"האפוקליפסה" ע"פ רוביני: "סערה גדולה יותר מזו של 2008"

בראיון ל"בלומברג" הכלכלן הידוע יוצא בתחזית אפוקליפטית שמתעלה על כל תחזיותיו הפסימיות הקודמות ■ "הרכבת של גוש האירו נעה בקצב מהיר לעבר אבדון; ארה"ב ניצבת בפני תחתית כפולה וסביר להניח שתתקוף את איראן"

הכלכלן הידוע פרופ' נוריאל רוביני אומנם מתגורר בפרבר צרפתי רגוע, אך עובדה זו אינה מונעת ממנו לנקוט בדיעות פסימיות במיוחד בכל הנוגע לכלכלה הגלובלית. למעשה, בראיון שהעניק ל"בלומברג"הוא יוצא בתחזית אפוקליפטית שמתעלה על כל תחזיותיו הקודמות.

במהלך הראיון, רוביני השתמש במיטב הדימויים והמטאפורות כדי להמחיש את התחזית הפסימית שהוא צופה וטען כי לכל היותר עד תחילתה של 2013, למנהיגי העולם לא תהיה היכולת להתמודד עם הכלכלה המקרטעת והיא תיכנס למשבר חריף יותר מזה שהיה ב-2008.

הכלכלן הפסימיסט ערך סקירה מקיפה של המצב הכלכלי בכל המדינות המרכזיות בעולם וירה לכל הכיוונים: "בגוש האירו הרכבת המקרטעת נעה בהילוך איטי לעבר אבדון ועלולה לנוע לשם בקצב מהיר יותר בשנה הבאה", הוא מצהיר. "בהתחשב בנתונים הכלכליים האחרונים, ארה"ב קרובה מאי פעם למיתון וה'נחיתה' בסין הופכת להיות קשה יותר במקום להיותר רכה".

רוביני לא עוצר וממשיך לספק תחזית קשה: "גם השווקים המתעוררים ומדינות הבריק (ברזיל, רוסיה, סין והודו) סובלות ממיתון שנגרם כתוצאה מהמצב בגוש האירו ובבריטניה, שם המדינות לא עומדות ברפורמות שעליהן הם התחייבו".

"פצצת זמן פוטנציאלית"

לבסוף, רוביני מתייחס גם לאיום הנוסף על הכלכלה הגלובלית וטוען כי קיימת "פצצת זמן פוטנציאלית" בדמות מלחמה גדולה בין ישראל וארה"ב לבין איראן. "המו"מ בין המערב לאיראן נכשל, הסנקציות על איראן נכשלו ואובמה אינו מעוניין במלחמה נוספת לפני הבחירות, אך אחרי הבחירות הכל פתוח וזה לא משנה מי ייבחר". רוביני טוען כי לאחר הבחירות סביר להניח שארה"ב תחליט לתקוף את איראן, עניין שיגרום לזינוק במחירי הסחורות והנפט.

"זוהי הסערה המושלמת", הוא ציין. "אתם עשויים להתמודד עם התמוטטות של גוש האירו, תחתית כפולה בארה"ב, נחיתה קשה בסין ובשווקים המתעוררים ומלחמה במזרח התיכון. בשנה הבאה צפויה סערה גלובלית מושלמת וקשה יותר מזו שהתחוללה ב-2008".