ש"ד: העברתי כ-2.5 מיליון שקל שוחד לבקשת לופוליאנסקי

עד המדינה בפרשת הולילנד: "בתמורה לעזרת לופוליאנסקי בקידום הפרויקט, הקמנו בית-כנסת עבור ארגון 'יד שרה' וגם רכשנו ארון קודש מהמאה ה-18"

"בתמורה לעזרתו של אורי לופוליאנסקי בקידום פרויקט הולילנד ולבקשתו, הקמנו בית-כנסת עבור ארגון 'יד שרה', וגם רכשנו ארון קודש מהמאה ה-18, שהוא אחד מארונות הקודש היפים שניתן לראות בארץ" - כך העיד היום (ה') ש"ד, עד המדינה במשפט פרשת הולילנד, בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

ביום הרביעי לעדותו במשפט מתמקד ש"ד ביחסיו עם לופוליאנסקי, ראש עיריית ירושלים לשעבר, המואשם בלקיחת שוחד בדמות תרומות לארגון "יד שרה".

לדברי ש"ד, בתחילת 1994 הוא נפגש לראשונה עם לופוליאנסקי, שהיה באותה עת ממלא-מקום ראש העיר ויו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, בקשר לפרויקט הולילנד.

לדבריו, לופוליאנסקי ביקש תרומות עבור "יד שרה", ואמר לו כי הארגון קרוי על שם אמו והוא "הדבר היקר לו ביותר בחייו", ובתמורה החל לסייע בקידום פרויקט הנדל"ן.

היום תיאר ש"ד כיצד העביר כ-2.5 מיליון שקל שוחד לבקשת לופוליאנסקי, ל"יד שרה" ולגורמים נוספים.

ש"ד הדגיש כי לא כל הכספים שהועברו ל"יד שרה" נועדו למטרות רפואיות. "בשנת 2000 ערך לי לופוליאנסקי סיור בבית 'יד שרה'. באותה הזדמנות הוא דיבר אתי על זה שהוא מאוד מעוניין שיהיה בית-כנסת במקום. אז דיברתי עם הלל צ'רני (יזם פרויקט הולילנד - ח'.מ') וקיבלתי ממנו אישור. הודעתי ללופוליאנסקי שאנחנו נסכים להקים בית-כנסת", אמר.

לדברי ש"ד, בהמשך, לופוליאנסקי אמר שהוא מעוניין שבבית-הכנסת יהיה ארון קודש מיוחד. "בתקופה ההיא ראיתי בקטלוג של מכירה פומבית ארון קודש. סיכמתי עם לופוליאנסקי ורכשתי את הארון הזה, והוא הועבר ל'יד שרה' עד בניית בית-הכנסת. הארון עלה 80 אלף שקל. מדובר באחד מארונות העץ היפים שניתן לראות בארץ. הוא מהמאה ה-18, והוא נמצא ב'יד שרה'", ציין ש"ד.

באותה עת, לדבריו, העלה לופוליאנסקי לאישור בוועדה את תב"ע ד' של הולילנד. במקביל, העביר ש"ד שני צ'קים בסך יותר ממיליון שקל למימון בית-הכנסת.

בהמשך עדותו סיפר העד על סכומי כסף נוספים שאותם העביר, לטענתו, לכולל שניהל בנו של לופוליאנסקי, לרכישת כיסאות-גלגלים עבור "יד שרה" ובמזומן עבור לופוליאנסקי. ש"ד טען כי בשלב מסוים הופתע לגלות כי צ'רני שילם שוחד גם לא באמצעותו. לדבריו, לופוליאנסקי סיפר לו כי נפגש עם הלל, וצ'רני הבטיח לו מיליון דולר עבור מערכת אלקטרונית לקריאות מצוקה עבור "יד שרה".

בתשובה לשאלת השופט דוד רוזן - "מה פתאום מיליון דולר לא עוברים דרכך? למה לופוליאנסקי מתעסק איתך בסכומים קטנים, כשהוא סוגר עם צ'רני על מיליון דולר?" - השיב ש"ד: "אני לא יודע מה הביא את צ'רני פתאום להבטיח לו מיליון דולר. במשך השנים צ'רני פחד. ל'יד שרה' הועברו למעלה מ-2 מיליון שקל מתוך 8.9 מיליון ששולמו כשוחד על הולילנד".