פוגל: "די, נמאס לעשות פה עסקים; ועדת הריכוזיות הזויה"

עוד הוסיף יו"ר מגדל: "אני מקווה להיות במגדל עוד הרבה שנים, וליהנות מהתפקיד עם הבעלים החדשים" ■ מגדל שוקי הון: "יש הזדמנות אחת בשוק החוב והיא באג"ח הקונצרניות"

"באחרונה אנו עדים להתנהגות פוליטית וצדקנית של רגולטורים ומשפטנים, שמביאה להתפתחות של מיתון שהולך וגדל בצעדים קטנים. די, נמאס לעשות פה עסקים", כך אמר היום אהרון פוגל, יו"ר קבוצת הביטוח מגדל, בכנס שערך בית ההשקעות של הקבוצה, מגדל שוקי הון, ללקוחות נבחרים שלו בהרצליה.

פוגל התכוון בדבריו להתהדקות הרגולציה הכוללת ובין היתר למסקנות ועדת הריכוזיות. "פוגעים בזכויות הקניין וממציאים המצאות של ריכוזיות", הוסיף, "איפה שבאמת יש ריכוזיות, כמו בתחום החשמל, הנמלים והבנקים, אף אחד לא עושה כלום. במקום זאת ממציאים פתרונות של הפרדת החזקות ריאליות מפיננסיות".

פוגל אמר עוד כי, "נוצר מצב שבו לא כדאי להיות חברה ציבורית. גם לא כדאי להנפיק אג"ח, כי אולי תמצא את עצמך עומד מול גופים מוסדיים שרק מנסים לעמוד בציפיות התקשורת. ועדת הריכוזיות הייתה ועדה הזויה שמכריחה למכור חברות באופן כפוי ולתכלית לא ראויה".

פוגל סיפר על אחת ההשקעות של מגדל בחברת יזמות פרטית. "כשנה לאחר ההשקעה היזם בא לספר לי בשמחה כי הוא עומד להנפיק את החברה לפי שווי כפול מזה שמגדל השקיעה בה. אמרתי לו 'אל תעיז, ברגע שתהיה ציבורי כל יכולת היזמות שלך תאבד. מגדל השקיעה בחברה שלך כי הניהול שלכם לא מושפע לרעה מדברים מיותרים'". עוד הוסיף פוגל כי "זה לא מקרה שיש לא מעט עסקאות שמדווחים עליהן בתקשורת, אבל בפועל לא קורות. קשה מאוד לממש עסקאות היום".

גם על הצעות החקיקה להגבלת שכר הבכירים לא חסך פוגל את ביקורתו, ואמר כי "כשאתה רוצה למנות מנהל טוב, ורובם כבר מועסקים במקום אחר, החקיקה תגביל אותך להביא אותו לנהל את העסק שלך, כי אולי התנאים שסיכמת איתו לא עומדים בחוק".

קבוצת הביטוח מגדל עומדת לעבור לידי שלמה אליהו, שרכש את השליטה מג'נרלי האיטלקית לפני חודשים ספורים תמורת כ-4 מיליארד שקל.

פוגל התייחס לעתידו בקבוצה ואמר כי "מה שבאמת הייתי רוצה זה להיות מאמן כדורסל. אבל אני כבר 12 שנים במגדל ומקווה להיות בה עוד הרבה, וליהנות מהתפקיד עם הבעלים החדשים".

"מי שיש לו אוויר ייהנה מהתשואות"

פוגל הוסיף ששנת 2012 תיזכר כשנה ש"פגעה בחדוות היצירה של כולנו. ככל שנמהר לשנות כיוון וליצור מדיניות כלכלית-חברתית כוללת, שנותנת מענה לבעיות שעלו מהמחאה החברתית, אז 2012 תישאר אירוע לא חשוב בהיסטוריה. אבל אם נאחר בתגובות, היא תיזכר כשנה שבה הרצון לעשות עסקים נתקל בדמגוגיה רגולטורית או פוליטית".

