"ההתערבות בראיית החשבון במערכת הפיננסית היא פוליטית"

בכירים בשוק ראיית החשבון מותחים ביקורת על ההחלטה להתערב בריכוזיות של משרדי רואי החשבון בחברות הציבוריות בכלל ובבנקים ובחברות הביטוח בפרט

בנק ישראל, רשות ניירות ערך ומשרד האוצר יוצאים נגד הריכוזיות של משרדי רואי החשבון בחברות הציבוריות בכלל ובבנקים בפרט. 3 הרגולטורים שלחו בסוף השבוע מכתב תשובה ליו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', ובו הודיעו כי בכוונתם לטפל בסוגיה זו.

הטיפול יתבצע באמצעות הוראות של הסדרת רוטציה בין משרדי רואי החשבון או באמצעות הגבלת נתחי השוק שלהם. אפשרות נוספת היא הקמת גוף פיקוח של רואי החשבון של החברות הציבוריות.

"אנו מבינים את החשש לגבי השלכות שליליות אפשריות של ריכוזיות שירותי ראיית החשבון הניתנים לבנקים ולמוסדות פיננסיים אחרים. החשש העיקרי הוא שיחסים ארוכי-טווח בין מבקר לבין מבוקר עלולים ליצור מערכת יחסים קרובה מדי ביניהם, שעלולה לפגוע בביקורתיות המבקר", נכתב במכתב שעליו חתומים פרופ' עודד שריג, הממונה על שוק ההון במשרד האוצר; פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך; ודודו זקן, המפקח על הבנקים.

בכיר בשוק ראיית החשבון אמר היום (א') כי "בתחומים האלה נדרשת השקעה באנשים וידע אדיר. אם משרדים גדולים היו רוצים להשקיע בזה, הם היו יכולים להרים את הכפפה, והם לא עשו זאת".

לדברי הבכיר, "זו החלטה פוליטית ולא עניינית, שתפגע משמעותית באיכות הביקורת ותיצור בלגן. אני חושש שהחלטה זו תתברר בעתיד כטעות גדולה. נדרשת בתחומים אלה השקעה אדירה של אלפי שעות עבודה כדי להבין את התחום. מה גם שיש כיום הנחיות ראויות של רוטציה בין השותפים המנהלים - וזה טוב דיו".

מקור אחר בענף אמר כי "מנסים להכניס לפה הנחיות שלא קיימות אפילו בשווקים גדולים יותר. תהליך החלפה של משרד מבקר הוא תהליך כואב לחברה מבוקרת ומאוד לא פשוט".

נזכיר כי בפברואר האחרון חשף "גלובס" טיוטת דוח של קרן המטבע, שלפיה "קיים כמעט מונופול בביקורת על הבנקים, וחסר זוג עיניים נוסף". בדוח לא ציינו של מי המונופול, ואולם הכוונה היא למשרד KPMG סומך-חייקין, בראשותו של רו"ח גד סומך, שמנהל את דוחות מרבית הבנקים: לאומי, הפועלים, דיסקונט, אגוד והבינלאומי.

גם בקרב חברות הביטוח קיימת ריכוזיות של רואי החשבון. ישנם רק 3 משרדי רואי חשבון המטפלים ב-13 קבוצות הביטוח המסחריות בישראל, כשלמעשה ישנו משרד אחד שחזק משמעותית לעומת האחרים, לאחר שצבר לעצמו במשך השנים ידע מקצועי אדיר בתחום: קוסט פורר גבאי את קסירר (ארנסט אנד יאנג), שמבקרים זה שנים ב-10 מהחברות - בהן הפניקס, מנורה מבטחים, איילון וכמעט כל יתר החברות הקטנות והבינוניות.

תחום הביטוח, הזוכה לרגולציה מעמיקה, נחשב מורכב ביותר ודורש התמקצעות רבה. לדעת מקורות בשוק הביטוח, רק למשרדי רואי חשבון מעטים בישראל יש את היכולת לספק את המקצועיות הנדרשת.

לאחר חשיפת הדוח ב"גלובס" כתבה יחימוביץ' מכתב ל-3 הרגולטורים, ובו קראה להם להפסיק את המונופול של סומך בביקורת החשבונאית על הבנקים.

ל-3 הרגולטורים נדרשו יותר מ-3 חודשים להשיב ליו"ר העבודה. הסיבה לכך: השלושה בחנו האם קיים צורך בהתערבות שכזו. "זה לא היה ברור מאליו שצריך לפעול", אמר מקורב לאחד הרגולטורים. "ישנם גם יתרונות לגודל ולהתמחות, ובנוסף לכך תופעת הריכוזיות בענף היא תופעה ידועה בעולם".

בסופו של דבר הם החליטו כי יש לפעול בסוגיה. לעת עתה מדובר בהצהרת כוונות, אין עדיין צעדים אופרטיביים, ולפי הערכות יישומם של צעדים שכאלה יימשך כמה וכמה חודשים, במקרה הטוב.

לקראת גוף פיקוח?

הצעדים הפשוטים יותר הם הוראות שהמפקח על הביטוח במשרד האוצר יכול להטיל על חברות הביטוח, והמפקח על הבנקים יכול להטיל על הבנקים. שתי הוראות כאלה הנבחנות הן הסדרת רוטציה בין משרדי רואי החשבון המבקרים את הגופים הפיננסיים, או הגבלת נתחי השוק של משרדי רואי החשבון המבקרים את החברות הציבוריות.

אפשרות נוספת, מורכבת יותר, היא הקמת גוף פיקוח על רואי החשבון, שמבקרים תאגידים ציבוריים בישראל (בדומה למוסד ה-PCAOB האמריקני). מדובר במהלך שמוביל האוזר זה כשנה, ונחשב מבחינתו אחד היעדים שירצה לקדם בתקופת כהונתו. פיקוח שכזה יכול להתבצע כמחלקה ברשות או כזרוע חיצונית (האפשרות המועדפת).

עם זאת, נציין כי הקמת גוף שכזה היא תהליך ארוך ומורכב הכרוך בחקיקה, ולא צפוי לצאת אל הפועל בזמן הקרוב.

מי יבקר