ריבלין למשרדי עו"ד ורו"ח: גייסו מתמחים חרדים

יו"ר הכנסת: "זו משימה לאומית" ■ עו"ד יורם ראב"ד השיב לו: "סטודנטים למשפטים ששירתו בצה"ל נהנים מאמפתיה עודפת על משתמטים"

האם קיימת הדרת חרדים על-ידי משרדי עורכי הדין ורואי החשבון בישראל? יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, פנה באחרונה במכתב לעשרות ראשי משרדים לעריכת דין ולראיית חשבון הגדולים בארץ וכן לראשי הפרקליטות ולגורמים נוספים במגזר הציבורי, וביקש מהם לקלוט מתמחים מהמגזר החרדי - כך נודע ל"גלובס".

פנייתו של ריבלין נעשתה בעקבות מכתב ששלח לו יו"ר אגודת הסטודנטים בקמפוס החרדי במכללת קריית-אונו, שטען כי גם הסטודנטים החרדים המצטיינים ביותר אינם מצליחים למצוא מקום להתמחות, וכך אינם מצליחים להשלים את ההכשרה המעשית שתאפשר להם להיות עורכי דין.

ריבלין כותב בבקשתו כי "כולנו מכירים היטב את הסיסמה שלפיה שילוב חרדים בשוק התעסוקה הוא משימה לאומית, אך אני פונה אליך בבקשה כי נירתם כולנו לצקת תוכן ממש בדברים".

לדבריו, בעת שבה מונה הציבור החרדי קרוב ל-10% מאוכלוסיית ישראל, לא ניתן עוד להמעיט בחשיבות האינטגרציה הכלכלית של ציבור זה.

"בטוחני כי מבין מאות הסטודנטים החרדים שטרם מצאו מקום להתמחות, יימצאו אלה שמשרדך יוכל להפיק מכישוריהם ומיכולותיהם האינטלקטואליות את המרב", כתב ריבלין וסיכם: "אני רואה חשיבות רבה בהירתמותה של הקהילייה המשפטית לסוגיה זו, ובכוונתי ליזום מפגש בלשכתי בעניין זה".

לא לפי אמונתם

יצוין כי כבר בכנס לשכת עורכי הדין שנערך באילת בחודש מאי, קרא ריבלין לעורכי הדין לקלוט מתמחים חרדים במשרדיהם, והוא אף קרא אז את מכתבו של יו"ר אגודת הסטודנטים בקמפוס החרדי במכללת קריית-אונו, שבו הוא התלונן על כך שהמשרדים מדירים מתמחים חרדים ולא מקבלים אותם להתמחות או לעבודה.

בין המשרדים לעריכת הדין שאליהם פנה ריבלין: הרצוג-פוקס-נאמן; גולדפרב, לוי, ערן, מאירי, צפריר; פישר בכר חן וול אוריין; ש. פרידמן; ש. הורביץ; גורניצקי; ראב"ד, מגריזו, בנקל; ועוד.

בין המשרדים לראיית חשבון שאליהם פנה ריבלין: ארנסט אנד יאנג-קוסט פורר גבאי את קסירר; קסלמן וקסלמן, BDO זיו-האפט; KPMG סומך-חייקין; Deloitte בריטמן-אלמגור-זהר ועוד.

אחד מראשי משרדי עריכת הדין הנחשבים בארץ, עו"ד יורם ראב"ד ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל, מתח ביקורת נוקבת על פנייתו של ריבלין וכתב לריבלין בתגובה כי המשרדים צריכים לקלוט מתמחים לפי כישוריהם ולא לפי אמונתם. "תמהני מדוע מצאת לפנות אל עורכי הדין בעניין פרטני שכזה", כתב ראב"ד לריבלין בתגובה למכתבו.

לדברי ראב"ד, הסוגיה של סטודנטים למשפטים שמתקשים למצוא מקום להתמחות רחבה יותר ונוגעת לסטודנטים רבים בוגרי המכללות, ולא רק לסטודנטים מהמגזר החרדי. "בשל דרישות הסף הנמוכות בעת קבלת הסטודנטים, ורמת הלימודים הנמוכה הנגזרת מכך, יוצאים לשוק העבודה בוגרים רבים אשר אינם מוצאים מקום להתמחות", כתב.

עדיפות למשרתים בצה"ל

עוד כתב ראב"ד בתשובתו לריבלין כי "בלי להתעלם מהוראות החוק האוסר אפליה בשל אי-שירות בצה"ל, ברור כי סטודנטים ששירתו בצה"ל נהנים מאמפתיה עודפת על אלה המשתמטים משירות זה... למיטב ידיעתי, בני המיעוטים מתקשים במידה שווה (לחרדים, ח' מ'), או למעלה מכך, במציאת מקומות להתמחות, וגם לסוגיה זו ראוי להידרש".

עם זאת, ראב"ד ציין כי במשרדו נקלט באחרונה עורך דין חרדי, שגם התמחה במשרד - אך זאת לאור כישוריו וללא קשר לאמונתו.