הפוך על הפוך

נפט יקר ואירו חזק מעכבים את ההצלה, אבל לשחקני הנגזרים זה לא מזיז

בסוף השבוע חזר הריטואל.

ועידת פסגה, הפעם של מנהיגי אירופה, החלטות מעודדות, שווקים מתאוששים. האם גם הפעם תחזיק ההתאוששות מעמד יומיים שלושה, או שאולם הפעם תסמן ועידת הפסגה שינוי מגמה.

סוף סוף הוחלט על הקמת גוף מרכזי, מצויד בשיניים, שיפקח על הגופים הפיננסיים ויוכל להזרים כספים לבנקים באופן ישיר. אני סבור שההחלטה שנתקבלה חיובית בכל מובן. רק מנגנון מרכזי שפועל בנחישות וללא חילוקי דעות מסוגל להוציא את העגלה מהביצה הטובענית בה היא שוקעת. ההחלטה מעלה הרבה יותר שאלות ותהיות כגון מהיכן יגיע הכסף מאשר תשובות ומסקנות אופרטיביות אולם למנהיגי אירופה לא הייתה שום ברירה. כל החלטה אחרת הייתה מובילה למרחץ דמים בשווקים.

בניגוד לעמיתיהם האמריקאים שיצאו בריקוד טוויסט עלוב על מנת לרצות את השווקים, למפגש הנוכחי לא היו כל צפיות, נהפוך הוא. השווקים החלו לרדת כי הדעה הרווחת הייתה שלא יצא ממנו שום דבר חיובי ומבחינה זו הופתעו השווקים לטובה.

הפוך על הפוך.

אבל אין טוב בלי רע וכשההתאוששות בשווקים מלווה בעלייה של 9% במחיר הנפט ו 2% בשער האירו ברור שבאבן הנגף העיקרית - פעילות ממונפת של שחקני הנגזרים, אף אחד עדיין אינו מעז לטפל. נפט יקר ואירו חזק מנקבים את גלגלי ההצלה של גוש האירו אבל את לשחקני הנגזרים ולגופים הפיננסיים זה לא אכפת.

הפושע התורן השבוע הוא בנק ברקליס שסוחריו הואשמו בהונאה והוטל עליו קנס בגובה 290 מיליון ליש"ט.

החקירה עדיין בעיצומה ובנקים גדולים נוספים עדיין נחקרים. בעדינות הבריטית האופיינית או שמא כחלק מהחשש לפגוע בקודש הקודשים מודה הנגיד הבריטי מרווין קינג כי יש משהו מאוד לא בסדר עם תעשיית הבנקאות במדינה. שר העסקים וינס כייבל היה קצת יותר בוטה ממנו באומרו כי יש לנקות את בור השופכין העצום במערכת הבנקאות.

רק כשיבינו קובעי המדיניות שיש לטפל באגרסיביות ביכולות המינוף ואפיקי ההשקעה של הבנקים והבנקים להשקעות אפשר יהיה לדבר על סיכוי של ממש ליציאה מהמשבר ולהפסיק לדבר על עשור אבוד. עד אז ניאלץ להסתפק בפסקי זמן ברוח סוף השבוע שעבר.

השוק הישראלי מגיב בינתיים להתרחשויות באירופה אולם בל נשכח את מה שקרה כאן בשבוע שעבר כשראש הממשלה הטיל את פצצת ההעלאה של יעד הגירעון ל-3%. סכסוך חדש עם בנק ישראל? לא צריך להיות פרשן מדופלם על מנת להבין את כעסו של פישר למשמע ההחלטה שנתקבלה בניגוד מוחלט לדעתו. לכל בר דעת ברור כי למרות ההחלטה עדיין דרושים קיצוצים נרחבים והמיסים כן יעלו.

כיצד יתפרשו חילוקי הדעות בקרב המשקיעים הזרים עדיין לא ברור. גם האיומים הסביבתיים יתרמו קרוב לוודאי להמשך פסק הזמן שנטלו המשקיעים הזרים מהשוק שלנו. יישארו בינתיים רק שחקני המט"ח ואם פישר מאמין כפי שאמר בכנס קיסריה שהתאוששות הדולר תרמה לייצוא שהינו מנוע הצמיחה הבריא ביותר במדינת ישראל, מן הראוי שילמד מעמיתו הברזילאי ויכה.

  • יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עימי.
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.