שוב זה קורה: ארה"ב לא הזמינה את ישראל לכנס נגד טרור

הערכות בוושינגטון: בפעם הראשונה זה היה בגלל ארדואן, וגם בפעם השניה ■ מקורות בקונגרס: ארה"ב מצניעה את הניסיון של ישראל במאבק בטרור כדי לגייס מדינות ערביות לקמפיין הזה

בפעם השניה בתוך חודשיים, מנע ממשל אובמה את השתתפות ישראל בפורום בינלאומי למאבק בטרור למרות הניסיון וההישגים שצברה ישראל בזירות שונות של מאבק זה.

כפי שדווח ב"גלובס" ב-9 ביוני, לא הזמינה וושינגטון את ישראל למושב הבכורה של הפורום הגלובלי ללוחמה בטרור (GCTF), שהתקיים באיסטנבול. גורם פרו-ישראל אמר אז, כי הדרת ישראל מהפורום נבעה מהתנגדות נחרצת של ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן. ישראל עשתה מאמצים רבים לקבל הזמנה למושב באיסטנבול והעובדה שהיא נותרה בחוץ, למרות שיתוף הפעולה ההדוק בין ישראל לארה"ב בענייני מודיעין, חוללה אכזבה עמוקה בירושלים.

בקהיליה הפרו-ישראלית בוושינגטון, וכמובן בישראל עצמה, שררה תקווה, שישראל תוזמן להשתתף במושב הבא של הפורום, בספרד. החשיבה היתה, שממשל אובמה נאלץ להתחשב בדעת ארדואן מפני שארצו אירחה את כנס הבכורה. לפי חשיבה זו, לא היה אפשר להעלות על הדעת שישראל לא תוזמן לכנס נגד הטרור במדינה כספרד, שנפלה קרבן למעשי טרור אכזריים פעמים רבות. התקווה הזו נכזבה, למרות מחאות של מחוקקים על גבעת הקפיטול ולמרות מאמצים מחודשים של ישראל. רמזים של גורמי ממשל, שנתפסו כמרגיעים, נשענו בדיעבד על כרעי תרנגולת. המושב השני של פורום GCTF נערך בתחילת השבוע במדריד ללא נוכחות ישראלית.

"ישראל בכנס טרור בטורקיה, יוק; ישראל בכנס טרור בספרד, יוק; והיכן היא תהיה יוק בעתיד"? שאל, באופן רטורי, גורם פרו-ישראלי.

בפורום במדריד, כמו בקודמו, השתתפו 29 מדינות ועשר מתוכן הן מדינות ערביות ו/או מוסלמיות: אלג'יריה, מצרים, אינדונזיה, ירדן, מרוקו, פקיסטאן, קטאר, סעודיה, טורקיה והאמירויות הערביות המאוחדות. עם הקבוצות נמנות גם רוסיה, סין והודו, קבוצת מדינות מערביות גדולות והאיחוד האירופי.

פקיד אמריקני בכיר אמר לפני פתיחת המושב הראשון, בטורקיה: "כבר מתחילתו מבקש הפורום לגשר על הפערים העמוקים בקהיליה הבינלאומית שמפרידים בין המדינות המערביות התורמות לבין מדינות שבהן יש רוב מוסלמי. אני חושב שהארגון כבר השיג את מטרתו באופן יעיל למדי".

ההערכה בוושינגטון היא, שהתנגדותו הנמשכת של ארדואן תרמה להדרת ישראל גם מהמושב בספרד, אך, לפי אותה הערכה, ראש ממשלת טורקיה לא היה צריך להתאמץ יותר מדי כדי לכפות את רצונו על הממשל, ו"ארה"ב לא נאנסה תחת איומי סכין". מקורות בקונגרס ומי שמתוארים כ"מומחים אזוריים", המצוטטים באתר הימני The Washington Free Beacon, אמרו, שממשל אובמה מצניע במכוון את מאבקה של ישראל בטרור כדי לפייס מדינות ערביות ולגייס את תמיכתן במאבק שמובילה ארה"ב נגד הטרור.

אחד מהמקורות בקונגרס אמר לאתר, כי משרד החוץ האמריקני אישר באוזניהם של מחוקקים שגילו עניין בנושא, כי ישראל אכן הודרה ממושב הפורום בספרד. "הסטייט דיפרטמנט הודיע לנו, שרק 29 המדינות המקוריות (כלומר אלה שהשתתפו במושב באיסטנבול, ר.ד.) הוזמנו והמשמעות היא, שישראל לא".

לא זו בלבד שישראל לא הוזמנה לפורום בספרד, אלא שהישגיה המשמעותיים בלוחמה בטרור, כמו גם העובדה שהיא שימשה מטרה לטרוריסטים, הושמטו לגמרי מסקירה שהשמיע הנציגה האמריקנית הבכירה בכנס, מריה אוטרו, תת שרת החוץ לענייני ביטחון אזרחים, דמוקרטיה וזכויות אדם.

אוטרו אמרה, כי אשתקד היא השיקה סרט חדש, "שמעו את קולותיהם", שפורש את סיפוריהם של 11 ניצולים מהתקפות טרור בפקיסטאן, ירדן, צפון אירלנד, אוגנדה, טורקיה, אינדונזיה, הודו, ספרד, קולומביה וארה"ב. ישראל לא הוזכרה בסרט ולא בדברי הדיפלומטית האמריקנית.

"הסרט... הוא קריאה רבת עוצמה לקהלים ברחבי תבל, ובמיוחד לאלה שמגלים אהדה למצוקות שמזינות את הטרוריסטים, לגלות מודעות למחיר האנושי של הטרור, ואני שמחה שהסרט הזה יוקרן שוב גם במושב בספרד", אמרה אטורו.

גורמים פרו-ישראליים בוושינגטון אמרו שההשמטה הזו היתה מכוונת. "כאשר הממשל הבטיח לכלול את ישראל בפורום נגד הטרור... לאחר הדרתה ממושב הבכורה באיסטנבול, היה אפשר להניח שארה"ב תקיים את הבטחתה", אמר לאתר ג'וש בלוק, פעיל דמוקרטי ולשעבר דובר אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון. "ברור שמישהו נכשל כאן... כיצד אפשר להדיר את ישראל ממושב נוסף של פורום נגד טרור... נשגב מבינתי... כאשר מיט רומני, המועמד הרפובליקני הצפוי לנשיאות, תוקף את הרקורד של הממשל בסוגיית ישראל, הטעות הזו בולטת בחריגותה".

דוברת של משרד החוץ האמריקאי התחמקה משאלות של כתבים על נושא זה.