גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

זה טוב שהמחאה החברתית מתפצלת

מה רע שאחד יעבוד על כניסה לכנסת, אחד על יוקר המחיה ואחד יהיה בשכונות

א.

כולנו ראינו את הסרטון עם המג"בניקים והילד הפלסטיני בחברון, אני מניח. כמובן שרבים הדברים שלא ראינו, כמו מה היה לפני. על זה אפשר לשאול: מתי מתחיל אותו "לפני". שלוש דקות קודם? חודשיים? עשרים שנה? ב-48? ב-29? להסתכל על הסרטון הזה ולנסות להבין את חברון זה כמו להסתכל על סלט ביצים ולנסות לדמיין תרנגולת.

כולנו התעדכנו בחדשות משוויץ, אני מניח. הפיזיקאים במרכז למחקר גרעיני בשוויץ טוענים שמצאו את "בוזון היגס", המכונה החלקיק האלוהי, זה שיכול להסביר לנו איך התחיל היקום. טוב, הם לא בדיוק מצאו אותו, הם מצאו עדויות לכך שהוא אולי קיים. הם גילו את טביעת רגלו, חזו בצל-צלו. הם דווקא מצליחים לראות את התרנגולת דרך סלט הביצים.

חברון היא עיר עתיקה ומסובכת שקיימת כבר יותר מחמשת אלפים שנה. אבל היקום - היקום! - קיים כבר משהו כמו 14 מיליארד שנה, ועד כמה שהצלחתי להבין, גם הוא די מסובך בפני עצמו. ועכשיו אני מנסה לעכל את הרעיון שיש סבירות די גבוהה שיצליחו לפתור את חידת היווצרות היקום לפני שיצליחו לפתור את המצב בקסבה של חברון.

נסו גם אתם.

מדכדך, לא? קצת. אבל אולי לא. אחרי הכול, ככה אנחנו בני האדם וכזה הוא גורלנו, לנוע לנצח במישורים מקבילים. אפשר למצוא נחמה במחשבה שהמדען שיפתור את חידת היווצרות היקום לא יודע שום דבר על החיים, בדיוק כמונו. ימצא כמה חלקיקים אלוהיים שימצא, מתישהו גם הוא ידפוק את האצבע הקטנה של הרגל בפינת המשקוף של האמבטיה, תנוח דעתכם.

אנחנו יצורים מוזרים. משהו כמו עשרה מיליארד דולרים הוציא המין האנושי על מנת למצוא את החלקיק האלוהי. אפשר היה לומר שאם היה מוציא עשירית מזה כדי לרפא את המלריה, לדוגמה, אולי היה מוצא את החלקיק האלוהי בתוך עצמו.

אבל אפשר לומר את זה על כל דבר. מצטער, ברמה העקרונית אני מאמין שלרצות ולפצח את חידות היקום זו שאיפה נעלה וחשובה לא פחות מלמצוא תרופות לכל המחלות שבעולם. כמו הסיפור על האיכר עם הלחם והפרח. צריך שיהיה גם בשביל מה לחיות, לא רק איך. ככה מתקדמים קדימה, בחיכוך המתמיד בין המה והאיך, בין הלמה והככה. חיינו הם קצוות מפוצלים.

הפיצול, אם כן, הוא דרכנו. הסתירה הפנימית - מהותנו. המין האנושי הוא כל אחד מאיתנו, וכל אחד מאיתנו נע במישורים מקבילים כל הזמן. לא תמיד אנחנו אותו האדם בכל אחד מהם, וזה בסדר גמור. אם כבר להפך, כל הבעיות מתחילות כשאתה מנסה להתנהג אותו דבר בכל התחומים. אני הכי בעד הפרדת כוחות. בעבודה תהיה בוס, בבית תהיה אבא, במיטה תהיה נמר, במגרש תהיה פזיז ובכביש תהיה זהיר. כשאתה הולך להורים, שים כיפה. כשאתה במסגד, תוריד נעליים.

ב.

אני מודה שקצת הסתבכתי עם כל ההקדמה הזו. ככה זה, בכל פעם שיש איזה חדש ממאיץ החלקיקים אני פשוט מאבד את הצפון. אבל כל ענייני הפיצולים והסתירות והמין האנושי דווקא משרתים אותי יופי כשאני מגיע סופסוף לדבר שרציתי לכתוב עליו ולטעון אותו מההתחלה.

מה שאנסה לטעון כאן, בקיצור, זה שהפיצול העובר על המחאה החברתית הוא דבר טוב. למה הוא דבר טוב? ראשית, אני חושב שהוא טוב דווקא כי מקובל לחשוב שהוא רע. או יותר נכון: המתנגדים למחאה עושים בו שימוש כדי לשכנע אתכם שהוא רע. בפרספקטיבה של שנה מהקיץ הקודם ושל שבוע מההפגנה הקודמת - וחוכמה שבדיעבד היא תמיד הכי טובה - אני יכול אף לטעון שהפיצול הזה נראה כמו אחד הדברים הטובים שקרו למחאה.

