האוצר וההסתדרות הסכימו על תנאי העסקת עובדי הקבלן

ההסכם יחל רטרו-אקטיבית מה-1 במאי 2012 ■ העובדים יקבלו שכר מינימלי של 4,500 שקל לחודש, הפרשות לקרן השתלמות וזכאות לפנסיה ■ עיני: "מדובר בבשורה משמעותית" ■ שטייניץ: "גאים בהסכם"

נציגי משרד האוצר והסתדרות העובדים הכללית הגיעו היום (ג') להסכמה על פרטי הסכם עובדי הקבלן, אשר צפוי להוביל לשיפור בתנאי השכר והתנאים הסוציאליים של העובדים בעבודות נקיון ושמירה, במסגרת התקשרויות המדינה עם ספקי שירותים. העלות הכוללת של ההסכם היא 800 מיליון שקל.

לפי ההסכם, השכר והתנאים הסוציאליים יוענקו באופן רטרו-אקטיבי לעובדי השמירה והניקיון החל מה-1 במאי 2012.

לשאלת "גלובס" מאיפה יבוא הכסף, השיבו באוצר: "בבניית תקציב 2013 יילקחו סוגיות אלה בחשבון". נכון לעת עתה, להסכם אין תקציב מסודר - והאוצר יידרש לקצץ במקום אחר, כדי לממן את עלויות ההסכם. נזכיר כי בבניית תקציב 2013 יש צורך לבצע קיצוצים בסך כ-15 מיליון שקל על מנת לעמוד בכלל ההוצאה.

ההסכם כולל התייחסות ל-3 סוגיות עקרוניות. הראשונה, היא החלת עקרונות ההסכם על התקשרויות קיימות של המדינה עם ספקי השירותים - וזאת, על בסיס פיצוי כספי של האוצר לחברות הקבלן, בכדי להחיל את הסכם העקרונות כבר כעת. לפי נתוני האוצר, יש לציין כ-60% מההתקשרויות של המדינה הם חברות קבלן צפויות להסתיים בחודשים הקרובים, ולהיחתם מחדש תחת התנאים העדכניים.

הסוגייה העקרונית השנייה, כי סוג העובדים עליהם יחול ההסכם - כאשר נקבע כי זה תקף לגבי עובדי השמירה והניקיון, כולל מטאטאי הרחובות. במסגרת ההסכמה העקרונית השלישית, סוכם כי ההסכם יוחל גם על גופים הנתמכים ומתוקצבים מהמדינה, דוגמת רשויות מקומיות וחברות ממשלתיות.

לפי ההשכר, השכר המינימלי שישולם לעובדים יעלה ל-4,500 שקל, ומענק הצטיינות (בונוס) יוענק לעובדים מצטיינים, אחת לשנה.

באשר לתנאים הסוציאליים, כולל ההסכם מספר תוספות שלא היו כלולות בהסכמים קודמים - וביניהן הפרשת קרן השתלמות בשיעור של 7.5% (הגובה המקסימלי במגזר הציבורי), שי לחג בהתאם לתשורות המחולקות לעובדי המדינה, הגדלת דמי ההבראה, הגדלת ההפרשות לפנסיה (1% מעביד, 1% עובד), ההפרשות יהיו על שכר בסיס ושעות נוספות, זכאות לפנסיה מהיום הראשון, ארוחות מסובסדות במקומות בהם קיים הסדר שכזה לעובדים הקבועים - כל זאת, בדומה לתנאיהם של עובדי המדינה.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר על ההסכם כי "אנחנו גאים בהסכם שנחתם בנושא עובדי הקבלן, המשפר את שכרם ותנאי העסקתם של עובדי השמירה והניקיון. ההסכם משקף מחד את הצורך בחיזוק עובדים אלו ומאידך, את ההכרח בשמירה על מבנה המשק. עם החתימה יכנסו ההסדרים החדשים לתוקף".

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר כי "מדובר בבשורה משמעותית לעובדי השמירה והניקיון במגזר הציבורי. מימשנו את הבטחתנו כי עובדי השמירה והניקיון יקבלו את תוספות השכר וההטבות רטרואקטיביות מהראשון למאי, כפי שנקבע בהסכם ההבנות. כמו כן, עמדנו על כך, שגם עובדים המועסקים במסגרת המכרזים הקיימים יקבלו את התוספות וכמו כן, עובדים המועסקים בכלל הגופים הציבוריים ולא רק בחצרות המעסיק. בתקופה הקרובה, נפעל אף ליישומו של ההסכם במגזר הפרטי ולהחלת צו הרחבה".