תאגידים בינלאומיים ישתתפו במכרז של תוכנית החממות

הערכות: התוצאות יפורסמו בעוד תשעה ימים ■ הזכיינים צפויים להשקיע יותר בחברות אינטרנט ופחות בתחום מדעי החיים

תוצאות המכרז שמנהלת תוכנית החממות, בראשות יוסי סמולר, יתפרסמו בעוד תשעה ימים. התוכנית כפופה למשרד המדען הראשי בתמ"ת. מקורבים לזכיינים הפוטנציאליים מעריכים כי ההשתתפות במכרז הינה ערה ביותר ועל רוב החממות התחרו מספר זכיינים פוטנציאליים.

החממות שעומדות למכרז הן החממות אופקים ומיט"ג היי-טק ונצ'רס בקצרין, היום של קפיטל פוינט, חממת אינסנטיב באריאל של קרן פריגרין, חממת NGT בנצרת שמופעלת על-ידי קבוצה של משקיעים יהודים וערבים וחממת הטכניון שהופעלה בעבר על-ידי מספר קרנות הון סיכון.

הזוכים יקבלו רק את הזיכיון להפעלת חממה במחוז בתמיכת המדינה ואילו הנכסים של החממות, כלומר אחזקותיהן בחברות הקיימות והבוגרות, יוותרו בידי הזכיינים הקודמים.

המכרז צפוי להפתיע לטובה גם בפרמטר של איכות המשתתפים. ההערכות הן שבמכרז משתתפים משקיעים ישראלים חזקים וגם קרנות תאגידיות של תאגידים בינלאומיים. בחלק מהמקרים מדובר על שיתוף פעולה בין גוף מקומי לבין קרן תאגידית.

בתחילת הדרך צצו ספקות לגבי איכות המשתתפים במכרז, לאחר שרוב הזכיינים הקיימים בחממות לא הצליחו להרוויח כסף במודל, וחלקם אף ויתרו מרצונם על הזיכיון - אך התקשו למצוא קונים או מנהלים חלופיים.

שינוי במודל

תוכנית החממות ביצעה שינוי במודל של פעילות החממות באופן שאמור להקל על החסמים הביורוקרטיים שהיו הבסיס לחלק מן הטענות של הזכיינים הקודמים של הפרויקט.

אולם, הגורם המשמעותי שהשתנה ושהפך את החממות לאטרקטיביות הוא הירידה בהון הפנוי להשקעה בסיד מן המקורות האחרים, כמו קרנות ואנג'לים, בעקבות המשבר הכלכלי המתמשך.

לכן ישנו גם שינוי בתחום העיסוק הצפוי של החממות, כשחלק מן החממות שהתמקדו במכשור רפואי יוחלפו בכאלה שמתמקדות באינטרנט וניו מדיה. בעבר, למיזמי האינטרנט היו מקורות הון רבים אחרים, אולם היום מיזמים חדשים רבים משוועים להון התחלתי. במקביל, הדרך להבאה לשוק של מכשיר רפואי התארכה, והפרויקטים הללו הפכו פחות מתאימים לחממה.

הבעיה במודל החממות הייתה ונותרה השקעות ההמשך, שהן חיוניות למניעת דילול החממה בהמשך הדרך. נראה כי גורם שמעוניין לעשות שימוש מוצלח בחממה יצטרך להקים לצידה גם קרן שתשקיע בנפרד בפרויקטים הבוגרים. דוגמא לכך היא הפעילות של קרן פרגרין עם חממת אינסנטיב.