הכשרת העובדים הישראלים בבנייה בסכנה

ראשי חברות הבנייה והתשתיות הגדולות במשק ממשיכים להתריע בפני גורמי ממשלה כי המחסור בעובדים זרים בענף הבנייה קריטי

ראשי חברות הבנייה והתשתיות הגדולות במשק ממשיכים להתריע בפני גורמי ממשלה כי המחסור בעובדים זרים בענף הבנייה קריטי. למרות החלטת ממשלה להקפיא את מתווה ההפחתה של העובדים הזרים בענף הבנייה עד כה הגיעו בפועל עשרות עובדים בלבד. במקביל, ל'גלובס' נודע כי גם הערוץ המקביל להכשרת עובדים ישראלים בתחום אינו מתקדם.

יצחק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והעץ וממלא מקום נשיא הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה שלח מכתב לשר התמ"ת עם העתק גם למשרד האוצר בו הוא טוען כי תקציב שהובטח להסתדרות ולהתאחדות הקבלנים שאמור לשמש להכשרת עובדים ישראלים בענף הבנייה לא הגיע ליעדו.

מדובר בכ-10 מיליון שקל שאמורים, כך לדברי מויאל, להגיע לחשבון נאמנות למטרת המשך הכשרת העובדים הישראלים ותמיכה בעובדים שכבר סיימו את ההכשרה. "המיזם נולד בעקבות הסכם שנחתם בסוף 2007 בו נקבע כי יתרות הכספים שנצברו בקרן חופשה לפועלי הבניין ועבודות ציבוריות בסך 30 מיליון שקל יועברו לחשבון נאמנות וישמשו לטובת ציבור העובדים בענף הבניין, לרבות הכשרה מקצועית והסבה מקצועית" כך כותב מויאל במכתבו.

"תקציב המיזם מנוהל בחשבון נאמנות על פי הכללים שנקבעו בהסכם. כעת, אנו מצויים במצב בו הגענו לניצול מלא של התקציב והיתרה שנותרה בנאמנות קרן חופשה אינה מאפשרת לנו לפתוח קורסי הכשרות נוספים, אלא רק לעמוד בהתחייבויות העבר כלפי חניכי המיזם בהווה. במהלך שנת 2009 הבטיחו גורמי האוצר והתמ"ת כי במידה והתקציב ינוצל במלואו, תועבר לנאמנות קרן חופשה תוספת של 10 מליון שקל לטובת המשך ההכשרות המקצועיות. ממידע שהוצג לנו בהנהלת קרן חופשה עולה כי סכום זה שהובטח למיזם, נמצא ככל הנראה באגף להכשרה מקצועית בתמ"ת, אך כל ניסיונותינו להעברת התקציב לנאמנות קרן חופשה, כפי שהובטח לנו, כשלו".

מויאל מסכם את מכתבו ומזהיר שאם לא ינקטו צעדים להעברת מימון נוסף למיזם, הערוץ היחידי של הכשרת עובדים ישראלים עתיד להיסגר: "במידה ויתרת התקציב שהובטחה לנו לא תועבר, נאלץ להקפיא את פעילותו של המיזם. אנו יודעים לומר בוודאות כי הדבר יגרום לנזק חסר תקנה למאמצי גיוס העובדים לענף הבנייה ולהמשך שיתוף הפעולה הפורה עם חברות הבנייה השותפות במיזם".

ממשרד התמ"ת נמסר כי נושא העברת התקציב בסך 10 מיליון שקלים לקרן, אינו מוכר. הסכום האמור הועבר כבר בעבר לתקציב האגף להכשרה מקצועית במשרד התמ"ת, ובהתאם לסיכום בין הצדדים משמש לטובת הכשרות מקצועיות בתחום הבנין. מתקציב זה נותרו כעת כמיליון שקל.

בימים אלו מקיים משרד התמ"ת דיונים עם משרד האוצר ועם התאחדות הקבלנים בכדי לבחון את המשך התוכנית, לרבות אופן העברת הכספים אליה, לצד תכניות ומסלולים חלופיים לטובת הכשרות ושילוב ישראלים בענף הבניה".


ממשרד האוצר נמסרה ההתייחסות הבאה: "משרד האוצר רואה חשיבות רבה בעידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה, לכן תוקצבו בשנים האחרונות מיזמים והכשרות מקצועיות של ישראלים לצד הפחתת מספר העובדים הזרים. כתוצאה בפעילות זו גדל מספר העובדים הישראלים בענף הבנייה בעשור האחרון בעשרות אחוזים. בנוסף, בימים אלה פועלים משרד האוצר ומשרד התמ"ת ליישום ההסכם שנחתם עם הקבלנים, הכולל הפעלת מיזם להכשרת כאלף ישראלים בענף הבנייה, מדי שנה, על ידי הקבלנים עצמם, בעלות של עשרות מיליוני שקלים נוספים".