5 "בועות" שעשויות למוטט את השיטה הקפיטליסטית

פול פארל ממרקטוואץ' ערך רשימה של מספר "בועות" שעשויות להתפוצץ בקרוב ולאיים על השיטה הקפיטליסטית ■ הבעיות המרכזיות: שכר הבכירים, חוסר השוויוניות, הגדלת הפערים ובעיית האבטלה העולמית

פול פארל, כתב באתר מרקטוואץ' ערך רשימה של ה"בועות" המרכזיות הקיימות בכלכלה ובחברה האמריקנית ובעולם, שעלולות להחריב את השיטה הקפיטליסטית.

1. בועת הבריאות - פארל מצטט את הדברים שכתבה בעיתון HuffingtonPost ד"ר מארסיה אנג'ל, מרצה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת הארווארד, שטוענת כי מערכת הבריאות האמריקנית תמשיך לדעוך עם רפורמת הבריאות של אובמה (ה"אובמהקייר"), שאושרה לאחרונה, או בלעדיה. זאת, בעיקר משום שעלויות הבריאות בארה"ב הן מהיקרות בעולם ומגיעות לכדי 15% מהתמ"ג.

2. בועת הפוליטיקה - פארל מציין כי חובות הענק של הממשל בארה"ב יגרמו לתסיסה בקרב העם ויבדלו את וושינגטון משאר המדינות בארה"ב. פארל מצוטט גם גורמים שטוענים כי הפולטיקאים בארה"ב מושפעים במידה רבה מפעולות הלובינג, כך שעל כל נבחר ציבור אחד קיימים 20 לוביסטים שדואגים בעיקר לאינטרסים של שולחיהם.

3. בועת שכר הבכירים - לפי דיווח שפורסם ב"בלומברג", בעוד שבשנת 2011 ביצועי הבנקים היו פושרים במיוחד ומניותיהם צנחו בממוצע בכ-60%, שכר המנהלים עלה ב-20.4%. פארל מציין גם את האי שוויון בחברה האמריקנית כגורם משמעותי נוסף. "לפי נתונים של ה'פד', ב-3 השנים האחרונות ההון של 1% מהאוכלוסיה (המעמד הגבוה) עלה ב-2%, בעוד ההון של מעמד הביניים ירד בכ-39%", כתב פארל.

4. חוסר השוויוניות - הכלכלן הנודע ג'וזף שטיגליץ ציין בספרו החדש כי ארה"ב היא כבר לא "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות" וכי הפער בין העניים לעשירים מתרחב. "הסיכויים של אדם להצליח בחיים תלויים בעומק הכיסים של הוריו", כתב פארל.

5.בועת החובות והאבטלה - פארל מציין בטור הפרשנות המיוחד שכתב, כי אחת הבעיות הרווחות בארה"ב ובעולם כולו היא בעיית החובות הניכרת בעולם כולו ומאיימת להפיל ממשלות. מעבר לכך, פארל מציין כי גם האבטלה הפכה לביות בעיה כרונית וקיימת תופעה נרחבת של סטודנטים המסיימים ללמוד ופשוט לא מצליחים למצוא עבודה.