משהב"ט דרש מהאיטלקים לרכוש לוויין ומטוסים - במזומן

בעקבות משבר החוב באיטליה נדרש משרד ההגנה האיטלקי לקיים רכש גומלין בהיקף של כמיליארד דולר

עסקת מטוסי האימון, שבמסגרתה תרכוש ישראל 30 מטוסים מסוג M-346 מאיטליה, נחתמה היום בטקס חגיגי במשרד ההגנה שברומא. על החוזה חתמו מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, ומקבילו האיטלקי, קלאודיו דברטוליס. היקף הרכש הוא כמיליארד דולר, והמטוסים הראשונים יסופקו לישראל במחצית הראשונה של 2014. אספקת המטוסים תימשך עד 2016, והם יחליפו את מטוסי הסקייהוק המיושנים המשמשים לאימון פרחי הטיס, ונמצאים בשורות חיל האוויר זה כ-40 שנה.

במסגרת רכש המטוסים מחברת איירמקי, משרד ההגנה האיטלקי התחייב לקיים בישראל רכש גומלין בהיקף הזהה לזה של רכש המטוסים: כמיליארד דולר שיושקעו בעיקר בשני מטוסי התרעה ולוויין ביון מתוצרת התעשייה האווירית. גורמים ביטחוניים אמרו היום ל"גלובס" כי משבר החוב שאליו נקלעה איטליה בעקבות המשבר הכלכלי באירופה, הוביל בחודשים האחרונים את ראשי משרד הביטחון לדרוש מהאיטלקים לקיים את רכש הגומלין הנרחב במזומן, וכן לפרוס אותו על פני תקופה קצרה יחסית של כחמש שנים.

ישראל מתכוונת לממן את רכש המטוסים באמצעות קו אשראי שקיבלה מקונסורציום של בנקים בארץ ובחו"ל. כפי שפורסם השבוע ב"גלובס", בקונסורציום גם בנק הפועלים, שיעמיד חלק מהמימון. ישראל, כך לפי המתווה שגובש באחרונה, תתחיל לשלם על המטוסים כשנתיים אחרי שהאחרון שבהם ינחת בארץ: התשלום הראשון לאיירמקי יועבר ב-2018 והתשלום האחרון יועבר ב-2032. גורמים ביטחוניים אמרו כי גם האיטלקים ניסו לקדם תוכנית דומה כדי לממן את רכש הגומלין, תוך התבססות על קבלת הלוואות מגופי מימון שונים.

"פתרונות לטווח ארוך"

ההצעה של האיטלקים והמצב הכלכלי באירופה הדליקו בקריה בתל אביב נורות אדומות: משרד הביטחון העמיד לאיטלקים שורה ארוכה של ערבויות, מחשש שמתווה לפריסת תשלומים על פני שנים ארוכות, עלול לסכן את רכש הגומלין. גורם ביטחוני המקורב לנושא סיפר כי בעקבות דרישת הערבויות, משרד ההגנה האיטלקי העדיף לממש את הרכש במזומן. "גם איטליה וגם ישראל נדרשות בימים אלה לקבל החלטות אמיצות, במציאות כלכלית מורכבת של קיצוצים בתקציבי הביטחון", אמר היום מנכ"ל משרד הביטחון, שני, "עלינו להביט היטב אל העתיד ולייצר כבר כעת פתרונות לטווח הארוך אל מול האיומים שעלולים להתממש בהמשך הדרך".

במשרד הביטחון אמרו כי ההסכם שנחתם עם איטליה יוביל בתוך שנים אחדות להזרמה של מיליארדי שקלים אל החברות הביטחוניות הישראליות, וזאת בעקבות רכש מערכות ואמצעים בידי האיטלקים. חתימת העסקה התאפשרה היום לאחר שמשרד האוצר העמיד שלשום למשרד הביטחון הרשאה מיוחדת להתחייב על מימון העסקה מתוך תקציב הביטחון, וזאת בהיקף של כ-6.35 מיליארד שקל על פני 25 שנה. היקף כלל העסקה, לרבות התחזוקה של המטוסים במשך תקופה זו, עומד על כ-10 מיליארד שקל.