המדען הראשי אבי חסון: "המו"פ בישראל הולך אחורה"

"כל מדינה, מפותחת או מתפתחת, משקיעה מאמץ אדיר להרחבת תקציבי המחקר והפיתוח שלה. דווקא כאן אנחנו הולכים אחורה"

"אנחנו חייבים להביא בחשבון את מה שקורה בעולם: כל מדינה, מפותחת או מתפתחת משקיעה מאמץ אדיר להרחבת תקציבי המחקר והפיתוח שלה. דווקא כאן, אנחנו הולכים אחורה", כך אומר המדען הראשי במשרד התמ"ת, אבי חסון.

חסון ושר התמ"ת, שלום שמחון קיימו שלשום עם ראשי פורום מדעי החיים דיון שהוגדר "מפגש חירום" כשברקע הקיצוצים הנמשכים בתקציבי המחקר והפיתוח.

מנתוני משרד התמ"ת עולה כי בעשור האחרון קוצץ תקציב המדע"ר בכ-50%: התקציב שעמד ללשכת המדען בשנת 2002 עמד על יותר מ-2.2 מיליארד שקל ואילו היקף התקציב לשנת 2012 מסתכם בכ-1.16 מיליארד שקל בלבד. לדברי חסון, כבר בתוך שבועות ייגמר התקציב שהוקצה לו לשנת 2012 וזאת, חרף הזרמה חד פעמית של כ-100 מיליון שקל ממשרד האוצר מתחילת השנה: "כיום מתנהל שיח בינינו לבין האוצר בניסיון לקבל הזרמה נוספת", אמר.

המצוקה התקציבית, כך לפי חסון, מונעת מלשכתו לתמוך במיזמי מחקר ופיתוח שאותם הגדיר "טובים מאוד": "במקרה של סגירת הברז למחקר ופיתוח לא רואים פיטורים של אנשים", אומר חסון: "המדינה פשוט תתמוך בפחות חברות וביזמים, מגזר שאין לו לובי והרבה מאוד רעיונות טובים לא יתפתח ולא ימומש".

שר התמ"ת, שמחון אמר אתמול במהלך המפגש עם ראשי פורום מדעי החיים כי "כל העולם מחקה את ישראל בתחום ההשקעות במו"פ ואנחנו רואים כיצד מחודש לחודש העולם הולך וסוגר מולנו פער שפתחנו מזמן. ישראל השקיעה במו"פ בעבר סכומים גבוהים ביחס לאוכלוסייה ומדינות אחרות לא התביישו להגיד שהם רוצות ללמוד מאתנו כיצד עושים זאת ואף יישמו".

לדברי שמחון, יש בכוונתו לערב את ראש הממשלה, בנימין נתניהו למען מציאת פתרון למשבר התקציב למדען הראשי.