לונדון 2012: מי ירוץ בחלל?

קבלו את השפצורים הטכנולוגיים האחרונים של חברות ההלבשה הגדולות - נייקי, אדידס ופומה, עבור הספורטאים שישתתפו בלונדון 2012

האחרון שהתחרה בלי עזרה טכנולוגית במשחקים האולימפיים היה אבבה ביקילה האגדי. האתיופי רץ במשחקי רומא ב-1960 שיא עולמי במרתון, כשהוא יחף. ארבע שנים מאוחר יותר הוא שבר את שיאו בשלוש בדקות תמימות, הפעם עם ההמצאה שנקראת נעליים.

בטכנולוגיה המשמשת מאז את האתלטים ומקדמת אותם להישגים, חלו תמורות ושיפורים כמעט בלתי נתפשים. זה נושא שלא מרבים לדבר עליו, אולי כי זה לא נעים לחשוב שההבדלים בהישגים הם תוצאה של עבודה סיזיפית במעבדות הקונצרנים השנואים. אבל זה לא מונע מהמעבדות להמשיך לעבוד, ולפעמים לגרום לתוצאות הרות אסון - כמו למשל חליפות השחייה המטורפות של לפני 4-5 שנים, שכמעט והשמידו את הענף ותוצאותיהן ניכרות עד היום בטבלאות המדליות והשיאים.

למעבדות האלו יש תאריכי יעד ברורים: אחת לארבע שנים מתכנס הענף לתצוגת הטכנולוגיה החדישה, שיש מי שקורא לה המשחקים האולימפיים. הנה כמה מהפיתוחים המרכזיים של החברות הגדולות לקראת משחקי לונדון 2012.

1. נייקי. תאגיד הענק האמריקני יציג בלונדון את חליפת הריצה החדשהPro TurboSpeed האולטרה מתוחכמת. תריסר מכוני מחקר ושתי אוניברסיטאות השתתפו בפיתוח, כמו גם אלף שעות של ניסויים במנהרת רוח. נייקי הוסיפה גומות על פני משטח החליפה, בדומה לגומות שעל כדור הגולף. אלו מפוזרות במדויק עבור כל ענף ועבור כל אתלט על פי גופו בצורה שונה. בזרוע הוסף כוח עילוי, וביחד עם הגומות, האווירודינמיות של הלבוש מושלמת. בניסויים הוריד הלבוש 23 אלפיות שנייה מהתוצאה של 100 מטר - לא זמן פעוט.

2. אדידס. הפיתוח המרכזי של החברה הגרמנית נוגע לנעליים - עם דגש רב על המשקל שלהן. הנעל האולטימטיבית למשחקים היא ה-AdiZero Prime. "בדגם הזה הושקעה עבודה ב-32 מדינות, על-פני 34 חודשים", הצהיר בגאווה אודו מילר, ראש מחלקת חדשנות בשיווק טכנולוגי של אדידס. "חישבנו שחיסכון של מאה גרם במשקל יכול ליצור שיפור של אחוז אחד בתוצאות, מה שיכול להיות ההבדל בין כסף וזהב". בריצת 100 מטר מדובר על עשירית שנייה, שזה המון. לכן הדגם המהפכני שוקל רק 99 גרם. הנעליים שילבשו האתלטים של אדידס במשחקים יהיו קלות בממוצע ב-25% מהנעליים שסיפקה אדידס במשחקי בייג'ין ב-2008.

טכנולוגיית ה-AdiZero לא חולשת רק על מסלולי הריצה. בבריכה ילבשו השחיינים את חליפת השחייה החדשה GLD2O, הדוקה וסופר קלה. היא דקה כל כך עד שה"קיקר" כתב ש"לא ברור איך היא לא שקופה". לטענת היצרנית, היא קלה ב-36% מהחליפות של המתחרות, וסופגת כשליש פחות מים - מה שכמובן הופך אותה במים לעוד יותר קלה. במדידות המחקריות עם הספורטאים רשמו המפתחים לפניהם שיפור של 2% בתוצאות.

3. פומה. ספורטאי הדגל של פומה הוא יוסיין בולט, מה שכמובן מבטיח לחברה הרבה תשומת לב במקצים המהירים באתלטיקה. פומה פיתחה את דגם ה-EvoSpeed המיוחד בשיתוף הספורטאים עצמם. המפתחים, מבלי לחשוף יותר מדי סודות מקצועיים, מספרים על נעל "פורצת דרך", שמבטיחה לאצן חופש תנועה, גמישות יוצאת מגדר הרגיל, התאמה מושלמת לכף הרגל ואלמנטים נוספים, שאמורים להפוך את האיש המהיר בעולם למהיר עוד יותר.