למה? כי אין טבעי ממנו. מדוע אנחנו מוכנים לקבל את כל הסתירות האפשריות כשהן מופיעות באדם אחד ודוחים אותן בשתי ידיים כשהן מופיעות אצל תנועה של עשרות אלפי אחדים? למה כל-כך מפריע לאנשים שתנועת המחאה החברתית התפצלה לכמה ראשי חץ? - זה עובד על כניסה לפוליטיקה, זה בשכונות, ההוא בכנסת, וזה על יוקר המחיה. אלה נלחמים על הנכים וההם על הפעוטות. זה לא רק הכי טבעי, זה גם אולי הדבר הכי חכם, לנוע בכמה ראשי חץ, בכמה מישורים ורבדים, ולפנות לכמה קהלים שונים. אם זה היה תלוי בי, וזה לא תלוי בי בגרוש, הייתי אף מעמיק את הפיצול הזה (כמובן שאין בנאמר כאן כדי לפסול שיתופי פעולה).

השונות הזו היא כוח. מציגים אותה כחולשה, אבל הפיצול הזה וההבדלים האלה הם בדיוק מה שגרם למחאה להתלקח מחדש. אם החזית הייתה אחידה, לא הייתה התקדמות. בשנה שעברה המחאה ניסתה לפנות לכולם. גם השנה היא צריכה לנסות ולפנות לכולם. הטריק הוא שלא כולם יפנו לכולם בבת אחת.

יש האומרים שמפריע להם שהשנה אי אפשר לבוא להפגנות עם הילדים. ואני אומר: נהדר, ככה זה בדיוק צריך להיות. צריכות להיות הפגנות שאפשר להביא אליהן את הילדים, זה תמיד נחמד, אבל צריכות להיות הפגנות שאי אפשר לבוא אליהן עם הילדים. גם לישיבה של ועדת הכלכלה של הכנסת אף אחד לא מביא את הילדים, תאמינו לי, וזוהי זירה חשובה לא פחות מבחינת המחאה החברתית מאשר הרחוב.

שנית, מדובר באמת בפיצול אידיאולוגי. מי שמציג את הכול כגחמות אגו ילדותיות עושה את זה מתוך סיבה להקטין את המחאה ולפגוע בה (אף שבכל ספין יש גרעין של אמת), אבל הזרמים השונים הם באמת, ובכן, שונים. ושניהם יותר מלגיטימיים בחברה דמוקרטית, גם השתלבות בשיטה וגם מלחמה בה מבחוץ. לא מלחמה אלימה, כמובן, אבל לא ניכנס היום להגדרת גבולות האלימות.

בשבוע שעבר ההפגנה התפצלה לה לשתיים - האחת מאורגנת, מורשית ומסודרת, בה נשאו נאומים רהוטים והוצעה הצעה כלכלית ראויה לדיון, והשנייה צעדה חצי-ספונטנית, נטולת מנהיג, נאומים או דרישה ספציפית. האחת משפט רהוט, השנייה נהמה. בהתחלה חשבתי שזו טעות וצעד דבילי, אבל ככל שהערב התקדם הבנתי שכך בדיוק זה אמור היה לקרות.

הערת שוליים: הקווים מטושטשים. עובדה שפח נשרף בהפגנה של הממוסדים ותאמינו לי שבמצעד האנרכיסטי, לכאורה, היו הרבה אנשים מסודרים שיכולים ללמד אתכם על כלכלה.

ג.

המחאה החברתית נמצאת בשלב מעניין. ההתלקחות של לפני שבועיים, עם האלימות והחלון והמעצרים, עוררה לא מעט רגשות. הבעיה עם רגשות, בהקשר של מחאה, היא שהם קצת כמו אנרגיה מתחדשת (המים, הרוח, השמש). יש שם המון כוח, הבעיה שקשה לאגור אותו לאורך זמן או לשנע אותו למרחקים. יכולת לראות את זה לקראת סוף ההפגנה שהתפצלה. אחרי כמה שעות של הליכה ללא התנגדות או אלימות מצד המשטרה, כולם פשוט התעייפו.

אבל הרגשות והמחאה מזכירים לי את האנרגיה המתחדשת מעוד בחינה: היא תמיד מתחדשת. הרוח תמיד תישוב, השמש תמיד תחמם והמים תמיד יפלו למטה. כל עוד עולם כמנהגו נוהג והשיטה תמשיך לדפוק את החלשים ולהיטיב עם העשירים, הדבר הזה ימשיך. האם יש לזה סוף? לא בטוח. האם צריך להיות לזה סוף? בטוח שלא.

הרהור: יש סבירות די גבוהה שיצליחו לפתור את חידת היווצרות היקום לפני שיצליחו לפתור את המצב בקסבה של חברון

דרור פויר

עוד כתבות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"