רשות ההגבלים פשטה על תנובה; החשד: הסדר כובל עם הרשתות

עפ"י החשד, תנובה הפרה את הצו המוסכם שהסדיר את היחסים עם רשתות השיווק, ועברה על המגבלות שנועדו להגן על התחרות ולמנוע מונופול ■ מדובר בחקירה שנייה של הרשות נגד תנובה ■ בכירים נלקחו לחקירה, מסמכים הוחרמו

רשות ההגבלים העסקיים חקרה היום (ב') תחת אזהרה בכירים בקבוצת תנובה. הבוקר פשטו חוקרי רשות ההגבלים על משרדי תנובה בגלילות ועיכבו לחקירה כמה בכירים בקבוצה ועובדים נוספים.

החשדות הן כי תנובה עברה על חוקי הגבלים עסקיים, ובפרט עברה על המגבלות שהוטלו עליה בתוקף "הצו המוסכם" שפרסם בשעתו הממונה על ההגבלים העסקיים. מדובר בצו שעליו חתומים מספר רב של ספקים בשוק, שנועד להגן על התחרות ולמנוע את ניצול כוחם של הספקים הגדולים במדפי הרשתות.

זוהי הפעם השנייה שבה חוקרי רשות ההגבלים פושטים על משרדי הקבוצה, אם כי מדובר בשתי חקירות שונות. בספטמבר 2011 פשטו חוקרי הרשות על משרדי תנובה וחקרו תחת אזהרה את יו"ר תנובה לשעבר, זהבית כהן, ובכירים נוספים, וזאת בחשד להסתר מסמכים, הסתרה הנחשבת לעבירה פלילית.

החקירה אז נפתחה בעקבות חשיפת דוח מקינזי ב"גלובס", ולפיו תנובה העלתה את מחירי הקוטג', הגבינה הצהובה והגבינה הלבנה, בהתאם לדוח כלכלי שהצביע כי הביקוש למוצרים קשיח.

13 בעלות מונופולין

עם הפרסום ב"גלובס" התברר כי תנובה הסתירה את הדוח מרשות ההגבלים, אף כי התבקשה להעביר את כלל המסמכים שיש לה, הנדרשים לשם בדיקת מעמדה המונופוליסטי בשוק. רשות ההגבלים טרם פרסמה את המלצותיה בחקירה הקודמת.

הקשר בין שתי החקירות אינו מקרי. ל"גלובס" נודע כי הבסיס לחקירה הנוכחית הוא מסמכים שמצאה הרשות בפשיטה הקודמת על משרדי תנובה, שמהם עלו החשדות האמורים.

הצו המוסכם גובש לאחר משא-ומתן ממושך שניהלה רשות ההגבלים עם ספקי המזון, כהמשך לחקירה שניהלה הרשות בין השנים 2000-2002 בעניין יחסי הסחר שבין הספקים הדומיננטיים לרשתות השיווק הגדולות.

על הצו חתמו 13 ספקיות מזון השולטות בחלק משמעותי ביותר בשוק - מחזיקות בנתח שוק של יותר מ-50% - כך שמעמדן הוא של בעלות מונופולין בתחומן או בשיעור קרוב לכך. עם הספקיות שחתמו על הצו נמנות תנובה, יוניליוור, אסם, שטראוס, קוקה-קולה, יפאורה ועוד.

הצו המוסכם קובע איסורים ומגבלות על הסדרים בין ספקים דומיננטיים לרשתות השיווק, שתוצאתם היא חסימת גישתם של ספקים מתחרים למדפי רשתות השיווק הגדולות. הוראות הצו המוסכם אמורות היו לנטרל את הסכנה הגלומה בהסדרים שנחשפו במסגרת החקירה.

בעמדת הממונה על ההגבלים ביחס לנוהגים מסחריים בין ספקים דומיננטיים בתחום המזון לרשתות השיווק הגדולות, מנתה הרשות שורה של הסדרים טיפוסיים, אשר לדעתה עולים כדי הפרה של הוראות חוק ההגבלים.

