצתה, אבל יש לנו חוקרים מצוינים, ובסופו של דבר, אם אכן הייתה שם הצתה, יש ביכולתה של המשטרה לתפוס את המציתים", אמר איילון.

לדבריו, "קיבלנו מהמשטרה את סגן-ניצב רן שלף, שעומד בראש מערך החקירות שלנו ונחשב לדעתי לחוקר השריפות מספר אחת בארץ. יש כפי הנראה בידי המשטרה הצטברות של מספר רב של תיקים. נושא ההצתות הוא נושא קשה שיש להילחם בו בחומרה, וגם החוק והענישה תומכים בכך".

בחודש וחצי האחרונים בלבד נרשמו 1,057 מקרים של שריפות קוצים באזור הבירה. במכבי אש מעריכים כי לא פחות מ-70% מהשריפות הללו אירעו בשל הצתות - סך-הכול מדובר ביותר מ-700 מקרים.

האזור ה"שרוף" ביותר הוא הר הצופים בירושלים, שם נרשמו מספר רב של הצתות, רובן באזור בסיס חיל המודיעין במזרח ההר שגובל בבתי הכפר עיסוואיה. תושבי מזרח העיר גם תקפו באבנים כוחות כיבוי שבאו לכבות 4 חנויות שהוצתו באזור שער שכם בעיר העתיקה. הכוחות הותקפו באבנים בקבוקים ונאלצו להזעיק תגבור משטרתי.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי בשריפה נשרפו כ-300 דונמים של חורש, כ-200 מתוכם בשטחי הגן הלאומי עינות תלם. במהלך הלילה יישארו בשטח צוותי תצפית והשגחה של רשות הטבע והגנים וקק"ל, על מנת לוודא כי השריפה לא מתחדשת.