פסגות דורשת מדסק"ש הסבר להלוואה ל"מעריב"

פסגות: רכישת אג"ח של דסק"ש יכולה להניב תשואה עודפת ביחס לתשואה שתניב ההלוואה ל"מעריב" ‏‎■ דסק"ש השקיעה עד כה כ-300 מיליון שקל בעיתון המפסיד

‎‎ההשקעה העצומה של דסק"ש בעיתון המפסיד "מעריב ", שכבר חצתה את רף 300 מיליון השקלים בתוך קצת יותר משנה, מתחילה להטריד את הגופים המוסדיים; זאת בשעה שתשואות האג"ח של חברת ההחזקות, שבשליטת אי.די.בי, כבר נסחרות בתשואה דו-ספרתית של 13%-17%.

כפי שנחשף היום (ד') באתר "גלובס", בית ההשקעות פסגות, המנוהל על-ידי חגי בדש, שלח בחודש שעבר מכתב לנשיא ומנכ"ל דסק"ש, עמי אראל, וביקש לקבל הסברים כיצד החליטו ועדת הביקורת ודירקטוריון החברה לאשר העמדת הלוואה נוספת ל"מעריב", בהיקף של 25 מיליון שקל.

‏‏‏פסגות, אשר הצהיר במכתב כי הוא בעל מניות ומחזיק באג"ח של דסק"ש, ממשיך במדיניות האקטיבית מול חברות ציבוריות. גם במקרה של חברת סקיילקס בית ההשקעות יצא נגד העסקה שרקח אילן בן-דב למכירת השליטה בה לידי האצ'יסון.

‏‏המכתב בנושא ההשקעה ב"מעריב" לא זכה להתייחסות מצדם של אראל ודסק"ש, והיום, לאחר ש"מעריב" הודיע כי ימשוך את יתרת ההלוואה שקיבל מהחברה-האם, בהיקף של 15 מיליון שקל, שלח פסגות לדסק"ש ואראל מכתב נוסף.

במכתב זה ביקש בית ההשקעות לקבל התייחסות להשקעה ב"מעריב", לאחר שבדיווח מתחילת השבוע עדכנו "מעריב" ודסק"ש על מצב החברה והתוכנית העסקית שלה; וכן כי ל"מעריב" יידרשו בתקופה הקרובה מקורות מימון כספיים נוספים למימון פעילותה השוטפת.

‏‏‏‎‎בדרך לרה-ארגון

‏‎‎דסק"ש רכשה את בשליטה בעיתון "מעריב" מידי זקי רכיב ועופר נמרודי לפני יותר משנה, וכאמור עד עתה השקיעה בחברה למעלה מ-300 מיליון שקל ברכישת מניות‏ השליטה, רכישת אג"ח של "מעריב" והעמדת הלוואות לעיתון המצוי בקשיים.

‏‏‏במהלך הרבעון הראשון של 2012 הפסיד "מעריב" 36.6 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 96.4 מיליון שקל במהלך 2011. נכון לסוף חודש מארס הייתה לעיתון הערת "עסק חי", בעקבות גירעון בתזרים המזומנים של החברה. מתחילת 2011 תזרים המזומנים השלילי של "מעריב" הסתכם בכ-170 מיליון שקל.

‏‏על רקע המצב פרסם "מעריב" לפני יומיים תוכנית רה-ארגון מקיפה, שבמסגרתה יצומצמו היקפי הפעילות המודפסת, ותחוזק באופן מהותי המהדורה הדיגיטלית של העיתון. צעדים אלה כוללים גם הפסקת פעילות הדפוס המסחרית, העמדה למכירה של קרקע החברה בבת-ים שעליה ממוקם בית הדפוס וכן תוכנית התייעלות שתכלול פיטורי עובדים.

‏ב-17 ביוני דיווחה דסק"ש כי דירקטוריון החברה אישר העמדת הלוואה בהיקף של 25 מיליון שקל ל"מעריב". במועד ההחלטה משך "מעריב" 10 מיליון שקל, ולנוכח התוכנית שהוצגה לפני יומיים נמשכה יתרת ההלוואה על-ידי העיתון.

‏‏במכתב לאראל כתב פסגות: "נבקש לקבל הסברים כיצד החלטת ועדת הביקורת ודירקטוריון דסק"ש הינה אכן לטובת דסק"ש, ואין בה כדי לפגוע ביכולתה של דסק"ש לעמוד בהתחייבויותיה, וכמו כן האם נשקלו חלופות אחרות לאותה השקעה?".

ההלוואה, כמו יתר הלוואות הבעלים בהיקף של כ-100 מיליון שקל שהעמידה דסק"ש ל"מעריב", אינן מובטחות בכל בטוחה שהיא, והן נחותות לחובות "מעריב" לבנקים.

‏‏עוד טוענים בפסגות כי תנאי ההלוואה הם משופרים ביחס לתנאי השוק וביחס להלוואות דומות שניתנו ל"מעריב", תוך שהם מציינים כי רכישת אג"ח של דסק"ש יכולה להניב תשואה עודפת באופן משמעותי ביחס לתשואה שתניב ההלוואה ל"מעריב".