בין השאר צוינו במסמך נוהגים של רשתות השיווק לצמצם את מספר הספקים המתחרים בספק הדומיננטי שמוצריהם יוצגו על מדפי הרשת, וכן קביעת סוג וזהות המוצרים המתחרים; שריון נתחים מהותיים במדפי הרשת ותצוגות מועדפות לטובת הספק הדומיננטי ומוצריו; הבטחת נתח שוק מונופוליסטי לספק דומיננטי מכלל מכירות הרשת; ומתן הטבות, הנחות ובונוסים מצרפיים בזיקה להשגת יעדי מכירות הספק הדומיננטי.

תשתית ראייתית מורכבת

במסגרת הצו המוסכם נאסר על ספקים לקשור את גובה הבונוס לרשתות עם מכירות מוצרים בקטגוריות שבהן הספק דומיננטי ברשת. עוד נקבע כי ספק לא יהיה צד להסדר שהתוצאה שלו היא צמצום מספר הספקים ברשת בכל דרך שהיא לרבות, באמצעות תשלומים שונים לרשת.

עוד קובע הצו כי ספק לא יהיה צד להסדר שבו הוא מקבל מחצית משטח המדף בקטגוריות שבהן הוא דומיננטי. בנוסף, מטיל הצו איסור על מעורבות הספקים בניהול הקטגוריות.

ברשות ההגבלים העסקיים מודעים לכך שלא יהיה פשוט לגבש תשתית ראייתית נגד תנובה, ולפיכך ביקשו היום שלא למסור כל פרטים בנוגע לחקירה, בנימוק שכל פרסום עלול לשבש אותה.

לדברי שחקנים בענף, חלק מהסעיפים בצו המוסכם מופרים חדשות לבקרים, אך הדברים אינם באים לידי ביטוי בנוסח של ההסכמים המשפטיים בין הצדדים. ייתכן, לפיכך, כי המסמכים שמצאה הרשות הנם נספחים שונים להסכמים עם רשתות השיווק.

"כשרשתות השיווק אומרות לך שאין מקום במקרר, מה המשמעות של זה? ששטח המדף של 3 יצרניות החלב הגדולות לא פרופורציונלי לשום דבר. הרשתות מקבלות בונוס סוף שנה גם על המדף, גם אם זה לא מוצהר בריש-גלי. כדאי שהממונה יחשוף את חישוב הבונוס בין הרשתות ל-3 ספקיות החלב הגדולות", אומר ספק קטן ל"גלובס".

במאי 2010 חשף "גלובס" כי קבוצת תנובה ורשת מגה הגיעו להסכם שיעניק, בסופו של תהליך, יתרון לקבוצת תנובה במקררי החלב של מגה. במסגרת זו סוכם כי מגה תערוך שינוי בפלנוגרמות של מקררי החלב, כך שבמקום לסדר את המוצרים לפי קטגוריות - המוצרים יסודרו לפי ספק.

בהתאם לסיכום בין הצדדים, במחצית מסניפי מגה תנובה תהיה הספק הראשון בכיוון התנועה של הצרכן ברשת, כלומר הצרכן יפגוש קודם כל במוצרי החברה. במחצית האחרת של הסניפים תקבל שטראוס עדיפות.

המשמעות היא כי חברת טרה, החברה השלישית בגודלה בשוק, תהיה בנחיתות. לשטראוס יש פעילות מועטה, אם בכלל, בקטגוריות הלבה של שוק החלב, כך למשל בחלב הניגר ובגבינות הרכות. לכן הסידור החדש יעניק לתנובה יתרון על טרה, גם כאשר שטראוס תהיה הראשונה בפלנוגרמה.

כפי הנראה, תנובה שיפתה את מגה על המהלך באמצעות הבונוס השנתי.

מילון מונחים
 מילון מונחים

הצו המוסכם
 הצו המוסכם