לפיד: "נתניהו גר בווילה של 35 לשכות ומקצץ למשרתים"

(עדכון) - ביקורת חריפה על כוונת נתניהו ושטייניץ להעלות מסים בשבוע הבא, כולל העלאת המע"מ ל-17% ■ עיני: "מתנגד להעלאת המע"מ" ■ נתניהו: לא אתן להגיע לפשיטת רגל

ביקורת מקיר לקיר על כוונת רה"מ נתניהו ושר האוצר שטייניץ להעלות מסים בשבוע הבא. יאיר לפיד תקף את הממשלה הרחבה של נתניהו, עופר עיני מתנגד להעלאת המע"מ ואפילו בתוך הליכוד הביעה ח"כ מירי רגב התנגדות לגזירות הכלכליות.

"העלאת המע"מ והתייקרות המחירים שתהיה בעקבותיו היא בלתי אפשרית. האוצר מנותק מהעם", כתבה רגב בעמוד הפייסבוק שלה. "כל שנה לפני התקציב מספר לנו שר האוצר כמה קשה ובמהלך השנה מציג מצגות יפות על צמיחה והורדת האבטלה. לא ברור לי איך זה מסתדר. הגיע הזמן שיבינו בממשלה שיש אנשים שיוצאים לרחובות לא משעמום בבית אלא מקשיים אמיתיים. ישנם פתרונות יצירתיים על מנת לטפל באופן אחראי במשק ולא באמצעות עליית מחירים גורפת. הציבור לא מטומטם ואי אפשר להפוך אותו לפרה החולבת של הממשלה".

יו"ר מפלגת "יש עתיד",יאיר לפיד, הגיב היום בפייסבוק גם כן וכתב כי "נתניהו גר בווילה ענקית של 35 לשכות, ועכשיו הוא החליט שהגיע הזמן לקצץ למשרתים. הגיע הזמן לשנות את שיטת הממשל, ליצור ממשלה של 18 שרים, בלי המוסד המבזה של שרים ללא תיק, שלא תבזבז מיליארדים ואז תגזור גזרות על מעמד הביניים שלא גומר את החודש".

גם יו"ר ההסתדרות עופר עיני הגיב הבוקר לתוכניות הממשלה ואמר כי "אני מתנגד להעלאת המע"מ שתיפגע בעיקר בשכבות החלשות, שמוציאות את רוב רובן של הכנסתן לצריכה ושהן הראשונות להיפגע מצעד כזה. אני קורא לשר האוצר לחזור בו מכוונתו שפוגעת כאמור בעיקר בשכבות החלשות".

מנגד, נתניהו השיב אש ואמר: "מי שאומר שאפשר להוציא כסף בלי חשבון, בלי כיסוי, למטרות פופוליסטיות - פשוט מסכן את מדינת ישראל ויכול להביא אותה בקלות למצב שראינו בכלכלות מובילות באירופה שנמצאות על סף פשיטת רגל. זה לא קרה פה, אני לא אתן שזה יקרה פה".

מוקדם יותר היום גם יו"ר מפלגת העבודה ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה לתוכנית של ראש הממשלה להעלות מסים, ואמרה בראיון לגלי צה"ל כי "המשמעות היא להוריד את מעמד הביניים על הברכיים - פחות בריאות, פחות חינוך, פחות בטחון פנים. זה אומר ריסוק של מעמד הביניים. ביבי הבטיח לטפל במעמד הביניים ויש לו פתרון מאוד פשוט: להפוך את כולם לעניים".

אתמול פורסם ב"גלובס", כי ראש הממשלה ושר האוצר מתכננים להעלות את המע"מ ב-1% או יותר, בהצעה שתובא לישיבת הממשלה הקרובה ביום שני הקרוב. כפי שנחשף ב"גלובס", מהלך זה צפוי להניב 4 מיליארד שקל (כל 1% מע"מ) לקופת המדינה. כמו כן, בהתאם לחשיפת "גלובס" מלפני שבוע, הוא יביא גם קיצוץ רוחבי בתקציב המשרדים בסך 700 מיליון שקל.

גורמים כלכליים בירושלים העריכו בפני "גלובס", כי העלאת המע"מ היא רק הצעד הראשון עליו החליט נתניהו במסגרת תוכנית מקיפה להעלאת מסים. בנוסף, המהלך המשלים והחשוב שמתכננים ראש הממשלה ובכירי האוצר, הוא הטלת מס גם על עשירים, המכונה מס יסף. המס צפוי להניב לקופת המדינה כ-400 מיליון שקל נוספים. מס זה יוטל על אזרחים אשר הכנסתם מהון ועבודה יחד עולה על 2 מיליון שקל לשנה.

נזכיר שהגרעון הממשלתי לשנת 2013 צפוי להגיע ל-58 מיליארד שקל לעומת יעד של 30 מיליארד שקל בלבד, אם הממשלה לא תגבש תוכנית כוללת של גזירות הכוללות הן העלאת מסים והן קיצוצים בתקציבי המשרדים.