צוות חירום חדש ינסה לאתר "משה סילמנים" לפני האסון

גלי צה"ל: "אורות אדומים" - זהו שמו של צוות החירום החדש שהקימו משרד הרווחה והמשרד לביטוח לאומי ■ מטרתו לטפל במקרים של מצוקה אישית קשה, שעלולה להוביל למעשים של ייאוש

משה סילמן, שהצית את עצמו במהלך הפגנת המחאה החברתית בתל-אביב במוצאי השבת האחרונה, עורר דאגה רבה במשרד הרווחה והביטוח הלאומי - המוסדות שאליהם הפנה סילמן אצבע מאשימה למצבו. בעקבות האירוע הזה הוחלט על הקמת צוות מיוחד בשיתוף משרד הרווחה והביטוח הלאומי, שיאתר מקרים קשים וחריגים ויטפל בהם באופן מקצועי ורגיש יותר.

בראש הצוות החדש, שייקרא "אורות אדומים", יעמדו מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ', ומנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, הפרופסור שלמה מור-יוסף. "אירוע חריג של הצתה אישית מחייב הסתכלות פנימה לכל מערכת", מסביר מור-יוסף, "בין השאר חשבנו שאחד הנושאים שצריך לתת לו תשובה זה מצוקה של אנשים ושל אנשי צוות שלפעמים מרגישים שאין להם כתובת או שהם נופלים בין הכיסאות".

הצוות המיוחד יבחן כל מקרה לגופו ויפעל תוך קיצור הליכים כדי לתת מענה לאותן מצוקות חריגות שיאותרו. בין היתר, מקרים קיצוניים יאותרו באמצעות קו החירום של משרד הרווח בטלפון 118, ובקרוב יוקם קו דומה בביטוח הלאומי.

מוקדי סיוע דומים פועלים גם בעמותות מתנדבים לסיוע נפשי. המנהלת המקצועית של ער"ן, ד"ר שירי דניאלס, מספרת שמאז המקרה של משה סילמן, הטלפונים במוקד שלהם - 1201 - לא מפסיקים לצלצל. "ער"ן - הקו החם הגדול ביותר במדינת ישראל שמקבל כ-150 אלף פניות בשנה - הוא סוג של ברומטר של החברה הישראלית, וכשאנחנו עדים לאירוע שהוא רחב היקף בהשפעתו על החברה מבחינה לאומית-ערכית-חברתית אז אנחנו רואים מיד השלכות על הקווים", אומרת ד"ר דניאלס.

בימים הקרובים תימשך בדיקת התנהלות מוסדות הרווחה והביטוח הלאומי במקרה של משה סילמן, שנואש מהמערכת, ונקט את הצעד הקיצוני ביותר. בעקבותיו ניסה להצית את עצמו גם אדם נוסף אתמול בבאר-שבע, ושתי הצתות התרחשו גם בכניסה למשרד הביטוח הלאומי ברמת-גן ובאילת.