אולמרט אשם במה שלא הואשם

בשוק הפיננסי "הלוואה" כזו היא מתנה מהסוג שהחוק אוסר על איש ציבור לקבל

נניח שאהוד אולמרט יצא זכאי בכל שלושת האישומים. האם הוא ראוי לשוב לחיים הציבוריים? התשובה היא שלילית בגלל מכלול התנהגותו והתנהלותו בענייני כספים ואנשי עסקים עשירים.

למשל, משל חשוב מאוד: הכסף שאולמרט קיבל מאיש העסקים האמריקני ג'ו אלמליח בשנת 1993 בסך 75 אלף דולר.

אולמרט היה אז חבר כנסת באופוזיציה, זמן קצר לפני שנבחר לראשות עיריית ירושלים. אולמרט, בעקביות ועקשנות, השאיר את הכסף אצלו. בשנת 2003 (עשר שנים לאחר מתן הכסף), אמר אולמרט למבקר המדינה, בתשובה לשאלתו, כי הוא "מתכוון להחזיר את הכסף כשיתאפשר לו".

ביולי 2004 החתים המבקר את אולמרט על מסמך שבו התחייב להחזיר את חובו עד 1 בינואר 2009. אולמרט הבין שהגיע לקצה הספינים שלו, והפעם החזיר את הכסף. 17 שנה לאחר שקיבל אותו. מכיוון שהמבקר באותה עת היה גולדברג, ולא לינדנשטראוס, הפרשה לא הגיעה אז לשולחן היועץ המשפטי לממשלה.

הלוואה שהיא מתנה

בשוק הפיננסי "הלוואה" כזאת נחשבת למתנה מהסוג שהחוק אוסר על איש ציבור לקבל. אבל אתם יודעים מה? בואו נניח לחוק גם כאן. מה אומרת פרשה זו על יושרו, ובעיקר יושרתו, של אולמרט כאדם?

שאלה למטיפים לשובו של אולמרט לחיים הציבוריים: גם לכם יש חברים שנותנים לכם "הלוואה" ל-17 שנה? הייתם מסרבים להחזיר כסף כזה? ולו סירבתם, לא הייתם חוטפים תביעה, או לפחות מאבדים חבר?

אצל אולמרט כל הדברים הללו לא קרו. כשהוא אמר למבקר גולדברג שיחזיר את הכסף "כאשר יוכל", זו לא הייתה רק עזות מצח. אולמרט כנראה ידע שאלמליח בכלל לא התכוון ולא רצה שהכסף יוחזר לו. מטעמים של חברות אמיצה? מסיבות שאולי ידועות רק לשניהם? וכשאולמרט לבסוף החזיר את הכסף, זה כנראה לא היה מרצון, אלא מחוסר ברירה.

וגם תמונות של עליזה

אלמליח צ'יפר את אולמרט גם בדרכים אחרות. עליזה, אשת אולמרט, היא ציירת חובבת. אלמליח קנה ממנה תמונות רבות. לא הרבה ציירות חובבות זוכות לכך. והעטים היקרים במיוחד כבר אמרנו?

על שום דבר מאלה לא הוגש אישום, ואולמרט צחור בהם. במישור המשפטי-פלילי. אבל מה זה אומר עליו כאדם? כאיש ציבור? כמנהיג האמור לשמש דוגמא? ורק אל תגידו לי שיש עוד כאלה! זה לא מצדיק, וזה תפקידכם-תפקידנו, לדאוג שלא יהיו כאלה.

אלמליח ולדור

הפרקליט לדור אמר בראיון עיתונאי שאולמרט לא החזיר את ה"הלוואה" לאלמליח. הוא אמר זאת בעיצומו של המשפט נגד אולמרט. זו היתה אמירה לא נכונה, לא אחראית, ועבירה לכאורה על חוק הסוביודיצה. בגלל אותו ראיון על לדור ללכת. אולי יותר מאשר בגלל הזיכויים של אולמרט.