נושא נוסף שבו עסק הפאנל הוא ההחלטה על העלאת יעד הגירעון בתקציב 2013 ל-3% מהתמ"ג. "אפשר להגיע לגירעון גבוה אבל תלוי מתי", אמר יעקב ויינשטיין, מנהל ההשקעות הראשי של מגדל שוקי הון, "אנחנו בתקופה דפלציונית, ולכן המדיניות צריכה להיות שונה. בישראל במיוחד אין משמעות להורדת ריבית מבחינת השפעה מיידית על הפעילות הכלכלית, והדרך היחידה היא דרך הגדלת הגירעון. בדרך כלל משתמשים בהגדלת הגירעון לצורך השקעה בתשתיות, ולצערי כאן זה לא הולך לקרות".

ויינשטיין התייחס להזדמנויות שהוא מזהה כיום בשווקים, וציין את שוק האג"ח הקונצרניות. "חד משמעית, יש הזדמנות אחת בשוק החוב. אמנם לא מדובר בהזדמנות של 2008, אבל עדיין יש כאן הזדמנויות גדולות. הבעיה היא שאין מספיק שחקנים שמוכנים לשבת בהשקעה לזמן ארוך. בהיעדר כסף שיקנה את האג"ח, נהיה עדים לתנודתיות, אך גם להזדמנויות גדולות. רק מי שיש לו אוויר ייהנה מהתשואות שניתן למצוא כיום".

ויינשטיין ופוגל התייחסו ל"חוק התספורות" שעבר אתמול בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. "אין לי מה להגיד על החוק. בחלק מהמקרים הוא יסבך, ואולי בחלק יעזור. באשר להסדרי חוב חייבים להפריד בין שני מקרים - אם בעל חוב מוכן להשתתף ולהזרים כסף, זה צריך להיעשות רק לפי רצונו; אם הדבר נכפה עליו, זו פגיעה אנושה במשמעות חברה בע"מ. במקרה שהוא לא מוכן להשתתף, בעלי האג"ח צריכים לקחת ממנו את המניות. ברוב המקרים בכלל לא חשוב מי בעלי החברה. מעטים המקרים שבעלים ספציפי חשוב להצלתה, וזה כולל את הבנקים", אמר פוגל.

"אנחנו במגדל שוקי הון, בניגוד למגדל ביטוח, לא נותנים אשראי אלא קונים אג"ח בשוק, והרבה פעמים במחירים הזדמנותיים. הייתי רוצה לראות בישראל מנגנון דומה לזה שקיים בארה"ב (Chapter 11 - ת.ק). כשאנחנו מזהים בעיית חוב שהולכת ומתגבשת, שופטים שואלים אותנו - אם עכשיו הכול בסדר ויש לחברה כסף לשלם, מה הבעיה? אבל ברור שכשתתעורר בעיה כבר יהיה מאוחר מדי".

"כל אחד רוצה להיות כחלון"

משתתפי הפאנל גם התייחסו לשאלה איך הם יזכרו את שנת 2012. "זו שנה שבה כל רגולטור רוצה להיות משה כחלון. לעומת ההצלחה של שר התקשורת, לפי הניסיונות של כל מי שרוצה לחקות אותו, אנו מבינים שחלק גדול מהעתיד שלנו מונח על כף המאזניים. האם כולם יהיו כחלון, או שנצליח לצאת מ"הכחלניות" הזו למשהו שגם תהיה בו צמיחה?".

רונן טורם, מנכ"ל מגדל שוקי הון, אמר כי שנת 2012 היא "השנה שבה הבנתי שאין בכוחות של איחוד מוניטארי לשאת את גוש האירו - הוא איבד את זכות הקיום שלו".

כן דיבר טורם על הירידה במספר החברות הציבוריות בבורסה ואמר כי "לצערי, בחמש השנים האחרונות אני לא זוכר הנפקת מניות משמעותית. מחזורי המסחר יורדים, זרים עוזבים את ישראל, הרגולציה מכבידה, תיקון 16 ועוד. כאשר מנהל או בעל שליטה עושה את החישוב אם כדאי לו לגייס חוב או מניות, התשובה כבר מורכבת. לצערי נכנסנו למצב של סחרור, ונדרשת פה התערבות של הרגולטור".