למרות הביקורת: המכללה באריאל הוכרזה כאוניברסיטה

המועצה להשכלה גבוהה של יהודה ושומרון החליטה להפוך את המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה מן המניין ■ ההחלטה התקבלה ברוב של 11 מול 2, כשברקע ביקורת קשה של ארגוני שמאל

אחרי לא מעט מחלוקות, החליטה הערב (ג') המועצה להשכלה גבוהה של יהודה ושומרון להפוך את המרכזי האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה מן המניין. ההחלטה אושרה ברוב של 11 חברי ועדה מול שני מתנגדים בלבד. האוניברסיטה החדשה תהיה השמינית בישראל, והראשונה מעבר לקו הירוק.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התקשר הערב לראש עיריית אריאל, רון נחמן, ובירך אותו על ההחלטה. "זהו יום חג לאריאל ויום חג להשכלה הגבוהה בישראל", אמר נתניהו. גם שר החינוך בירך על ההחלטה: "המועצה להשכלה גבוהה של יהודה ושומרון החליטה לא להיכנע למסע לחצים והפחדות - וקיבלה החלטה נכונה, עניינית ומקצועית", אמר. "ההחלטה היא בשורה חשובה למרכז האוניברסיטאי אריאל, כמו גם משרתת את טובת מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל בכללותה".

שר החוץ ויו"ר "ישראל ביתנו", אביגדור ליברמן, בירך אף הוא על ההחלטה. "זה צעד חשוב הן בחיזוק האקדמיה בישראל והן בחיזוק ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון", אמר ליברמן. "זהו גם הישג גדול נוסף של ישראל ביתנו, שהציבה את הקמת האוניברסיטה באריאל כאחד התנאים להקמת הממשלה וכסעיף מרכזי בהסכם הקואליציוני".

ארגוני שמאל הפגינו היום במחאה על ההחלטה להפוך את המרכז האוניברסיטאי אריאל לאוניברסיטה. "לא מדובר בהחלטה שיש לה סיבות אקדמאיות - אלא פוליטיות, שנועדה לספק גורמים פוליטיים", אמר לחדשות 2 באינטרנט יריב אופנהיימר, מזכ"ל "שלום עכשיו". "ההחלטה הזאת היא שגויה, לא נכונה, שתפגע במעמד ההשכלה הגבוהה בארץ ובעולם. צריך לתת את הכספים האלה למוסדות אקדמאיים אחרים. רק בהתנחלויות הדברים מתהפכים, הוועדה שעשתה את העבודה לא הייתה יסודית ולא אובייקטיבית. רק המתנחלים ותומכיהם רוצים בה".

ראשי האוניברסיטאות עדיין מתנגדים

אתמול קראו ראשי האוניברסיטאות למועצה שלא לתמוך בהכרזה על המוסד כאוניברסיטה, בנימוק שהדבר יפגע בתקציבים של המוסדות הקיימים. מנגד, מופעל על המועצה לחץ פוליטי כבד מצד שר החינוך גדעון סער ושר האוצר יובל שטייניץ, שכבר הבטיחו לתקצב את המהלך בכ-50 מיליון שקלים.

לפני כשבועיים המליצה הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה להשכלה גבוהה שלא להכיר במרכז האוניברסיטאי אריאל כאוניברסיטה מהמניין. בהחלטתה גרסה הוועדה שאין צורך בעוד אוניברסיטה ויש לחזק את המוסדות הקיימים.

על פי ההמלצה, תוארך ההכרה במוסד כמרכז אוניברסיטאי מבלי לשנות את מעמדו הנוכחי. "לאור חשיבותו ומורכבותו של הנושא החליטה הוועדה שאין בידיה לעת עתה לשנות את ההחלטה מ-2006, לפיה לא קיים בשלב זה צורך בהקמה או הכרה באוניברסיטה נוספת, וזאת עד להשלמת תהליך בחינה מעמיקה בנושא מבנה מערכת ההשכלה הגבוהה", נכתב בהודעת המועצה להשכלה גבוהה.

ההמלצה זכתה לתמיכתם של ועד ראשי האוניברסיטאות שהגיבו בסיפוק רב ולביקורת חסרת תקדים של בכירים במרכז האוניברסיטאי באריאל. "אנחנו מצפים משר החינוך לא להיכנע לקרטל של ראשי האוניברסיטאות", טענו אז במרכז האקדמי.